Vot cu miză imobiliară uriaşă azi la Iaşi. Unele cartiere îşi vor schimba practic faţa. Vor fi sau nu surprize?

luni, 27 februarie 2023, 02:50
6 MIN
 Vot cu miză imobiliară uriaşă azi la Iaşi. Unele cartiere îşi vor schimba practic faţa. Vor fi sau nu surprize?

Consiliul Local (CL) va avea astăzi o şedinţă ordinară cu o miză imobiliară uriaşă. Pe listă sunt ansambluri cu zeci de blocuri din zone precum Dacia, Ciric, Moara de Vânt şi Aurel Vlaicu. În total, peste 80 de tronsoane de bloc pe terenuri care au o suprafaţă însumată de peste 12 hectare. În cazul unor proiecte, este vorba despre reconversia unor foste zone industriale. 

Propunerile au trecut deja prin filtrul Comisiei de urbanism şi nu au fost probleme: intră în plen cu aviz favorabil. Sunt proiecte propuse în ultimii ani, cu o perioadă de implementare pentru următorii cinci ani. Regimul de înălţime este cuprins între 3 şi 16 etaje. Investiţiile presupun şi amenajări de străzi noi, poduri şi (sub-) supratraversări de căi ferate. La aceste proiecte de locuinţe colective se adaugă propuneri de hoteluri, un nou supermarket (Kaufland CUG), o parcare supraterană (Muşatini), centre administrative şi vile.

Dacia: schimbări radicale în zona din lungul căii ferate

Partea de nord a cartierului Dacia, de la pasajul Băncilă şi până la depou, va trece printr-o reconversie urbanistică din temelii: treptat, în următorii ani, zona cu caracter industrial va deveni una preponderent de locuire. Sunt peste 40 hectare de la fosta staţie de carburanţi Petrom (teren scos la vânzare) şi până la depou. În zonă deja se construieşte: Conest a finalizat şase tronsoane de bloc (zona Rampei), iar la mai puţin de 500 metri se află în construcţie ansamblul Comat (zona BJATM).

Rețeaua stradală existentă din Dacia și perspectiva de dezvoltare, în contextul proiectelor imobiliare propuse

De la BJATM şi până la depou sunt propuse proiecte imobiliare, dar acestea nu ajuns încă la vot în CL. În schimb, astăzi vor fi dezbătute două iniţiative ale firmei Servrom, deţinută de omul de afaceri Cristin Zămosteanu, în total fiind vorba despre 20 de tronsoane de bloc (16 etaje): 4 în vecinătatea Lidl (la est) şi 15 pe două parcele despărţite de str. Lupiţei. O noutate a acestui din urmă proiect vizează că investitorul a depus la Primărie o declaraţie de angajament prin care îşi asumă edificarea unei creşe pe care o va preda ulterior municipalităţii. În acelaşi timp, este propus spre semnare un parterneriat public-privat prin care toţi investitorii din zonă să încheie un acord cu Primăria pentru construirea unor căi de acces în lungul căii ferate sau de conectare a zonei cu Păcurari.

„Participarea dezvoltatorilor la această investiţie va fi stabilită în baza protocolului care va fi semnat cu Primăria de către toţi investitorii din zonă. Execuţia va fi finanţată din fonduri publice şi private”, a declarat arhitectul Mihai Codreanu, în şedinţa Comisiei de urbanism de vineri, el subliniind că realizarea noilor străzi, în această formă de parteneriat, este agreată de majoritatea investitorilor din zonă. În perspectivă, un astfel de acord ar putea duce la amenajarea unei şosele cu o lungime de cel puţin 2 km, între zona pasajului Băncilă şi până după depoul Dacia, strada care, în anumite locuri, să treacă calea ferată (sub- sau supratraversări) în ideea conectării cu cartierul Păcurari.

În context, amintim că, recent, au mai fost aprobate proiecte imobiliare în apropiere de pasajul Băncilă, iar în pregătire sunt alte investiţii majore lângă depou (în extinderea „Dream Village” şi în zona Contis). De asemenea, în cealaltă parte, la sud de fosta staţie de carburanţi şi la mai puţin de 200 metri de Lidl, ar urma să fie construit unul dintre cele mai mari magazine Penny din oraş (proiectul este în fază incipientă de avizare). În viitor, este de aşteptat ca o investiţie imobiliară să fie propusă şi pe terenul fostei staţii Petrom. Proiectele enumerate mai sus sunt acele investiţii care o amploare majoră în zona de nord a cartierului Dacia. În schimb, există aprobate sau în avizare inserţii urbanistice pe suprafeţe mai mici pe teren, care completează tabloul unei dezvoltări exponenţiale a zonei.

