Cine sunt cei trei care vor decide cum se dezvoltă Iaşul în următorul deceniu

miercuri, 16 septembrie 2020, 01:50
2 MIN
 Cine sunt cei trei care vor decide cum se dezvoltă Iaşul în următorul deceniu

Mai multe companii vor să actualizeze două strategii ale Iaşului vitale pentru obţinerea de fonduri europene în următorul deceniu. Este vorba despre Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) şi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). În baza celor două documente, Primăria Iaşi a atras fonduri UE şi în actuala programare bugetară (2014 – 2020), dar pentru următorul exerciţiu european (2021 – 2027) sunt necesare actualizări în noul context strategic de finanţare. 

Refacerea SIDU şi PMUD va determina şi o listă extinsă a proiectelor propuse pentru următorii 10 ani la Iaşi, iniţiative care vor fi prioritizate şi ulterior depuse pentru obţinerea fondurilor UE. Pentru actualizarea documentelor strategice, Primăria beneficiază tot de o finanţare europeană, valoarea contractului fiind de circa un milion de lei (inclusiv TVA).

Trei ofertanţi s-au înscris la licitaţie

La procedura lansată de Primărie în sistemul naţional de achiziţii publice (SICAP) s-au înscris trei asocieri de firme: Civitta Strategy – TTL Planning (ambele din Bucureşti), Sigma Mobility Engineering (Piteşti) – Avensa Consulting (Iaşi) şi Urban Scope – Consultanţă şi Asistenţă Tehnică SRL (ambele din Bucureşti). La începutul acestui an, o firmă care participă la licitaţie (Civitta) a mai încheiat un contract cu Primăria Iaşi, respectiv pentru realizarea unui plan strategic de dezvoltare a zonei Moara de Vânt după un concept „Smart City”.

În cazul actualizării SIDU, adjudecatarul licitaţiei va urmări următoarele etape: analiza situaţiei existente, actualizarea viziunii de dezvoltare şi obiectivelor SIDU, conturarea planului de acţiune (inclusiv cu un nou portofoliu de proiecte), consultarea populaţiei şi a actorilor locali şi, nu în ultimul rând, actualizarea metodologiei de implementare, monitorizare şi evaluare a documentaţiei. „Elaborarea listei lungi de proiecte va ţine cont de toate sursele de finanţare publicate la data actualizării strategiei. Se va asigura corelarea cu portofoliul de proiecte propus prin PMUD. (…) Se va avea în vedere şi posibilitatea fazării unor proiecte cuprinse între SIDU 2014 – 2030, cu şanse reduse de implementare până în 2020, respectiv 2023”, se arată în caietul de sarcini.

Conform sursei citate, înainte şi după elaboarea unei variante draft a SIDU vor fi organizate câte 4 consultări publice. În ceea ce priveşte actualizarea PMUD, principalii parametri utilizaţi vor consta, printre altele, în verificarea planurilor de investiţii actuale (publice şi private), creşterea atractivităţii transportului public şi a vehiculelor nemotorizate, analiza rutelor de transport, scoaterea transportului de marfă din oraş, dezvoltarea reţelelor de ciclism şi a zonelor pietonale, stabilirea unei politici complete de parcare, fluidizarea traficului şi înfiinţarea de benzi unice pentru transport public. Documentele strategice trebuie actualizate în maximum 12 luni de la semnarea contractului, ceea ce creează premisele ca variantele finale ale SIDU şi PMUD să fie publicate cel târziu la sfârşitul anului 2021.

Comentarii