Blocaj rutier in biroul primarului

Subtitlu

marți, 28 octombrie 2008, 22:31
4 MIN
 Blocaj rutier in biroul primarului

Promisiunile primarului Gheorghe Nichita din campania electorala cad una dupa alta. Dupa ce a fost reales, edilul pare ca a intrat in vacanta, iar marile lui proiecte par abandonate. Unul din caii grasi de bataie in campania electorala a fost traficul insuportabil din municipiu si solutii pentru fluidizarea lui.

Nichita a incercat si in primul mandat sa gestioneze traficul din municipiu, dar a esuat. La alegeri promitea un sistem revolutionar care sa coordoneze semafoare, sa gestioneze transportul in comun etc., toate pentru a crea o stare de normalitate pentru cele citeva zeci de mii de soferi ieseni. Proiectul pare acum ca a fost ingropat, in timp ce angajatii Primariei lucreaza inca la realizarea documentatiei.

Ce spunea oferta electorala?

Indiferent de aglomeratia de pe strazi, sefii Primariei Iasi aduceau ca argument ca in Bucuresti se circula mult mai greu. Solutiile cu adevarat importante menite sa fluidizeze circulatia auto au lipsit, iar strazile din municipiu tind sa devina cozi imense in special la orele de virf. In ultimii ani, Nichita a lansat doua mari proiecte pentru a rezolva macar partial problemele din trafic. Unul a fost pus in practica. Studiul de circulatie s-a dovedit insa un esec de citeva sute de mii de lei.

In 2008, Nichita a lansat o alta idee revolutionara: implementarea unui sistem integrat de gestionare a traficului. "Managementul si controlul traficului se pot realiza prin introducerea unui sistem modern de control al traficului pentru fluidizarea circulatiei rutiere in municipiul Iasi, realizarea unui dispecerat rutier, condus de un manager de trafic si finalizarea semaforizarii in tot municipiul" s-a mentionat in oferta electorala a lui Nichita.

"Nu vrem sa ne grabim"

Toate masurile par insa a fi desprinse dintr-un film de science-fiction, mai ales ca nu s-a demarat inca nici o procedura pentru a fi puse in aplicare. Doar la capitolul semafoare, la citeva luni municipalitatea mai anunta ca a pus in functiune sau ca are de gind sa proiecteze o semaforizare a unei intersectii.

"Lucram la realizarea documentatiei. Cred ca in noiembrie va fi gata si vom stabili data licitatiei. Cred ca achizitia va fi organizata in prima parte a anului viitor. Este destul de laborios si nu vrem sa ne grabim cu o chestiune atit de importanta. Altii s-au grabit si am inteles ca nu functioneaza", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Ideea unui sistem de management al traficului nu este insa una foarte noua. La nivel de intentie se discuta despre acest proiect de aproximativ un an. "La Bucuresti am inteles ca sint probleme. Si la Cluj se doreste un astfel de sistem, dar sint cam in aceeasi etapa ca si noi. Trebuie sa invatam de la orase care au implementat astfel de sisteme. Cam toate marile orase din Europa au managementul traficului. Este nevoie de citeva milioane de euro pentru a implementa un astfel de sistem intr-un oras ca Iasul. Este o suma destul de mare", a declarat Chirica.

"Acest sistem nu va produce miracole"

Sistemul prevede mai multe masuri. Printre cele mai importante ar fi ca un computer care sa gestioneze toate intersectiile semaforizate din municipiu. Pe baza unor camere video, computerul ar fi setat apoi sa modifice timpii semafoarelor in functie de directia in care circula mai multe autoturisme.

"Trebuie luate in calcul mai multe intersectii la un astfel de sistem. Nu poti rezolva problemele de trafic cu o singura intersectie. Trebuie gindit la nivel de zona. Oricum, acest sistem nu va produce miracole", a completat Chirica. El a mai spus ca alte masuri vizate de proiect ar fi organizarea unui dispecerat de trafic, managementul transportului in comun, montarea de camere video in toate intersectiile importante, panouri de informare in statii, circulatia mijloacelor de transport dupa principiul de unda verde.

Esecul sensurilor unice

In 2007, municipalitatea a incercat sa puna in aplicare un studiu costisitor facut de o firma din Bucuresti. Planul, care prevedea mai multe sensuri unice in zonele aglomerate, s-a dovedit insa un esec de proportii. Peste 500.000 lei, fara TVA, au fost achitati pentru un studiu de circulatie care mai mult a blocat circulatia decit a fluidizat-o.

Practic, Primaria a platit o suma imensa pentru o documentatie pe care nu o poate utiliza. Masurile privind circulatia din municipiu sint luate la fel ca inainte de studiu.

Cu alte cuvinte, tot o comisie din care fac parte reprezentanti ai Primariei si ai Politiei Rutiere decid pe unde si cum se circula, mai mult in baza sesizarilor iesenilor decit in baza unor studii de specialitate.

Comentarii