Anomalii si in notarea absolventilor de gimnaziu: Medii mari in gimnaziu, note mici la testele nationale

vineri, 15 iulie 2005, 23:00
3 MIN
 Anomalii si in notarea absolventilor de gimnaziu: Medii mari in gimnaziu, note mici la testele nationale

Sute, chiar mii de absolventi de gimnaziu au inregistrat si in acest an, la testele nationale, medii ce difera substantial de mediile de absolvire a scolii. Spre deosebire de examenul de bacalaureat, media testelor nationale este, de regula, mai mare decit media anilor de gimnaziu. Testele nationale indica faptul ca elevii in cauza sint sub nivelul notelor puse de profesori. Diferentele frapante pun din nou in discutie nevoia unui sistem unitar de evaluare a elevilor, pe durata studiilor, pentru a evita nedreptatile la admitere.
Scoala din Tomesti are cei mai multi elevi cu medii mari in gimnaziu si mici la teste
Regulamentele examenelor le permit profesorilor sa aiba in notarea elevilor o marja de eroare de 1,5 puncte. La un examen national de exemplu, atunci cind o teza contestata este recorectata, diferenta dintre nota primei si celei de a doua comisii nu trebuie sa depaseasca pragul de 1,5 puncte. In caz contrar, profesorii sint pasibili de sanctiune, considerindu-se ca evaluarea uneia dintre comisii nu a fost obiectiva. Comparind mediile absolventilor de gimnaziu la terminarea clasei a VIII-a cu cele obtinute la testele nationale se constata insa diferente care depasesc cu mult pragul de eroare acceptat, de 1,5 puncte. Aceasta situatie este intilnita atit la scolile din oras, cit mai ales la cele de la tara. Scoala cu cei mai multi elevi la care diferentele dintre cele doua medii sint mai mari de 1,5 puncte este cea din Tomesti. Aici, 61 de absolventi din totalul de aproape 90, adica un procent de 71%, se afla in situatia de a avea medii mai mici la testele nationale decit cele din timpul anilor de scoala. Un exemplu extrem este cel al elevului Gabriel C., care are o medie de gimnaziu de 8,94, iar la testele nationale de 5,81. In cazul acestuia, diferenta dintre cele doua medii este de 3,13 puncte. O alta eleva de la Tomesti, Andreea P. a fost notata in timpul scolii de profesorii sai cu note de peste 9,00, finalizind gimnaziul cu 9,34, iar la teste fata nu a obtinut mai mult de 7,15. De la aceasi scoala, Catalin T. are la final de gimnaziu 9,27, pe cind media de la testele nationale nu depaseste 6,78.
Cele mai mari diferente sint in mediul rural
Diferente de peste 1,5 puncte intre mediile de gimnaziu si cele de la teste se regasesc si la alte scoli din judet. La Scoala „Petru Rares” din Hirlau sint 56 de astfel de exemple, ceea ce semnifica un procent de aproape 50% din numarul total al candidatilor la teste de la aceasta scoala. Diferente mai mari de 1,5 puncte intre notarea din gimnaziu si cea de la teste se intilnesc si la scolile din oras, insa in mai mica masura decit la tara. Un exemplu este cazul elevei Alexandra A. de la „Negruzzi”, care a terminat gimnaziul cu 8,82, iar la teste are 6,28.
Diferentele mai mari de 1,5 sau 2 puncte intre mediile de gimnaziu si cele de la testele nationale pot fi observate in fiecare an. De cele mai multe ori, diferentele sint explicate prin faptul ca profesorii au tendinta in timpul scolii sa-si supraevalueze elevii. Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) a cerut tuturor scolilor sa analizeze, pina la 1 august, mediile la examenele nationale prin comparatie cu cele din timpul anilor de studii pentru identificarea cauzelor acestei situatii. O solutie ar fi insa introducerea unui sistem unic de evaluare in scoala, pe baza de standarde nationale, mai ales ca la admiterea in liceu, atit media generala din gimnaziu cit si cea de la teste conteaza in proportie de 50%. Admiterea in liceu se va realiza chiar astazi, rezultatele repartitiei computerizate fiind afisate pe internet, la www.portal.edu.ro, la sectiunea admitere. (Marinela RATA)

Comentarii