Modificari importante de la anul la scolile de soferi

marți, 08 decembrie 2009, 11:49
4 MIN
 Modificari importante de la anul la scolile de soferi

Preturile scolilor de soferi vor exploda de la inceputul anului viitor. Noua lege prin care s-au aprobat modificarile ordonantei de urgenta privind transporturile rutiere va intra in vigoare de luna viitoare. Pretul unei perioade de scolarizare va trece de 1.250 de lei, spun reprezentantii scolilor, apreciind ca acesta este pretul real pentru pregatirea unui candidat. Scolile de soferi vor fi nevoite sa aiba spatiile amenajate in functie de numarul de cursanti si de categoria de permis pentru care organizeaza cursuri. In plus, instructorii independenti nu vor mai putea tine cursuri de pregatire practica fara sa fie autorizati si sa aiba incheiate contracte cu scolile de soferi. Noul act stabileste clar si cit trebuie sa dureze ora de conducere, ce tipuri de traseu trebuie sa urmeze un candidat pe parcursul scolarizarii, precum si lungimea acestora.

400 km de conducere

Preturile scolilor de soferi vor sari in aer de la inceputul anului viitor. Noua lege privind transporturile rutiere, care va intra in vigoare de la 1 ianuarie, va forta scolile de soferi sa ridice preturile cu cel putin 25 la suta. Astfel, daca in momentul de fata perioada de scolarizare costa, pentru categoria B, intre 700 si 1.000 de lei, de la inceputul anului viitor candidatii vor trebui sa plateasca peste 1.250 de lei pentru orele de teorie si practica. "Preturile la nivel national in acest moment variaza in functie si de autoturismul pe care se efectueaza orele. Tarifele se vor mari incepind cu 1 ianuarie si va fi cuprins intre 1.250 si 1.500 de lei. Nu vor mai exista «oferte» cu 200, 300 sau 400 de lei scoala de soferi", a precizat prof. ing. Adrian Cascaval, presedintele Federatiei Nationale Patronale a Formatorilor din Transportul Rutier (FNPFTR). Acesta a precizat ca noul act prevede o serie de modificari in activitatea de pregatire a elevilor care vor forta scolile de creasca tarifele. Elevii vor fi obligati sa parcurga orele de legislatie la care va fi prezenta obligatorie. In cazul in care candidatul lipseste la o ora aceasta trebuie recuperata. De asemenea in cazul cursurilor de terorie, numarul elevilor nu va trebui sa depaseasca 30 de elevi pe serie. La pregatirea practica, «ora de conducere» a fost stabilita la 50 de minute, iar pe parcursul intregii perioade de scolarizare fiecare cursant trebuie sa conduca cel putin 400 de kilometri. Din cele 30 de ore de practica, 10 vor fi folosite pentru manevre de indeminare, 18 pentru traseu, iar 2 ore vor fi alocate pentru conducerea pe timp de noapte. "Un elev nu va mai avea voie sa iasa pe traseu daca nu a parcurs teoria. Sint cazuri in care elevul nu are rabdare 5, 6 zile sa invete teorie si se duce la alta scoala care il pune sa conduca in aceeasi zi. Acest lucru nu va mai fi posibil", a mai spus prof. ing. Cascaval. In cazul scolilor care organizeaza cursuri pentru soferi profesionisti, acestea vor trebui sa aiba montate tahografe pe masinile scoala, sa aiba sala separat exclusiv pentru curs de "cunoasterea autovehiculului". "Vor fi obligate sa faca orele pentru ca se vor verifica diagramele tahograf. Nu vor mai fi cazuri in care masinile vor sta in garaj. Pentru categoriile de profesionisti pretul ar putea ajunge undeva la 3.500 – 4.000 de lei", a mai precizat presedintele FNPFTR.

In Iasi, doar sase instructori sint autorizati

Potrivit reprezentantului FNPFTR, noile preturi reflecta cheltuielile reale pe care o scoala de soferi le are cu pregatirea unui candidat si sustine ca pina acum preturile au fost trase in jos de instructorii independenti. "In fiecare judet sint cite 200 de instructori independenti neautorizati. In Iasi de exemplu exista doar sase instructori autorizati, iar ceilalti continua sa lucreze, dar o fac ilegal. Stiu un caz unde bucataria unui apartament a fost transformata in sala de curs si instructorii independenti veneau cu teancul de dosare la profesorul de legislatie ca sa le semneze. La nivel national exista aproximativ 600 de scoli infiintate special pentru aceasta categorie de instructori. Autoritatile ar trebui sa iasa pe sosele si sa ii controleze", a spus prof. ing. Cascaval. Patronii scolilor de soferi spun ca pretul real al unei perioade de scolarizare se ridica la peste 1.200 de lei. "Preturile actuale au fost tinute pe loc de instructorii independenti, cu 700, 800 de lei. Ei aveau cheltuieli de 200 -300 de lei cu combustibil si 100 de lei la profesorul de legislatie, iar diferenta o bagau in buzunar. O scoala are insa de platit chirii, taxe, impozite si asa mai departe. Scolile au lucrat in pierdere, iar la momentul acesta se lucreaza fara a se recupera banii investiti in masini sau materialul didactic", a spus Cristian Todireanu, patronul scolii Auto Car Drive. Noua legislatie prevede ca pentru autorizare un instructor trebuie sa aiba minimum trei ani lucrati in cadrul unei scoli de soferi autorizate.

Comentarii