Focsanenii nu prea stiu care-i rostul Primariei

miercuri, 25 aprilie 2001, 23:00
4 MIN
 Focsanenii nu prea stiu care-i rostul Primariei

692 de cetateni cu profesii diverse au raspuns, in perioada 1-20 aprilie a.c, unui chestionar complex, care a cautat sa ofere o imagine asupra modului in care percep focsanenii activitatea administratiei locale. Esantionul, considerat reprezentativ pentru populatia municipiului, cuprinde drept cel mai semnificativ segment de virsta categoria 31-40 de ani – 57%, urmat de intervalele 41-50 de ani – 23,9% si 21-30 de ani – 8,5 %. Majoritatea coplesitoare a celor intervievati locuieste la bloc, aproximativ 87 la suta.
Cea mai complexa intrebare a chestionarului a cautat sa surprinda opinia cetateanului simplu cu privire la calitatea vietii in Focsani, in general, dar si pe probleme punctuale. Daca 44 la suta din focsaneni considera "buna" calitatea vietii in Focsani, un procent apropiat, 43 la suta, cred insa ca traiesc "asa si asa". Opiniile extreme sint aproape nesemnificative: doar 6% considera calitatea vietii drept "proasta", 3% "foarte buna", si 2% "foarte proasta".
Cit priveste problemele specifice, cei mai multi oraseni considera ca locurile de joaca pentru copii si locurile de recreere pentru adulti sint aspecte care necesita in mod cert imbunatatiri, calificate fiind drept "foarte proaste": 31, respectiv 30 la suta din cei intervievati.
Mai mult de 43 la suta din cetatenii chestionati considera "medie" siguranta lor pe strada, in timp ce eficienta politiei este apreciata drept "buna" de catre 40 la suta, "medie" de 27 la suta si "proasta" de catre 11% din ei. Linistea publica in cartierele de resedinta este perceputa ca "buna" de 35 % din focsaneni. 27 la suta din ei nu o pot caracteriza decit "asa si asa", in timp ce pentru 13 la suta ea este "proasta" sau foarte proasta (14 %).
41% dintre focsaneni cred ca stam bine la capitolul apa calda
Serviciile publice sau utilitatile au impartit opiniile cetatenilor, probabil in functie de zona, centrala sau periferica, in care locuiesc. Aprecierile cele mai contradictorii au aparut in ce priveste problema parcarilor auto, variantele de raspuns – "buna", "foarte buna", "asa si asa", "proasta" sau "foarte proasta" intrunind adepti intr-o proportie semnificativ egala. Acelasi echilibru se observa si in ce priveste problema incalzirii sau apei calde, cei mai multi din intervievati, 41% apreciind situatia drept "buna".
Daca 34 de procente din focsaneni vad ca "buna" salubritatea stradala, alti 29 la suta din cetateni o apreciaza doar "medie", in timp ce 17% din ei sint categorici: "proasta". In mod oarecum surprinzator, focsanenii par relativ multumiti de usurinta circulatiei rutiere (37%). Totusi, mai putin de o zecime considera "foarte buna" rezolvarea acestei probleme, in timp ce opinia "asa si asa" a fost sustinuta de 26 la suta din intervievati.
Studiul sociologic efectuat de APC a cautat sa surprinda si parerea cetatenilor cu privire la conditiile de transport in comun din Focsani. Peste jumatate din ei au recunoscut ca circula cu autobuzele pentru ca le considera mai sigure (40 %), sau pentru ca circula regulat (28%). Cei care au optat pentru alte mijloace de transport, private, au avansat drept principalele cauze fie lipsa de confort (49%), fie comportamentul necivilizat al controlorilor de pe autobuz.
Despre administratie nu se stie mai nimic
Una din intrebarile cele mai interesante ale chestionarului a vizat gradul de informare a cetatenilor cu privire la structura si atributiile departamentelor din cadrul Primariei. Raspunsurile nu au fost incurajatoare: 21 la suta nu le cunosc deloc, 31 la suta doar putin, 23 la suta "asa si asa". Numai 2 la suta din respondenti au afirmat ca au cunostiinte foarte bune despre administratia locala.
Activitatea administratiei din Focsani este apreciata drept "buna" de 43 la suta, sau "asa si asa" de 34 la suta din cetatenii intrebati. Numai 10 la suta dau nota de "foarte bine" muncii edililor, in timp ce 6 la suta o considera "proasta". Cea mai mare surpriza a sondajului este insa legata de contactul direct al cetateanului cu municipalitatea. 70 la suta din focsaneni recunosc ca nu au apelat la nici unul din serviciile oferite de Primarie, majoritatea, adica 66 la suta, fiind deci in imposibilitate de a califica eficienta lor sau ineficienta.
Problemele cartierului par sa intereseze
Trei sferturi din focsanenii intervievati recunosc ca nu au avut prilejul de a-si face cunoscuta opinia cu privire la imbunatatirea calitatii vietii in Focsani. Cu toate acestea, intr-un procent foarte ridicat (66%), cred ca cetatenii ar trebui sa joace un rol activ in rezolvarea problemelor comunitare. 80 la suta din cei intervievati sint de parere ca, pentru rezolvarea problemelor unui cartier, cetatenii ar trebui sa fie nu numai informati ci si consultati de catre autoritati. In sfirsit, cei mai multi focsaneni, adica 59 la suta, cred ca aceasta consultare ar putea fi facuta prin intilniri directe autoritati locale-cetateni. Numai 34 % opteaza pentru consultare prin intermediul unor reprezentanti ai cetatenilor. Chiar daca se declara deschisi, majoritatea focsanenilor (58%) nu prea stiu insa ce fel de probleme ar putea fi rezolvate prin implicarea lor. Ca ordine ierarhica au fost insa nominalizate curatenia in jurul locuintelor (23%) si intretinere spatii verzi (9 %).
In final, implicarea cetateneasca in administrarea orasului pare a naste opinii din cele mai diferite. Daca o implicare activa este considerata potrivita de 46 la suta din intervievati, 19 la suta cred ca mentinerea curateniei ar fi suficienta. 11 la suta din focsaneni cred ca "cei sapte ani de acasa" sint esentiali, iar 12 la suta cred ca amenzile ar putea face cetatenii sa isi respecte mai mult propriul oras. In sfirsit, doar 6 la suta din cei intervievati sint convinsi ca organizarea de grupuri comunitare, sau un parteneriat cu autoritatile ar rezolva aceasta problema. (Lidia GROSEI)

Comentarii