S-a votat pentru concesionarea termoficării Iaşului. Un consorţiu Austria-Elveţia-Germania e deja interesat

marți, 01 august 2023, 01:50
4 MIN
 S-a votat pentru concesionarea termoficării Iaşului. Un consorţiu Austria-Elveţia-Germania e deja interesat

Primăria poate demara procedurile pentru concesionarea serviciului de termoficare. Consiliul Local (CL) a aprobat, ieri, un studiu de oportunitate în acest sens, care arată că acesta este cel mai bun scenariu pentru încălzirea oraşului: operarea sistemului de către un privat.

Municipalitatea ar avea deja discuţii şi cu un consorţiu format din firme din Austria, Elveţia şi Germania. Cel puţin aşa a declarat ieri viceprimarul Daniel Juravle în şedinţa CL, el subliniind că, în prezent, discuţiile se află în etapa de evaluare a situaţiei generale a CET. Întrebat ulterior care este numele consorţiului, viceprimarul a spus că nu poate face publică informaţia la acest moment în negocieri.

Dacă scapă de CET, Primăria poate răsufla uşurată: în ultimii doi ani, presiunea acestei activităţi asupra bugetului local a fost intens invocată, cheltuielile operaţionale fiind foarte ridicate.

Aşa cum ZDI relata ieri, gestiunea sistemului de termoficare de către privat i-ar aduce profit acestuia abia după 4 ani de activitate, în condiţiile în care vor fi făcute investiţii estimate până la concurenţa sumei de 70 milioane euro. Această informaţie apare în studiul de oportunitate aprobat de plen.

„Calendarul (delegării serviciului, n.r.) depinde de nişte faze prealabile pe care trebuie să le îndeplinească atât municipalitatea, cât şi consorţiul care este interesat să investească în sistemul de termoficare şi să-l administreze pentru următorii 25 de ani. Nu vă pot da prea multe detalii în acest moment, deoarece suntem într-un «due diligence». În teorie, într-un interval de 4 luni, ar trebui să intrăm în Consiliul Local cu mai multe detalii, dar asta depinde de cum evoluează caracteristicile solicitate de consorţiu plus factorii care ar duce la îndeplinirea condiţiilor impuse”, a declarat, în plen, viceprimarul Juravle.

La şedinţa de ieri a CL, Juravle a fost principalul reprezentant al executivului, în condiţiile în care Mihai Chirica a fost la Bucureşti pentru semnarea contractului de finanţare aferent reabilitării pasajului Socola. Investiţia, în cazul căruia este semnat şi contractul de lucrări, beneficiază de fonduri „rezervate” Iaşului în cadrul Programului „Anghel Saligny”. Valoarea totală a proiectului se ridică la aproape 52 milioane lei.

Cum va fi reconfigurată circulaţia spre rondul ERA?

O altă hotărâre aprobată ieri de plen a vizat încheierea unui protocol între Primărie şi investitorul Prime Kapital de la complexul ERA. Scopul acordului constă în reconfigurarea circulaţiei rutiere între capăt Păcurari şi rond ERA, cu suportarea cheltuielilor de către partenerul privat.

Consilierii locali au avut la „mapă” actuala soluţie propusă de investitor, respectiv prin amenajarea, în zona fostului post de poliţie, a unei intersecţii semaforizate cu punct de întoarcere astfel încât cei care vin dinspre Valea Lupului spre Iaşi să nu mai întoarcă în rond. Soluţia propusă nu a fost pe placul tuturor consilierilor locali.

Şeful Direcţiei de Drumuri şi Poduri Iaşi, Ovidiu Laicu, care este şi consilier PSD, a ridicat mai multe probleme cu privire la propunere. În primul rând, el a subliniat că soluţia încă nu are avizul proprietarului drumului, respectiv al Ministerului Transporturilor.

„Necesitatea punctului de întoarcere trebuie analizată în funcţie de străzile laterale şi de modul de colectare a traficului generat de acestea”, a susţinut Laicu. El a adăugat că maşinile care vin de pe străzile din Valea Lupului nu pot traversa benzile de circulaţie. „Scuarul din zona de întoarcere trebuie executat denivelat pentru a nu permite întoarcerea vehiculelor în zona haşurată. Elementele geometrice ale întregului ansamblu din zona de întoarcere trebuie dimensionate astfel încât timpii de semaforizare să asigure descărcarea traficului de pe breteaua rezervată întoarcerii”, a mai spus Ovidiu Laicu.

Şeful DRPD Iaşi a subliniat că, înainte de a fi prezentată o soluţie definitivă, trebuie prezentate mai multe simulări de trafic. Iniţial, grupul PSD a solicitat scoaterea proiectului de pe ordinea de zi, argumentând că, prin aprobarea protocolului, s-ar da undă verde şi soluţiei prezentate.

După o serie de discuţii în plen, inclusiv consilierii PSD au votat proiectul, după ce au primit asigurări că metoda de reconfigurare a circulaţiei rutiere va face obiectul unei documentaţii tehnice refăcute, care urmează să fie prezentată la o dată ulterioară. 

Comentarii