Autobuzele vechi au interzis prin cea mai poluată zonă din oraş

luni, 20 aprilie 2015, 01:56
3 MIN
 Autobuzele vechi au interzis prin cea mai poluată zonă din oraş

Situaţia încărcării atmosferei cu pulberi în suspensie a reprezentat principala temă a ultimei şedinţe a Comisiei de Dialog Social. Un studiu naţional aprecia că, pe parcursul a şase ani, 800 de adulţi şi 200 de nou-născuţi au decedat din cauze care pot fi atribuite pulberilor în suspensie.

Poluarea aerului se tratează la Iaşi cu măsuri paliative. Situaţia încărcării atmosferei cu pulberi în suspensie a reprezentat principala temă a ultimei şedinţe a Comisiei de Dialog Social, care a avut loc la sfâştirul săptămânii trecute. „Dacă facem apel la istoria literaturii, vedem că Iaşul a fost dintotdeauna un oraş prăfuit. Şi la figurat, dar mai ales la propriu. Deja avem depăşiri în acest an la cantităţile de pulberi, PM10. În general, 80% din depăşirile de cantităţi de PM10 apar iarna şi primăvara, când este un trafic mai greu, cu viteze mici, cu dese porniri şi opriri, dar când se folosesc şi cantităţi mari de antiderapant. Nu avem o probă ştiinţifică referitoare la gradul în care nisipul se transformă în aceste pulberi, dar perioada în timp corespunde“, a declarat Bogdan Davideanu, directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului.

Conform precizărilor acestuia, în primele trei luni ale acestui an au fost cuantificate 21 de depăşiri ale limitelor maxime admise ale pulberilor în suspensie aflate în atmosferă, majoritatea fiind înregistrate la staţia de măsurare din Podul de Piatră. Situaţia a fost calificată totuşi de Davideanu ca relativ bună, anul trecut înregistrându-se 40 de depăşiri, în aceeaşi perioadă. „Măsurile care se pot lua sunt constisitoare şi foarte lungi, ca termen de implementare. Modificarea parcului auto va dura foarte mult. încă suntem groparul Europei, încă se înamtriculează tot felul de cazane pe patru roţi“, a spus Davideanu.

Aprecierea acestuia a fost contrazisă de subprefectul Bogdan Abalaşi, care a apreciat că principala problemă este reprezentată de transportul în comun. „Parcul auto privat este relativ nou. Hai să vedem ce autobuze avem şi cât poluează. Hai să vedem ce facem cu traficul greu, că nu maşinile mici sunt problema“, a spus Abalaşi. Davideanu a explicat scăderea numărului de depăşiri ale pragurilor critice şi prin micile schimbări operate de municipalitate. „La solicitarea noastră, au fost scoase autobuzele vechi de pe traseele prin Podul de Piatră. Acum sunt mai noi. Ceva-ceva s-a mişcat. E drept, staţia din Podul de Piatră are şi un amplasament nefericit, într-un nod de circulaţie, nu pe un culoar fluent“, a precizat Davideanu.

Numărul mare de semafoare din oraş, care fragmentează traficul, a fost şi el învinuit de poluarea atmosferică. Medicul-şef al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate, Dana Scumpu, a acuzat pulberile din atmosferă de creşterea numărului de cazuri de astm bronşic şi de decese premature din cauza unor boli pulmonare. Un studiu publicat de presa centrală aprecia că, pe parcursul a şase ani, 800 de adulţi şi 200 de nou-născuţi au decedat din cauze care pot fi atribuite pulberilor în suspensie, acestea putând provoca crize de astm, şi chiar cancer pulmonar. 

Comentarii