Termenele care vor trebui respectate de noul guvern

Punct cu punct: în ce fază se află fiecare proiect de autostradă care va străbate judeţele Moldovei

luni, 28 decembrie 2020, 02:50
5 MIN
 Punct cu punct: în ce fază se află fiecare proiect de autostradă care va străbate judeţele Moldovei

Autostrăzile Moldovei se zbat să iasă din etapa "desenelor pe hârtie". După ani de tergiversări, 2021 ar putea fi anul în care se fac paşi importanţi pentru construirea ulterioară a autostrăzilor A7 (Ploieşti – Paşcani), A8 (Târgu Mureş – Ungheni) şi A13 (Braşov – Bacău). Anul viitor, va fi lansată execuţia podului de la Ungheni, va începe proiectarea la sectorul Ungheni – Tg Neamţ (parte din A8, cu termen 2 ani) şi va fi finalizată proiectarea la: sectorul montan al A8 (Tg Neamţ – Tg Mureş) şi la toate sectoarele din A7. Pentru drumul expres Paşcani – Siret (prelungirea A7 spre nordul ţării), execuţia studiilor tehnice are ca termen octombrie 2022, iar pentru autostrada A13 (Bacău – Braşov) pe parcursul anului 2023.

 "Ziarul de Iaşi" vă prezintă astăzi stadiul fizic şi financiar al fiecărui sector de autostradă din Moldova, în baza informaţiilor publicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe harta interactivă online care a fost actualizată recent. La finalul anului următor, vom trage linie şi vom putea vedea în ce măsură noua guvernare PNL-USRPLUS-UDMR îşi va respecta angajamentele faţă de această zonă a ţării. În ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor de construire, deocamdată, avem destule declaraţii politice, dar ducem lipsă de certitudini.

Autostrada A7 – cel mai avansat proiect

Chiar dacă despre autostrada A8 se discută de mai bine de 15 ani, în ultima perioadă un avans important în implementare l-a avut autostrada A7. În primul rând, au fost inauguraţi în 2020 circa 16 km din A7 – un tronson care se suprapune cu centura Bacăului. Datele CNAIR arată că în cazul tuturor sectoarele autostrăzii A7, proiectarea va fi finalizată în anul 2021, în unele cazuri cu întârzieri faţă de termenele iniţiale. Pe trei dintre patru sectoare, proiectantul este firma Consitrans. Cele trei contracte însumează peste 51 milioane lei, fără TVA. Sectoarele Ploieşti – Buzău, Buzău – Focşani şi Focşani – Bacău înseamnă peste 242 km din autostrada A7.

Primele două tronsoane sunt cele mai avansate, fiind finalizate în proporţie de 100% investigaţiile geotehnice şi cele arheologice. În ambele cazuri, studiile de fezabilitate au fost depuse, iar CNAIR a emis observaţii pentru Ploieşti – Buzău, în timp ce documentaţia pentru Buzău – Focşani este încă în analiză. În ciuda etapei avansate în care se află proiectarea, CNAIR a făcut plăţi reduse către antreprenor: 5% din valoarea contractului pe Ploieşti – Buzău şi 0,5% pe Buzău – Focşani. În cazul sectorului Focşani – Bacău, au fost analizate alternative de traseu şi au început investigaţiile arheologice, în timp ce studiile geotehnice sunt finalizate în proporţie de 23%. În ceea ce priveşte plăţile către proiectant, acestea sunt de doar 0,4% din valoarea contractului aferentă acestui sector. Pe cel de-al patrulea sector al A7, Bacău – Paşcani (77 km), proiectantul este firma spaniolă Ingineria Especializada, cu o valoare a contractului de 17 milioane lei.

Realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic a început în martie 2019, iar termenul este 2021. Plăţile către antreprenor au ajuns la 18% din contract, în condiţiile în care investigaţiile geotehnice sunt finalizate în proporţie de 95%, iar în prezent se desfăşoară studiul arheologic. "În prezent, sunt în curs de obţinere avizele", spun reprezentanţii CNAIR. Autostrada A7 continuă spre nordul ţării cu drumul expres Paşcani – Siret, împărţit în două sectoare: Paşcani – Suceava (61 km) şi Suceava – Siret (41 km). Ambele contracte de proiectare, în valoare totală de 23 milioane lei, au fost semnate în octombrie 2020 (termen de execuţie – 2 ani) cu o asociere de firme, în frunte cu Search Corporation. Aceeaşi firmă este implicată şi în contractul pentru A13 Braşov – Bacău. În acest caz, proiectarea a început în mai 2020 (termen execuţie – 2023) şi va costa circa 21 milioane lei. "Prestatorul a prezentat alternativele de traseu propuse iniţial, iar în perioada imediat următoare vor avea loc dezbateri cu autorităţile locale pentru a corela traseele autostrăzii cu obiectivele sau investiţiile locale şi pentru a maximiza aportul socio-economic al autostrăzii", se precizează pe site-ul CNAIR, în ceea ce priveşte A13.

Proiectarea autostrăzii Iaşului va începe în primăvara lui 2021

Autostrada A8 este compusă din podul de la Ungheni (1 km), Ungheni – Iaşi – Tg Neamţ (100 km) şi Tg Neamţ – Tg Mureş (211 km). Cel mai avansat este primul sector: CNAIR urmează să lanseze licitaţia de proiectare şi execuţie în 2021. În prezent, se aşteaptă emiterea acordului de mediu, cu toate că memoriul a fost depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului încă din august 2020, iar guvernul a simplificat obţinerea avizului prin aprobarea unor derogări. Pentru autostrada Iaşului (Ungheni – Iaşi – Tg Neamţ), cel târziu pe 11 ianuarie va fi desemnat câştigătorul licitaţiei de proiectare. În lupta pentru contractului de 73 milioane lei sunt trei ofertanţi: Consitrans, asocierea Aduro Impex – 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA şi asocierea SWS Engineering – Metrans.

"Termenul estimat pentru semnarea contractului este 5 februarie 2021, în ipoteza fără contestaţii. Durata contractului este de 24 luni", spun reprezentanţii CNAIR. În ceea ce priveşte sectorul montan al A8, proiectantul este firma Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial SA, iar termenul de finalizare este iulie 2021, cu şapte luni întârziere faţă de termenul iniţial. Conform informaţiilor afişate pe harta interactivă a CNAIR, stadiul fizic de realizare este de 52%, în timp ce stadiul financiar este de doar 11%. Valoarea contractului ajunge la aproape 18 milioane lei. Un pas important a avut loc în noiembrie 2019: traseul final a fost aprobat în Consiliul Tehnic Economic (CTE) al CNAIR.

Cum va fi finanţată construirea autostrăzilor Moldovei

Guvernul are în vedere un mecanism de finanţare care cuprinde trei surse: Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, Programul Operaţional Transporturi (POT) 2021 – 2027 şi Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Din POIM, singurul obiectiv care mai poate fi finanţat, iar guvernul susţine că resursele sunt asigurate, este podul de la Ungheni. POT şi PNRR ar urma să fie programele de finanţare pentru A7, A8 şi A13. Un draft al PNRR arată că toate sectoarele din A7 vor fi finanţate prin acest program. La presiunile societăţii civile, guvernul ar urma să introducă în PNRR şi "capetele" sectorului montan al A8 (circa 60 km).

Celelalte porţiuni ale autostrăzii A8 şi întreaga autostrada A13 sunt prevăzute pentru alocări financiare din POT. Totuşi, la acest moment, nu există un necesar final de finanţare pentru niciuna dintre cele trei autostrăzi, actualele sume avansate public fiind estimări. În funcţie de sumele finale şi de fondurile care vor fi alocate prin intermediul programelor de finanţare vom putea, ulterior, să vedem, în mod realist, ce tronsoane de autostradă din Moldova vor putea fi construite prin intermediul acestor programe.

Comentarii