La Stanilesti, un avion german a decolat de sub pamint

vineri, 31 iulie 1998, 23:00
5 MIN
 La Stanilesti, un avion german a decolat de sub pamint

In timp ce se sapa pentru constructia unui rezervor de colectare a apei, au iesit la suprafata un avion german, cartuse si proiectile neexplodate
SC Hidrocif SA Iasi a cistigat o licitatie, organizata de Primaria Stanilesti, pentru o investitie privind alimentarea cu apa a localitatii. Dupa amplasarea conductelor, muncitorii, condusi de inginerul Valica Dorneanu, s-au apucat de constructia rezervorului de stocare a apei, in punctul numit de sateni "La izvoare". In timp ce sapau acest bazin, ajunsi la adincimea de circa 50 de centimetri, lucratorii au observat o elice de avion. Pe 28 iulie, au scos-o la suprafata, dupa care au continuat sapaturile. La un moment dat, au mai observat si alte elemente care i-au facut sa creada ca este vorba de un aparat de zbor. Inginerul Valica Dorneanu a anuntat Inspectoratul Judetean de Protectie Civila (IJPC) Iasi, fara stiinta organelor locale sau IJPC Vaslui, pe raza caruia s-a descoperit acest aparat. Primii au sosit iesenii, dupa care au fost anuntati si pe factorii de raspundere de la IJPC Vaslui si din Prefectura. Pe 29 iulie, au fost demarate lucrarile de recuperare a pieselor, care, cindva, compuneau un avion. In prezenta mai multor persoane, printre care prefectul Dumitru Baltatu si colonelul Gheorghe Neamtu, comandantul Inspectoratului de Politie al Judetului Vaslui, cu ajutorul unei macarale au fost scoase la suprafata toate piesele existente: motor, elice, doua tunuri, o mitraliera, circa 170 de proiectile de calibru 20, circa 140 cartuse de mitraliera de diferite calibre si alte fiare contorsionate, acoperite de rugina.
La fata locului, a fost si comandorul de aviatie Gheorghe Grasu, de la Muzeul National al Aviatiei Romane. Din primele cercetari, comandorul a constatat ca este vorba de un avion de razboi german, de tip Messerschmidt 109, folosit in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Comandorul (echivalentul unui colonel din armata terestra) crede ca avionul se afla in acest loc din 1941. Comandorul Gheorghe Grasu ne-a spus ca unele piese descoperite se pot folosi pentru asamblarea unui avion, care va fi expus in Muzeul Aviatiei din Bucuresti.
"S-a asanat zona si am asigurat paza"
De recuperarea proiectilelor si cartuselor se ocupa locotenent-colonelul Benone Duta, de la Inspectoratul Judetean de Protectie Civila Vaslui. Acesta ne-a spus: "S-a asanat zona si am asigurat paza, bineinteles si cu ajutorul politistilor locali. Dupa cum a spus si domnul comandor, toate piesele le vom transporta la Bucuresti. Cred ca miercuri (5 august – n.r.) vom incepe aceasta operatiune. Pina atunci, am asigurat paza acestora. Explozibilul, ramas in stare de functiune, il vom detona la poligonul husean. Nu este prea mult, in comparatie cu ce am gasit prin alte locuri. Rog pe cetateni ca in momentul cind descopera munitie sa anunte mai intii organele locale sau inspectoratul nostru. Nu cum a facut inginerul Dorneanu, sa-i anunte pe cei de la Iasi. Noi sintem mai aproape si putem interveni mai repede. Marele noroc a fost ca explozibilul s-a descoperit intr-o zona ferita de trecatori. Altfel, nu stim ce se putea intimpla".
"Am gasit un martor ocular, un cetatean in virsta, care a participat la evenimente. Stia exact cind a cazut avionul"
Pentru a va putea oferi cit mai multe detalii despre ce s-a petrecut pe raza comunei Stanilesti, am luat legatura cu inspectorul-sef al Inspectoratului Judetean de Protectie Civila, colonelul Traian Chesa: "Cei ce efectuau lucrarile de aductie a apei la Stanilesti, au gasit elemente din motor,o bucata de elice, iar pe masura ce au inaintat in pamint, au mai gasit si cea de-a doua elice, dupa care au dat de cabina pilotului. La fata locului au mai fost recuperate doua mitraliere de bord (doua mitraliere jumelate) de 12,6 mm, o miltraliera de spate si un pistol de semnalizare. Au fost gasite si elemente de munitie de la mitraliere, dar din pacate, motorul avionului este facut praf. Avionul a fost doborit in august 1944, iar in urma impactului cu solul a intrat in pamint aproximativ 1,5-2 metri. In 1944, odata cu ruperea frontului Iasi-Chisinau, mare parte din trupele germane surprinse la trecerea Prutului au fost prinse in Lunca Prutului, aproximativ cinci divizii germane, adica aproximativ 25.000 de nemti. Rusii stateau pe sosea cu mitralierele si cu tancurile, iar nemtii stateau in balta, ca era inundata lunca Prutului pe vremurile acelea. Cum veneau la mal, rusii trageau cu mitralierele. Nemtii mai trimiteau si ei cite un avion sa bombardeze zona ca sa-i ajute pe cei din balta Prutului sa iasa din incercuire, dar fara sorti de izbinda, pentru ca rusii erau foarte numerosi. Noi am predat armele, cum se intimpla in razboi, iar atunci nemtii au ramas descoperiti. Daca a fost un act just sau drept, istoria ne va judeca, dar cert este ca a mai ramas o urma a acestui razboi – acest avion. Eu am gasit un martor ocular, un cetatean in virsta, care a participat la evenimente. Stia exact cind a cazut avionul – era ziua in amiaza mare. Pilotul a sarit cu parasuta, iar dupa ce a ajuns jos, a fost capturat de rusi. Fiind foarte ametit de fumul degajat de avion dupa ce a fost lovit, pilotul a fost luat prizonier imediat. Batrinul spune ca rusii nu l-au omorit pe pilot, dar l-au batut.
Dupa ce a fost gasit, avionul a fost luat de catre specialistii de la Muzeul Aviatiei, de domnul comandor inginer Gheorghe Grasu, care a luat toate componentele care au fost gasite la fata locului si le-a dus la Bucuresti pentru a fi reconstituita aeronava. Elementele din avion care nu au intrat in pamint in urma impactului cu solul au fost luate de oameni si folosite drept troci pentru animale. Practic, in pamint nu au ramas decit motorul si carlinga pilotului, restul fiind luate de oameni. Vinerea trecuta, cind au inceput lucrarile si s-au descoperit primele elemente din acest avion, datorita unor chestii, oamenii au inceput sa sape in continuare, iar inginerul-sef de santier (Dorneanu) a scos la iveala si munitii. Deoarece nu a anuntat organele de politie, domnul inginer este pasibil a fi amendat ca nu a anuntat politia, pentru ca in locul respectiv puteau sa fie bombe sau explozive. Desi avea obligatia sa inceteze lucrarea si sa anunte politia, el a pus in pericol viata oamenilor care lucrau pe santier. In prezent s-au luat masuri de asanare a zonei, iar echipele pirotehnice au lucrat si ieri si astazi si nu au gasit decit cartuse, deci se confirma ceea ce spunea batrinul despre faptul ca avionul era gol. Daca ei l-au hacuit, tot ei au vazut ce era inauntru. Nu mai este nimic in stare de functionare, totul este torsionat, rupt, ars, distrus". (Gabrian BEJENARU, N.N.)

Comentarii