Oamenii lui Iliescu si-a trecut minarelile de milioane de dolari pe spatele contribuabilului

miercuri, 24 mai 2000, 23:00
3 MIN
 Oamenii lui Iliescu si-a trecut minarelile de milioane de dolari pe spatele contribuabilului

Al doilea contract a fost negociat, conform adresei nr. 15/7451/29.04.1993 de catre Guvernul Romaniei (reprezentat prin secretarul sau general, Viorel Hrebenciuc, ministrul de atunci al Agriculturii, Ioan Oancea, si ministrul Finantelor, Florin Georgescu) cu Adrian Costea, derularea facindu-se prin Bancorex. Pretul contractului negociat a fost de 199,45USD/tona, in timp ce pretul CIF port nord vest european in acea perioada era de 177 – 182,5 USD/tona. Prin acest document se dovedeste foarte clar implicarea secretarului general al Guvernului Romaniei Viorel Hrebenciuc, care nu avea nici un fel de atributii in acest domeniu.
Un al treilea contract comercial (nr. 179/06.10.1993) a fost incheiat intre Stan Dragomir – secetar de stat in MAA, si seful Departamentului Agriculturii de Stat (deputat PDSR), Cojocaru Mihai – director general al SC Agroholding SA Bucuresti (fost secretar de stat, sef al Departamentului Agriculturii de Stat) si pe de alta parte Adrian Costea. La acest contract sint de remarcat urmatoarele: Stan Dragomir face interventii in favoarea societatii comerciale SC Agroholding SA Bucuresti, la Bancorex, pentru deschiderea unui acreditiv de 5.500.000 USD pentru derularea unui import de motorina de 30.555 tone. Aceasta societatea comerciala, fara sa aiba contracte de colaborare cu celelalte societati comerciale foste IAS-uri, in numele carora se justifica acest import, care avea un capital social de doar 9 milioane de lei, este favorizata de conducerea Bancorex, si i se deschide acreditivul pentru suma mentionata anterior. In acest sens se incheie o conventie intre Bancorex si SC Agroholding SA prin care se stabilea ca acreditivul de import sa fie platibil la 90 de zile de la data conosamentului. Concluzia este ca de la semnarea contractului si pina la intrarea in tara a motorinei, pretul de 180 USD/tona (stabilit in ontract) a fost cu mult mai mare decit cotatia zilei, (pretul la PECO era de cca 167 USD/tona).
Frauda, trecuta pe spinarea contribuabilului
Prima acuzatie clara este aceea ca s-au incalcat astel grav prevederile legale, neexistind o licitatie de oferte pentru a se alege afacerea cea mai rentabila. Datorita inexistentei contractelor de vinzare-cumparare a motorinei intre SC Agroholding SA si presupusele societati comerciale pentru care se incearca a se justifica contractul, au existat greutati in comercializarea motorinei sosite in terminalul port Constanta. Modul de scoatere a motorinei din terminalul Constanta este in prezent in cercetarea Parchetului. SC Agroholding SA, prin persoana lui Mihai Cojocaru, a incercat in repetate rinduri sa convinga conducerea Ministerului, a FPS si chiar Guvernul, invocind diverse motive (in afara de o proasta gestionare a afacerii), ca suma imprumutata de la Bancorex sa fie trecuta la datorita publica.
Este foarte important de precizat ca trecerea la datoria publica a unor sume restante ale unor societati comerciale la bugetul de stat se face numai prin lege, iar in aceasta perioada, Ministerul Agriculturii nu a initiat nici un fel de proiect de lege. Este important de mentionat ca toate contractele au fost redactate numai in limba franceaza (incalcind legislatia romana in vigoare, care prevede obligativitatea incheierii contractului si in limba romana, cu putere egala), supunindu-se, astfel legilor franceze si nu celor romanesti. Ramine insa intrebarea: unde s-au dus sumele imense provenind din diferenta de pret? Oare Adrian Costea a tiparit chiar gratis afisele lui Ion Iliescu? (Dan POPA)

Comentarii