anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Motivarea instantei

Un şofer de tir a ucis o bătrână pe trecerea de pietoni, dar judecătorii l-au achitat. Salvat de unghiul mort

GALERIE
accident Billa
  • accident Billa
- +

Dacă nu ar fi murit, o ieşeancă ar fi trebuit pedepsită pentru că şi-a permis să treacă pe sub roţile unui tir. Este concluzia care ar putea fi trasă din sentinţa dată de magistraţii Judecătoriei ieşene în cazul unui accident produs în zona fostului magazin Billa în urmă cu patru ani. Şoferul unui tir a călcat o bătrână chiar pe trecerea de pietoni, trecând peste ea cu două rânduri de roţi până să oprească. Şoferul a fost achitat. Da, un minim de atenţie din partea acestuia ar fi permis evitarea accidentului, dar litera legii nu a fost călcată.

Accidentul a avut loc pe 25 mai 2017, în jurul orei 13.20, în dreptul refugiului de pietoni din staţia de tramvai de pe strada Bacinschi. Pe banda 3, lângă refugiu, era oprit la semafor un tir, condus de Ionuţ M. Acesta oprise chiar la limita benzilor albe care marchează trecerea de pietoni, la câţiva centimetri de aceasta. În dreapta lui, se afla un BMW, condus de O.P. Conform declaraţiilor şoferului acestuia, când mai erau vreo două secunde de verde pentru pietoni, în traversare s-a angajat A.S., o bătrână în vârstă de 89 de ani.

Până să se facă verde pentru maşini, femeia apucase să traverseze o singură bandă, aflându-se chiar în faţa BMW-ului. Acesta a lăsat-o să treacă mai departe, crezând că şi şoferul tirului o observase. Când femeia a ajuns pe banda 3, în dreptul tirului, şoferul BMW-ului a claxonat scurt, pentru a-l face atent pe şoferul camionului, după care a plecat. Ajuns în intersecţia cu Străpungerea Silvestru, a apucat să vadă în oglinda retrovizoare că şi tirul se deplasase, trecând peste bătrână cu roata stânga-faţă a capului tractor, iar apoi cu roţile din spatele semiremorcii. Victima nu a avut nicio şansă de supravieţuire.

Procurorii cred că şoferul putea evita accidentul

Ionuţ M. a fost trimis în judecată în iunie anul trecut, sub acuzaţia de ucidere din culpă, faptă pentru care legea prevede o pedeaspă de 2-7 ani de închisoare. La rândul lor, rudele victimei au cerut despăgubiri materiale de 25.000 lei şi daune morale de 300.000 euro. Condiţiile accidentului au reprezentat fondul dezbaterilor şi a sentinţei date de judecători. Victima se afla practic în unghi mort faţă de şoferul tirului, care nu o putea observa stând pe scaun. Faptul se datora în principal opririi tirului chiar în dreptul trecerii. Dacă ar fi oprit la doi metri distanţă, ar fi putut vedea orice persoană aflată pe trecere, dar şoferul voise probabil să economisească o secundă sau două din timpul cursei.

"Inculpatul ar fi putut observa victima aflată în faţa cabinei dacă, pentru asigurare, s-ar fi aplecat către înainte sau dacă pe cabina capului tractor ar fi fost montată o oglindă în partea de sus, astfel încât să asigure vizibilitatea asupra panoului frontal şi în imediata vecinătate a acestuia", au spus procurorii. O minimă prudenţă ar fi permis evitarea accidentului.

Cum s-a apărat şoferul

În cursul audierilor, Ionuţ M. a afirmat că într-adevăr, nu o observase pe bătrână. S-a asigurat înainte de a pleca de pe loc, dar nu s-a aplecat spre geam, în faţă, pentru a elimina unghiul mort. A auzit claxonul BMW-ului, dar a considerat că provenea de la vreun şofer care îl atenţiona să plece mai repede. Fusese instruit să lase o distanţă mai mare faţă de trecerea de pietoni, dar culoarea galbenă a semaforului îl suprinsese când se afla în imediata apropiere a zebrei. Nu mai avea timp să traverseze intersecţia cu Silvestru, aşa că a oprit chiar lângă trecere.

În analiza cazului, judecătorii au adăugat la elementele din rechizitoriu o remarcă proprie: tirul nu a plecat de pe loc imediat după ce semaforul se făcuse verde pentru maşini, ci la câteva secunde după aceasta. "Dacă martorul O.P. a aşteptat el însuşi câteva secunde pentru ca victima să treacă prin dreptul său, semaforul pentru autoturisme fiind deja verde, înseamnă că şi inculpatul a aşteptat aceleaşi secunde, la care se adaugă alte câteva secunde, necesare pentru deplasarea prin dreptul autovehiculului inculpatului, până când victima a ajuns în partea stângă", au spus magistraţii. A fost observaţia care a decis concluzia finală: "Nu se poate reţine în sarcina inculpatului încălcarea vreunei norme de drept sau a vreunei măsuri de prevedere, iar producerea accidentului a fost determinată de încălcarea de către pieton a regulilor de circulaţie".

