Jale la simulările de “bac” şi “evaluare”: un elev din doi ar pica examenul

sâmbătă, 19 februarie 2022, 03:01
6 MIN
 Jale la simulările de “bac” şi “evaluare”: un elev din doi ar pica examenul

Mai puţin de jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a şi din clasa a XII-a din judeţul Iaşi care au susţinut la finalul lunii ianuarie simularea Evaluării naţionale şi a Bacalaureatului au obţinut medii peste 5. În mod evident, elevii din mediul rural s-au descurcat mult mai rău decât colegii lor de la şcolile din oraşele din judeţ. În ceea ce priveşte materiile, Matematica a fost cea care a pus cel mai mult elevii în dificultate: la Evaluarea naţională, în mediul rural, doar 23,8%, adică mai puţin de un sfert, au reuşit să ia note peste 5. Tot în mediul rural, mai puţin de jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a au obţinut peste nota 5 la limba română, doar 49,52 având note de promovare.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a publicat un raport amplu cu privire la rezultatele obţinute de către elevii din anii terminali din ciclul gimnazial şi liceal la simulările Evaluării naţionale şi de Bacalaureat, sesiune specială organizată la nivelul judeţului. Sesiunea este diferită de cea organizată de Ministerul Educaţiei, aceasta din urmă urmând să aibă loc în martie.

„Atât pentru simularea examenului de Evaluare Naţională, cât şi pentru Bacalaureat, subiecte au fost elaborate la nivelul ISJ, de comisii constituite în cadrul fiecărei discipline şi coordonate de inspectorii de specialitate. Acestea respectă programele de examen, structura şi matricea de specificaţii stabilite de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, având, în general, un nivel mediu de complexitate şi de dificultate”, explică reprezentanţii ISJ Iaşi în raportul cu privire la rezultatele simulărilor.

ISJ: Este nevoie de intervenţie

Potrivit raportului ISJ Iaşi, la cele două probe scrise ale simulării Evaluării Naţionale au fost prezenţi aproximativ 92% dintre elevii de clasa a VIII-a. Mai exact, din cei 7.975 de elevi înscrişi, au fost prezenţi 7.381 (92.55%) la proba de limba şi literatura română, iar la matematică au fost prezenţi 7.354 de elevi (92.21%). Au existat mici diferenţe în ceea ce priveşte prezenţa în funcţie de reşedinţă, prezenţa fiind ceva mai bună în şcolile din mediul urban. Prezenţa a fost una foarte bună, având în vedere şi situaţia epidemiologică din prezent.

Procentele au început însă să tragă semnale de alarmă în ceea ce priveşte numărul elevilor care au reuşit să obţină note egale sau mai mari de 5. Practic, doar aproape 65% din numărul total de elevi a obţinut peste 5 la limba română, iar la matematică au luat note mai mici de 5 un procent de peste 57% dintre elevi. Numeric, vorbim de aproape 2.600 de elevi care au note sub 5 la limba română şi de 4.215 elevi care au scris de mai puţin de 5 la matematică, la nivel judeţean. ISJ, în raportul realizat, subliniază că este nevoie de intervenţie pedagogică la ambele materii pentru ca elevii să poată obţine la finalul anului şcolar note mulţumitoare la testarea naţională.

Mai puţin de un sfert dintre elevii din rural au promovat

Dacă raportul la nivel judeţean este doar îngrijorător, cel defalcat în funcţie de mediul de reşedinţă ne arată cât de slab pregătiţi sunt în prezent elevii din mediul rural. Practic, peste 83% dintre elevii din urban au note peste 5 la limba română şi peste 65% au promovat la matematică, în mediul rural, procentual, mai puţin de jumătate au reuşit să obţină 5 la limba română şi mai puţin de un sfert au promovat la matematică. Mai exact, în mediul rural, doar 49,52 au avut note peste 5 la limba română, şi doar 23,8 au promovat cu note peste 5 la matematică. Din punct de vedere numeric, 2.120 din totalul de 3.338 de elevi prezenţi la ambele probe în mediul urban au promovat ambele probe, în timp ce doar 821 de elevi din totalul de 3.932 prezenţi la ambele probe au promovat în mediul rural. Practic, 3.111 de elevi din rural nu au reuşit să obţină note peste 5 la ambele materii.

