Primul sfint roman al Bisericii Romano-Catolice: Sfinta Veronica din Nisiporesti

marți, 25 noiembrie 2003, 00:00
4 MIN
 Primul sfint roman al Bisericii Romano-Catolice: Sfinta Veronica din Nisiporesti

Astazi, la ora 16, comunitatea romano-catolica din Moldova va fi martora
unui eveniment unic atit in tara, cit si in intreaga istorie a Bisericii Romano-
Catolice din Romania. In prezenta episcopului de Iasi, PS Petru Gherghel,
si a unui sobor de 40 de preoti, la Nisiporesti va avea loc o slujba in care se
va introduce cauza de canonizare a Veronicai Antal, o tinara din localitate
care si-a apara fecioria cu pretul vietii. Potrivit parintelui Damian Patrascu,
paroh in Nisiporesti, profesor la Institutul Teologic Franciscan si cel care s-
a ocupat de aceasta cauza, evenimentul este unic in tara si cuprinde o
procedura cit se poate de riguroasa.
Crin insingerat
Povestea Veronicai Antal a fost, inca din anii ’50, subiectul a numeroase
articole si discutii. De multi ani, lumea din sat vorbeste deja de o sfinta, iar
cauza de canonizare cuprinde aproximativ 3.000 de pagini de marturii,
procese civile si alte acte. „Noi am obtinut toate aprobarile, atit de la
episcopii din tara, cit si de la Vatican. S-a format un tribunal diecezan, care
cuprinde doi juristi, doi istorici si doi teologi, care, astazi, vor depune
juramintul. Acest tribunal are sarcina de a analiza toate datele care sustin
cauza de canonizare a Veronicai Antal. Este primul proces din istoria
Bisericii Romano-Catolice din tara, in care este propusa, spre canonizare,
o persoana laica”, ne-a spus parintele Damian Patrascu.
Veronica Antal s-a nascut in localitatea Nisiporesti, comuna Botesti, in
decembrie 1935. Parintii, Gheorghe si Iova, au fost ocupati cu treburile
cimpului, astfel ca fiica lor a fost crescuta mai mult de bunici. De la virsta
de 23 de ani, Veronica era cunoscuta deja ca o „sfinta”, in sat. „Pe atunci,
aici nu era biserica in Nisiporesti, iar Veronica se trezea la ora 4 si mergea,
pe jos, aproximativ opt kilometri pina la biserica din Halaucesti”, ne spune
parintele Damian. Printre credinciosii catolici, viata Veronicai a depasit deja
granitele realitatii, intrind in rindul sfintilor.
„Ingerilor, scrieti in cartea vietii si acest legamint: «Eu sint a lui Isus si Isus
este al meu»”.
Acestea sint printre putinele cuvinte, scrise pe un biletel, ramase de la
Veronica. Pe 24 august 1958, tinara in virsta de 23 de ani se intorcea de la
biserica din Halaucesti, unde avusese loc ceremonia Sfintului Mir. Pe cimp,
in locul numit „fintina lui Vangheaua”, Veronica a fost ucisa cu 42 de
lovituri de cutit de catre Pavel Mocanu, care a incercat sa-i fure darul
curatiei. Veronica a mai trait de la orele 19 pina la 5 dimineata, murind in
chinuri chinuri grele. „Criminalul, un tinar pe nume Pavel Mocanu, avea
rude in Politie si, desi au existat martori, acestia au fost cumparati, iar el
eliberat. Au fost acuzati alti doi tineri. Ulterior, procesul s-a reluat, iar
martorii au revenit asupra declaratiilor. Cei doi tineri acuzati pe nedrept au
fost eliberati, insa unul dintre ei, dupa ce a facut sapte luni de inchisoare, a
murit din cauza batailor primite in inchisoare”, ne-a mai spus parintele
Damian Patrascu.
Dosarul, clasat initial ca o „crima cu autor necunoscut”, a dus la
condamnarea lui Pavel Mocanu care, insa, potrivit parintelui Damian, nu-si
recunoaste nici acum crima infioratoare, purtind stigmatul unei vine
nemarturisite
Anual, circa 3.000 de credinciosi din toata tara vin la mormintul celei care
si-a aparat castitatea cu pretul vietii, iar in locul in care a murit Veronica
Antal – unde s-a ridicat, recent, un monument – se celebreaza, pe 24
august, in fiecare an, o liturghie.
Astazi, la Nisiporesti se scrie inca o fila de istorie. „Exista marturii despre
vindecari, atit fizice, cit si psihice, impacari de familii, insa nu pot fi facute
publice, pentru ca Biserica Romano-Catolica trebuie sa analizeze foarte
riguros toate marturiile si dovezile. Este o procedura care speram sa dureze
cit mai putin”, ne-a mai spus parintele Damian.
Potrivit acestuia, intregul proces in urma caruia Biserica Romano-Catolica
ridica la rangul de „sfint” o persoana implica mai multe etape. Prima faza
este cea informationala, sau de stringere a documentatiei, care cuprinde
acte de stare civila si marturii. Urmeaza, apoi, obtinerea aprobarii
episcopilor din tara si a Vaticanului, dupa care urmeaza procesul diecezan,
in acest caz al slujitoarei Veronica Antal. „Dupa acest proces, moastele
persoanei se scot si se depun in biserica, persoana fiind ridicata la rangul
de «Venerabila». In a patra etapa, toata documentatia se traduce intr-o
limba de circulatie internationala si se trimite la Vatican, unde are loc un
nou proces, in urma caruia persoana poate fi declarata sfinta. In Biserica
Romano-Catolica, ca o persoana sa fie declarata sfinta trebuie, mai intii, sa
fie ridicata la rang de «Venerabila», apoi de «Fericita» si, in cele din urma,
la cinstea de «Sfinta». Veronica Antal – asa cum se intimpla cu toti martirii
– ar putea fi trecuta, dupa procesul de la Vatican, de la rangul de venerabila
direct la rangul de sfinta”, a explicat parintele profesor Damian Patrascu. (Emilian PAL)

Comentarii