Cum au motivat sentinţa judecătorii

Judecătorii au constatat că şoferul tirului a respectat regulile de circulaţie şi semnificaţia semnalului luminos al semaforului. Claxonul, prin care O.P. încercase să-l atenţioneze nu reprezintă un "semnal sonor" în sensul legii, deci Ionuţ M. nu putea fi ţinut să-i înţeleagă semnificaţia. Nicio normă legală nu fusese încălcată la plecarea de pe loc, întrucât şoferul se asigurase. Judecătorii au subliniat că nu există nicio normă legală care să impună montarea de oglinzi pentru unghiul mort. Legea nu prevede nici menţinerea unei anumite distanţe minime faţă de trecerea de pietoni, pentru a se elimina unghiul mort. Magistraţii au respins şi susţinerile avocatului părţilor civile, care adusese în discuţie cazierul auto al şoferului şi contravenţiile săvârşite anterilor, considerându-le irelevante pentru cauză.

"A.S. trebuia şi putea să ia în considerare faptul că viteza ei de deplasare nu îi permitea să parcurgă distanţa de 10,60 metri, banda de circulaţie nr. 1 – 3,50 metri, banda de circulaţie nr. 2 – 3,50 metri, banda de circulaţie nr. 3 – 3,60 metri, într-un timp de două secunde pentru a ajunge la refugiul staţiei de tramvai, astfel că aceasta trebuia să acţioneze cu diligenţă şi să se oprească, aşteptând următorul semnal de culoare verde a semaforului electric destinat pietonilor care să îi permită trecerea", au conchis magistraţii Judecătoriei, care au dispus achitarea. Procurorii şi rudele victimei au atacat sentinţa la instanţa superioară. Curtea de Apel urmează să reanalizeze cazul la sfârşitul lunii octombrie, după vacanţa judecătorească. Indiferent de concluzia finală la care vor ajunge judecătorii, multe accidente în care apar tiruri poate nu ar mai fi avut loc, dacă promisiunea municipalităţii, de a nu mai permite accesul tirurilor în oraş ar fi fost dusă la îndeplinire.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un mai prea îndepărtat (I)

Cătălin ONOFREI

Un mai prea îndepărtat (I)

Au trecut peste trei decenii de la primele alegeri „libere”!

opinii

Papua Noua Românie

Briscan ZARA

Papua Noua Românie

Furtul şi distrugerea lucrurilor care nu-ţi aparţin sunt obiceiuri respectate cu sfinţenie de toţi aici. Fiecare dintre aceste fapte va fi recompensată cu vârf şi îndesat în lumea de apoi, deci e bine să ai cât mai multe din astea în portofoliu.

Șefu-i șef și-n pielea goală?

Cristina DANILOV

Șefu-i șef și-n pielea goală?

Conceptul de „violenţă de gen”, considerată a fi iniţial o chestiune de familie ce nu trebuia să iasă pe uşi şi, deci, în care nu trebuie să se intervină din afară, denumeşte azi o problemă mai largă ce pare să se fi extins, dincolo de uşa casei, pe mai multe paliere din viaţa de zi cu zi a multor femei. Prezenţa acestui tip de violenţă în relaţii de cuplu sau profesionale scoate în evidenţă, din păcate, şi mai mult imaginea femeilor aflate în situaţie de subordonare faţă de bărbaţi şi presupune asumarea relaţiilor de putere inegale din punct de vedere istoric dintre cele două genuri, prin care bărbaţii sunt legitimaţi să-şi menţină status-quo-ul de dominaţie.

Artă şi război

Mihai DORIN

Artă şi război

Războiul a fost mereu o temă de reflecţie pentru istorici şi artişti, dar şi o temă de investigaţie declarat „obiectivă” de către istorici şi asumat subiectivă de către artişti. Nu e o competţie între cele două viziuni, ci o formă de complementaritate liberă. 

pulspulspuls

O mică îndoială strecurată în altar la Mitropolie de preoţii ieşeni mai deschişi spre lume. Problema lui Teo Fan Fan

O mică îndoială strecurată în altar la Mitropolie de preoţii ieşeni mai deschişi spre lume. Problema lui Teo Fan Fan

Pentru că tot este astăzi în calendarul ortodoxiei ziua Sfântului Cuvios Simeon cel din Muntele Minunat, haideţi să împărtăşim cu ocazia asta şi cu domniile voastre, iubiţi drept-credincioşi, o chestiune de care ne minunăm şi ne tot roade de mai multă vreme pe noi, iar mai nou auzim că roade şi unele feţe bisericeşti de prim rang din toată arhiepiscopia, şi nu numai. 

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.