A murit „restauratorul de aur“ al tramvaielor, inginerul Dorian Geba

joi, 30 ianuarie 2020, 03:00
3 MIN
 A murit „restauratorul de aur“ al tramvaielor, inginerul Dorian Geba

Inginerul Dorian Geba, de la RATP/CTP, era cunoscut în toată Europa pentru lucrările sale.

„Restauratorul de aur“ de la CTP, inginerul Dorian Geba, a murit subit la vârsta de 70 de ani. Inginerul care a restaurat 18 tramvaie vechi la RATP, actualul CTP Iaşi, a murit în dimineaţa zilei de 27 ianuarie. Inginerul era arhicunoscut în Iaşi, dar şi în Europa, pentru pasiunea sa pentru tramvaie. Dorian Geba va fi înmormântat sâmbătă, la ora 12, la cimitirul Eternitatea.

El s-a pensionat la sfârşitul anului 2012, iar Compartimentul Restaurare din cadrul fostului RATP a fost închis în 2014, din lipsă de activitate. Sub coordonarea lui, la RATP au fost recondiţionate 18 tramvaie. Inginerul Dorian Geba se pensionase dar rămăsese pasionat în continuare de tramvaiele vechi, dar şi de istoria veche a Iaşului. Tot el deţinea şi o colecţie impresionantă de bilete de tramvai, dintre care cele mai vechi sunt din anii '20.

„În cei 14 ani în care am alcătuit echipa de restauratori, am reabilitat 18 tramvaie. În 1999 am făcut tramvaiele 1 şi 2, primul fiind de transport călători, care circulă şi în prezent pe străzile Iaşului, iar celălalt, tramvaiul de măturat zăpada, există şi în prezent în depoul RATP. În depou mai existau două tramvaie cu perii rotative metalice care mai păstrau aproape jumătate din piesele originale de la începutul secoului XX, şi s-a luat hotărârea de a fi restaurat un tramvai de acest tip. Cele două tramvaie sunt tip AEG“, a precizat în anul 2014 jurnaliştilor Ziarului de Iaşi inginerul Dorian Geba.

Prin modernizarea tramvaielor de epocă, inginerul spunea că s-au adus în vistieria regiei mulţi bani, avându-se în vedere pierderile dezastruoase ale societăţii din ultimii ani. Numai că inginerul s-a pensionat în anul 2012. Şi nu după mult timp, compartimentul a fost desfiinţat. Pe de altă parte, faima reabilitărilor făcu­te de inginer şi echipa lui a ajuns în presa internaţională. Ieşenii au ajuns să fie renumiţi pentru că lucrau la restaurări cu unelte vechi, în condiţiile în care tramvaiele trebuiau verificate de două comisii.

„Tramvaiele au fost testate de două comisii, una care verifica autenticitatea istorică, iar a doua, gradul de siguranţă în exploatare. Pentru ca să treacă de prima comisie, la restaurare a trebuit să fie folosite unelte, maşini şi metode datând pe cât posibil din perioada de construcţie a tramvaielor. La RATP s-au păstrat unelte şi maşini în stare perfectă de funcţionare, de la începutul secolului XX. Este vorba despre maşini fabricate de Fleck Sohne, Krupp Grusonwerk AG şi Maschienen und Werkzeuge Herman Lembeke. Este vorba despre o presă pentru demontat roţile de pe osii, o forjă, o maşină de rindeluit, un ferăstrău circular cu bandă, un polizor, un strung cu batiu de lemn şi o maşină de bobinat bumbacul în două straturi pentru izolarea sârmelor de cupru“, ne preciza în anul 2014 inginerul Geba.

Metodele prin care inginerul Geba a reuşit să reabiliteze vagoanele de tramvai austriece au fost impresionante, ţinând cont că pentru multe dintre tramvaie nu a avut schiţe sau proiecte. Acest lucru a fost scos în evidenţă şi de presa internaţională, care a descris pe larg cum inginerul şi echipa de restaurare din Iaşi au lucrat.

„Dificultatea consta în faptul că existau doar fotografii, şi a trebuit să refacem proiecte la multe piese şi apoi să le producem. Am făcut măsurători chiar la fotografii de epocă, apoi am trecut la execuţie. De exemplu, pentru reproducerea exactă a stemei Iaşului din urmă cu 100 de ani, am realizat un mulaj al unei steme aflate pe un stâlp datând din acea perioadă, aflat în curtea Spitalului «Sfântul Spiridon». Este unul dintre singurii stâlpi din Iaşi existenţi care au fost construiţi înainte de anul 1900“, explica inginerul.

Comentarii