A început campania! Chirica, un nou rând de machete: tuneluri în Centru şi în Copou

vineri, 04 septembrie 2020, 02:00
3 MIN
 A început campania! Chirica, un nou rând de machete: tuneluri în Centru şi în Copou
Primarul a anunţat ieri că municipalitatea a comandat noi studii privind pasaje subterane, care însă ar urma să fie construite într-un orizont de timp neanunţat şi necunoscut. Ar fi vorba de un pasaj rutier subteran în faţa Palatului şi un altul pe sub rondul de la Agronomie, până la Biserica „Sfântul Nicolae”. Generos, Mihai Chirica a anunţat ieri proiecte de amploare şi pentru biciclişti.

Primăria a comandat noi studii cu pasaje subterane care ar urma să fie construite într-un orizont de timp necunoscut. Primarul Mihai Chirica a vorbit ieri despre două astfel de obiective: unul pe Anastasie Panu, în zona Palatului Culturii, iar celălalt în Copou: o subtraversare a rondului Agronomie spre Biserica „Sfântul Nicolae”. Un alt proiect, care pare, de asemenea, unul cu iz electoral, vizează realizarea unei piste de biciclişti pe carosabil, pe traseul Rond Agronomie – Tudor Vladimirescu.

Primarul nu a avansat termene concrete: la pasaje a fost lansată licitaţia pentru studiul de fezabilitate, iar la pistă s-au comandat butonii reflectorizanţi de delimitare faţă de benzile auto. În trecut, primarul a mai invocat şi o pistă de biciclişti pe strada Păcurari, dar despre acest proiect nu se mai cunosc detalii. La fel ca în cazul benzilor unice pentru transportul public în diverse zone ale oraşului. Pentru zona CUG, la un moment dat, fusese cumpărată şi vopseaua, dar ideea unei benzi unice (pe linia de tramvai) nu a mai fost pusă în practică.

Ce scop au cele două pasaje subterane

În cazul pasajului de la Palatul Culturii, acesta ar urma să preia atât traficul auto, cât şi circulaţia tramvaielor. Rampele de acces sunt prevăzute în zona Casei Dosoftei, iar pe str. Palat spre zona sălilor de evenimente ale Palas. Primăria nu exclude varianta conectării pasajului cu unul care să ducă spre zona Sfântul Andrei, unde Iulius Grup construieşte Palas Campus. Principalul obiectiv al pasajului ţine de extinderea zonei pietonale din centrul Iaşului: din zona Pieţei Unirii şi până la Palatul Culturii. În total, circa 8 hectare, spune primarul Mihai Chirica.

„Se propune şi anularea căii duble de rulare a tramvaielor pe direcţia strada Anastasie Panu – strada Palat, între obiectivele de interes istoric şi turistic Casa Dosoftei şi Biserica Sfântul Nicolae Domnesc, şi plasarea acesteia în subteran pe acelaşi aliniament cu benzile dedicate traficului auto, în cadrul aceluiaşi pasaj subteran”, este propunerea municipalităţii.

Pasajul este prevăzut cu două benzi pe sens. Un astfel de obiectiv ar urma să aibă o lungime de 200 metri. Două probleme majore vizează vestigiile istorice din zonă şi lipsa unei finanţări concrete. Deocamdată, Primăria vrea să cheltuie 150.000 lei, fără TVA, pentru un studiu de fezabilitate.

Aceeaşi sumă va fi cheltuită şi pentru un studiu în cazul pasajul subteran propus pentru Copou: din Aleea Sadoveanu este propusă o subtraversare a rondului Agronomie şi cu rampă de ieşire în zona Bisericii „Sf. Nicolae”. Primarul s-a arătat ieri convins că un astfel de pasaj, care ar avea o lungime de circa 300 metri, ar fluidiza traficul în zona rondului, având în vedere şi dezvoltarea rezidenţială semnificativă spre zona Breazu – Rediu. Spre diferenţă de pasajul de la Palatul Culturii, pasajul din Copou nu va prelua şi circulaţia tramvaielor (care va rămâne la suprafaţă) şi va avea doar câte o bandă pe sens.

Legat de surse de finanţare, primarul a susţinut că municipalitatea va încerca să obţină fonduri din surse europene, respectiv din planul de redresare şi rezilienţă anunţat recent la nivel european. Tot din aceste fonduri ar urma să fie construite şi pasajele supraterane din Podu Roş, proiect care se află într-un stadiu avansat al documentaţiilor tehnice, în sensul că singurul lucru care lipseşte este finanţarea.

Proiect pentru biciclişti

Nu în ultimul rând, primarul Chirica a mai vorbit ieri despre un proiect care este la îndemâna municipalităţii: amenajarea pistei de biciclişti pe traseul rond Agronomie – al. Grigore Ghica Vodă – bd. Carol I – bd. Independenţei – str. Elena Doamna – pod Tudor Vladimirescu (11,5 km). Pista ar urma să fie realizată pe carosabil şi să fie delimitată de benzile auto prin butoni reflectorizanţi. În acest sens, Primăria are în stoc 2.500 de butoni şi, în prezent, are o altă licitaţie în desfăşurare pentru achiziţia a încă 1.000 de astfel de dispozitive.

Comentarii