Sunt sau nu profitabile cursele din afara Iaşului? Care au adus cei mai mulţi bani şi care, cei mai puţini?

marți, 25 iulie 2023, 01:50
3 MIN
 Sunt sau nu profitabile cursele din afara Iaşului? Care au adus cei mai mulţi bani şi care, cei mai puţini?

Cursele metropolitane efectuate de CTP au adus profit companiei în prima parte a anului. Operatorul de transport public a înregistrat venituri mai mari decât cheltuielile, în fiecare comună unde a exploatat trasee în perioada ianuarie – mai 2023. 

Conform raportului Consiliului de Administraţie a CTP, compania a încasat, în total, 6,1 milioane lei şi a cheltuit 5,5 milioane lei, fiind înregistrat un profit de peste 620.000 lei.

În perioada menţionată, CTP a efectuat transport public pe 12 rute metropolitane, recent fiind introduse alte 5 trasee. Conform planului iniţial, CTP trebuie să gestioneze 30 de rute începând cu ianuarie 2023, dar operatorul încă nu are la dispoziţie flota necesară: Primăria Iaşi are în desfăşurare o licitaţie de achiziţie a unor vehicule rulate în acest sens.

Astfel, CTP a mobilizat autobuze din parcul auto destinat municipiului, ceea ce, în mod evident, a creat probleme pe unele trasee din oraş, având în vedere deficitul major al companiei în raport cu nevoile reale de transport ale ieşenilor.

Cea mai profitabilă rută a fost Ciurea

Potrivit raportului CA, CTP a avut un profit de aproape 300.000 lei din gestionarea cursei Dumbrava (Ciurea) – CUG I (Selgros). În schimb, cele mai mari venituri le-a înregistrat pe cele două rute spre Tomeşti (Goruni şi Chicerea), respectiv de 1,05 milioane lei, dar cheltuielile au fost pe măsură, astfel că profitul a fost de doar 60.000 lei (al doilea cel mai mare profit obţinut de CTP, la nivel comunal, în urma exploatării rutelor metropolitane).

În cazul celorlalte comune, profitul înregistrat a fost cuprins între 25.000 şi 50.000 lei. După venituri, în top urmează rutele din: Popricani (circa 850.000 lei), Miroslava (750.000 lei), Ţuţora (700.000 lei), Rediu (690.000 lei), Ciurea (650.000 lei), Holboca (540.000 lei), Aroneanu (510.000 lei) şi Bârnova (430.000 lei).

Amintim că, în cazul fiecărei comune, veniturile sunt aferente primelor 5 luni ale anului. Astfel, încasările totale ale CTP din gestionarea rutelor metropolitane au ajuns la aproape 6,2 milioane lei, iar cheltuielile la circa 5,5 milioane lei, profitul înregistrat fiind de 623.441 lei.

În următoarele luni, CTP ar urma să introducă noi curse metropolitane, în măsura în care Primăria Iaşi va finaliza o achiziţie pentru furnizarea de vehicule rulate: patru firme participă la procedură, ofertele fiind în faza de evaluare.

Licitaţia a fost împărţită în nu mai puţin 8 loturi: 4 pentru autobuze de 12 metri (16 vehicule), 3 pentru midibuze de 8-10 metri (10 vehicule) şi un lot pentru microbuze de 6-7 metri (3 vehicule).

Cu excepţia a două loturi pentru midibuze, în cazul tuturor celorlalte loturi au fost depuse oferte. Pentru autobuze concurează trei ofertanţi: AIC Trucks (Ilfov), Mercator Transilvania (Sălaj) şi Womy Equipment Supply România (Bucureşti). Pentru furnizarea a 3 midibuze şi a microbuzelor este un singur ofertant: Megarosa Trade (Bucureşti).

„Programul de transport metropolitan este într-o continuă dinamică. Faţă de propunerile de anul trecut, unele trasee au fost comasate. Intenţia noastră este ca, până la finalul acestui an, să gestionăm toate traseele asumate după noua reconfigurare: că vor fi 30, 29 sau mai puţine, nu vă pot spune acum. Aşteptăm şi noi finalizarea licitaţiei desfăşurată de Primărie”, a declarat directorul CTP, Cristian Stoica. 

Comentarii