Evaluarea scolara semestriala ii streseaza pe elevi

sâmbătă, 27 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 Evaluarea scolara semestriala ii streseaza pe elevi

Asa cum se intimpla de trei ani, luna ianuarie nu debuteaza prea fericit pentru elevii din invatamintul preuniversitar, care trebuie sa treaca prin cele trei saptamini de evaluare de la sfirsit de semestru.
Inainte ca profesorii sa incheie mediile in cataloage, elevii trebuie sa demonstreze ca au asimilat cunostintele predate in timpul celor patru luni trecute de la 1 septembrie.
Astfel ca si in acest an, incepind cu 8 ianuarie si pina vineri, 26 ianuarie, cind s-a intrat in vacanta, elevii au trecut prin "chinurile" evaluarii. Cu unele mici exceptii, majoritatea elevilor, incepind de la clasele mici si pina in ultimul an de liceu, s-au plins ca aceasta perioada este foarte dificila pentru ei. Fiecare zi inseamna cite doua sau mai multe lucrari de control, plus teze. Sint si elevi care spun ca in aceste trei saptamini ritmul lor de studiu nu este afectat, insa pe fetele lor se citeste oboseala.
"Inainte era simplu. Daca aveai media sub cinci in primul trimestru si daca in cel de-al doilea nu reuseai sa-ti revii, era foarte clar ca in cel de-al treilea trebuia sa tragi tare, altfel situatia era compromisa. Acum, lucrari, teze, referate, ore prelungite pentru cei care vor sa-si imbunateasca mediile. Numai ca, de obicei se intimpla invers: cei ce vor sa-si mareasca mediile se trezesc cu ele micsorate. Acum, mai nou, au bagat si referatele astea, la chimie, fizica, biologie. Daca ai un prieten cu Internet, iti scoti un referat, il copii de mina si ai zece asigurat. Dar daca nu ai un astfel de prieten, te costa si de unde bani. Nu sint deloc de acord cu aceasta evaluare", a declarat un elev din anul III de la Liceul "Racovita".
"Nu-i deloc usor – a spus o alta eleva de la acelasi liceu. Pentru ca sintem ascultati la toate disciplinele trebuie sa invat pina seara tirziu. Problema e ca avem citeodata mai multe lucrari si teze in acelasi timp ceea ce nu e deloc usor, iar domnii profesori nu vor sa ne inteleaga. Daca avem o teza la un obiect sa nu avem si testare la alta disciplina. Si referatele si sintezele nu sint chiar asa de usor de realizat, bineinteles daca vrei o nota buna."
Ce-i drept, mai sint si elevi care au declarat ca aceasta perioada nu se deosebeste cu nimic de restul semestrului, fiindca au invatat in mod constant.
Opiniile cadrelor didactice sint impartite
O parte dintre profesori nu agreeza aceasta forma de verificare a cunostintelor elevilor, alta parte considera ca acest sistem functioneaza.
Constantin Rupa, profesor de fizica la liceul "Racovita", s-a declarat impotriva acestui sistem: "Chiar ministrul Marga, cel care a introdus evaluarea semestriala in invatamintul preuniversitar si-a dat seama ca aceasta nu-si are rostul. La sfirsitul semestrului al doilea din anul scolar trecut s-a renuntat la evaluare si elevii nu au pierdut nimic, daca au putut promova, ba au mai intrat si pe la facultati. Un elev de 9 si 10, care invata in mod obisnuit cite sase ore pe zi, in perioada de evaluare studiaza inca sase ore in plus. Plus sase ore de cursuri inseamna 18 ore ceea ce inseamna prea mult, chiar daca este vorba de trei saptamini."
Tot la acelasi liceu, profesorul Irinel Stativa a precizat ca revenirea la fosta structura a anului scolar ar fi mult mai benefica: "Nici nu intra bine elevul in ritmul de studiu si apare cite o vacanta de o saptamina. Dupa aceasta pauza pina il reconectezi pe elev sa ajunga la capacitatea maxima trebuie sa te mai chinui vreo saptamina-doua si timpul se pierde inutil."
Nicu Hosofschi, cadru didactic, s-a situat de aceeasi parte cu colegii lui: "Presupun ca reforma asta a fost bine intentionata, dar elevii nu prea ii percep sensul. Si deocamdata este destul de greu sa schimbam mentalitatile. Prin introducerea acestor elemente noi, printre care si evaluarea, s-a dorit alinierea la invatamintul din vest, insa societatea romaneasca nu este inca pregatita. Reforma din invatamint a luat-o inaintea economiei."
Dumitru Busuioc, directorul Scolii nr. 5 Vaslui, a declarat: "Aceasta perioada nu trebuie sa constituie un chin pentru elevi. E o perioada de aprofundare a materiei si de lamurire a eventualelor neintelegeri din timpul semestrului. Pentru multi, am inteles, nu-i cazul in scoala noastra, ca evaluarea e un fel de sperietoare pentru elevi. Depinde de modul cum concepem activitatea in aceasta perioada. Prin activitati atractive sa facem ca evaluarea sa insemne si recapitulare si completare a cunostintelor acumulate."
Sorin Tiplea, profesor la "Procopiu": "In aceasta perioada, indiferent de obiect, esti obligat sa pui cite o nota fiecarui copil. Dar elevii mai au si teze si lucrari de control, sinteze, uneori chiar mai multe in aceeasi zi si, oricit de bine pregatit ar fi un elev, tot implica un anumit stres. In aceasta perioada trebuie sa faci sinteza intregii materii, cu conexiuni interdisciplinare, si din punctul acesta de vedere capacitatea de analiza si de sinteza a copilului este greu incercata. Este necesara o astfel de evaluare, dar fara a se pune un accent atit de mare pe note."
Gelu Bichinet, profesor de geografie la "Procopiu": "La o singura ora pe saptamina imi este foarte greu sa apreciez nivelul de cunostinte al tuturor elevilor. Sigur pot sa notez si dupa doua minute de ascultare, dar nu cred ca acesta este scopul acestei evaluari."
Constantin Lupascu, directorul Liceului "Ion Mincu": "Nu reprezinta nici o problema aceasta evaluare. Daca totul este programat si planificat, elevul va parcurge mai usor aceste trei saptamini, fara ca programul fiecaruia sa fie prea incarcat." (Paul TEODOR)

Comentarii