„Analiza ratei de promovare prin raportare la mediul de rezidenţă aduce în prim-plan menţinerea unui decalaj major între rezultatele obţinute în şcolile din mediul urban faţă de cele din mediul rural. Astfel, diferenţa procentuală a promovării este de 33.67% la limba şi literatura română, în timp ce la matematică aceasta este de 41.47%. Alimentat semnificativ de factori socio-economici, dar şi de natură pedagogică, contrastul evidenţiat atrage atenţia asupra faptului că succesul şcolar nu poate fi obţinut doar prin demersul educaţional al instituţiilor de învăţământ, ci reprezintă efortul concertat al întregii comunităţi: părinţi, autorităţi locale”, se explică în raportul ISJ.

Diploma de „bac”, o realitate pentru mai puţin de jumătate dintre elevi

5.398 de elevi au fost înscrişi pentru susţinerea probelor de bac, dintre care au fost prezenţi la toate probele 4.714 (87.32%). Dintre aceştia, doar 42,89% au şi promovat, adică 2.022 de elevi din totalul de 4.714 prezenţi la toate probele care au obţinut medii egale sau mai mari cu 6.00.

În ceea ce priveşte promovarea în funcţie de probe, statisticiile stau mai bine, având în vedere că este nevoie de minimum nota 5. Astfel, la prima probă au promovat 76.57% dintre elevi, la cea de-a doua au promovat 52.74% dintre elevi, iar la a treia 63,16% dintre elevi.

Având în vedere numărul mare de materii la care se poate susţine bacalaureatul şi faptul că subiectele sunt date diferenţiat, în funcţie de profil şi specializare, nu vom prezenta o statistică detaliată. Cu toate acestea, pentru o imagine generală, aproape 92% dintre elevii de la filiera teoretică (din totalul de 2.409 de elevi) au obţinut peste 5 la limba română, în comparaţie cu doar 59% de la filiera tehnologică. Totodată, peste 25% dintre elevii de la filiera teoretică au obţinut note între 8 şi 8,99, iar 17,48 note între 9 şi 9,99. Media judeţeană de promovare la matematică a fost de 43,68%, doar 25% dintre elevii de la filiera tehnologică reuşind să obţină peste 5 la această materie.

La istorie, din 1.390 de elevi înscrişi pentru această probă, 1.285 au promovat. Cele mai slabe rezultate au fost la biologie vegetală, unde 5% au promovat, adică 29 de elevi dintre cei 579 înscrişi la această probă.

Topul şcolilor cu cele mai mari medii la Evaluare

În raportul amintit sunt prezentate şi şcolile cu cele mai mari medii obţinute la cele două materii ale Evaluării Naţionale. Astfel, în acest top se află trei colegii din municipiul Iaşi, Colegiul „Emil Racoviţă”, Colegiul Naţional şi Colegiul „Costache Negruzzi”.

  1. „Racoviţă” – media notelor la română – 8,60; media notelor la matematică –  8,69;
  2. Naţional – media notelor la română – 8,41; media notelor la matematică – 8,79;
  3. „Negruzzi” – media notelor la română – 8,63; media notelor la matematică – 8,31.

În ceea ce priveşte rata de promovare, 15 unităţi de învăţământ au înregistrat procente de peste 50%. La fel ca în cazul Evaluării Naţionale, cele trei colegii de elită din Iaşi au avut cele mai bune rezultate, colegiile „Negruzzi”, Naţional şi „Racoviţă” înregistrând un nivel de promovare de peste 90%.

La nivelul judeţului au fost obţinute şi 108 note maxime la diferite probe. La polul opus, în 12 unităţi de învăţământ nivelul promovării este mai mic de 10%, ISJ Iaşi recomandând intervenţii prompte, monitorizare şi consiliere. O singură unitate de învăţământ a avut un procent de promovare de 0%: Liceul Tehnologic UCECOM „Spiru Haret” Iaşi. La polul opus, Liceul Tehnologic Special „Moldova” Târgu Frumos a înregistrat un procent de 100% la promovare, cu menţiunea însă că de aici a participat un singur elev.

Comentarii