Fosta zona industrială ASAM, transformată în cartier

O altă zonă din Iaşi care trece printr-o reconfigurare din temelii este Aurel Vlaicu. Mai mulţi investitori au finalizat sau au în construire blocuri, atât la nord de această stradă, cât şi pe partea de sud. În şedinţa de CL de astăzi va intra un proiect propus de firme deţinute de familia Prisecaru, care vizează transformarea fostei zone industriale ASAM într-un ansamblu de blocuri: 30 de tronsoane cu apartamente (9 etaje) şi alte câteva imobile cu spaţii de birouri şi servicii (12 etaje).

 Proiectul supus aprobării CL astăzi este propus pentru zona colorată cu verde. Celelalte planuri urbanistice sunt evidențiate pentru pune în context investiția și pentru a arăta modul în care toată această zonă industrială va deveni una preponderent de locuire

Întreaga activitate a ASAM s-a mutat într-o singură hală, fiind eliberat un teren de 4,2 hectare pe care să fie amenajat complexul: în anii ’70 pe acest teren se ridicau 29 de construcţii industriale, care sunt acum în curs de demolare. Potrivit proiectului urbanistic, străzile Aurel Vlaicu şi Aviaţiei ar urma să fie supralărgite pentru o mai bună circulaţie de-a lungul amplasamentului. Planul urbanistic zonal este propus de firmele ASAM, Imperia Development şi Auto Plus Repair, toate fiind controlate de familia Prisecaru.

Blocuri la Veneţia, hoteluri pe malul Lacului Ciric

Alte două proiecte, cu iniţiatori distincţi, sunt propuse pentru zona Ciric – Veneţia. În primul caz, este vorba despre un complex turistic, iniţiat de o persoană fizică (Florin Onofrei), cu două unităţi hoteliere în care vor fi amenajate 260 de locuri de cazare. Complexul va mai cuprinde săli de evenimente şi alte facilităţi specifice unui astfel de proiect. Investitorul are la dispoziţie jumătate de hectar, pe malul Lacului Ciric I, între pod şi debarcader.

La peste 2 km de acest amplasament este propus de un grup de investitori (persoane fizice), la Veneţia, un complex cu 12 tronsoane de bloc (4 – 10 etaje) pe un teren de circa 2 ha. Acest proiect va fi supus dezbaterii CL, de asemenea, tot în şedinţa de astăzi. În acest caz, accesul se face printr-un nou pod, construit peste pârâul Ciric şi asumat de investitor, alături de o nouă reţea stradală de incintă şi de legătură cu străzi adiacente (str. Alexandrina Tănăsescu, fundac Aurel Vlaicu, str. Ciric etc.). Terenul este liber de construcţii şi se află la 140 metri de Pădurea Ciric şi la 55 m de unitatea militară.

În apropiere de zona Veneţia, la str. Aeroportului, un alt proiect imobiliar a fost iniţiat pe un teren de 6.500 mp şi vizează construirea unui ansamblu cu 7 tronsoane de bloc (maximum 4 etaje). Complexul va fi amenajat de omul de afaceri Giani Canschi, patron al unor firme precum Daroconstruct sau Geprocon.

Nu în ultimul rând, un alt proiect imobiliar care va fi de asemenea supus votului consilierilor locali aparţine firmei Tătăru Residence şi face referire la construirea a cel puţin 6 blocuri (3 etaje) pe jumătate de hectar în Moara de Vânt, la liziera pădurii, zonă în care, în ultimii ani, au fost ridicate numeroase locuinţe colective. Teoretic, în cazul tuturor investiţiilor prezentate mai sus, votul consilierilor ar urma să fie unul favorabil, având în vedere şi avizul pozitiv al Comisiei de urbanism. Totuşi, în unele cazuri, ar putea apărea surprize, aşa cum s-a mai văzut în alte şedinţe. 

Comentarii