Sub arsita Capacitatii

luni, 18 iunie 2001, 23:00
5 MIN
 Sub arsita Capacitatii

Ieri, cei peste 5.000 de elevi care au terminat opt clase au sustinut prima proba scrisa a examenului de capacitate, la limba si literatura romana. Dupa aproape doua ore, au inceput sa iasa primii elevi. Fericiti, ei spuneau parintilor si profesorilor care ii asteptau ca a fost usor, ca au rezolvat subiectele. Chiar si cei care nu pareau atit de siguri pe ei apreciau ca vor lua note peste sapte, fiind surprinsi de facilitatea subiectelor primite. Dupa discutii infrigurate cu profesorii care i-au pregatit, elevilor buni li se confirmau asteaptarile: vor lua note foarte bune.
Proba de limba si literatura romana a fost structurata in trei parti. Prima cerea elevilor, la punctul "A", sa citeasca atent un text din Calistrat Hogas, "Pe drumuri de munte", dupa care sa dovedeasca intelegerea textului, raspunzind celor cinci cerinte, fiecare apreciata cu doua puncte: numirea anotimpului din text, rescrierea unui grup de cuvinte care contine o inversiune, transcrierea unei structuri care sa sugereze o senzatie opusa celei de "arsita caniculara", sa precizeze cauza care produce privitorului "o melancolie neasteptata" si sa mentioneze doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul este o descriere. Punctul "B" al acestei parti viza cunostintele de gramatica, prin intermediul a noua cerinte, fiecare cotata cu cite patru puncte. Profesorii de limba si literatura romana au considerat ca, si aici, elevii cu un bagaj de cunostinte mediu puteau rezolva majoritatea intrebarilor. Exceptie faceau citeva ce necesitau atentie si rigoare in gindire, pentru a putea fi rezolvate.
Partea a II-a a lucrarii cerea alcatuirea unei scrisori. Elevii puteau primi 10 puncte pentru realizarea ei, daca folosea formulele de introducere si incheiere potrivite, daca folosea un continut si un stil adecvate situatiei imaginate si daca respectau normele de exprimare, de ortografie si punctuatie.
Partea a III-a a lucrarii cerea redactarea unei compuneri de o pagina sau doua, pentru caracterizarea unui personaj dintr-un roman, pe baza fragmentelor studiate la clasa, neprecizindu-se romanul. Si aici, se dadeau citeva puncte de reper, in vederea redactarii: prezentarea a patru mijloace de caracterizare, existente in text, numirea a patru trasaturi ale personajului, ilustrarea celor patru trasaturi ale personajului cu ajutorul fragmentelor studiate si evidentierea unor mijloace artistice, folosite in caracterizare. Aici, se acordau 16 puncte pentru continut si 18 puncte pentru redactare. Majoritatea elevilor au tratat personajul principal din "Baltagul", insa este posibil ca altii, care au terminat cursurile in anii anteriori, sa nu-l fi studiat si sa fi caracterizat un personaj din alt roman. In aceasta situatie, elevii nu vor fi depunctati pentru ca nu au ales "Baltagul". "Conform programelor si manualelor alternative, unii elevi au studiat «La Medeleni», altii «Ciresarii», iar cei mai multi, recunosc, au tratat «Baltagul». Pentru seriile mai vechi, elevii aveau studiat romanul «Neamul soimarestilor», cu un personaj exemplar, caruia puteau sa-i realizeze caracterizarea si sa primeasca puncte maxime. Nu se pune problema depunctarii, profesorii corectori stiu aceste lucruri", a explicat inspectorul scolar general Viorel Mortu.
Profesorii care au verificat corectitudinea subiectelor inscrise pe foile ce urmau a fi multiplicate, de la centrul de capacitate organizat la Scoala "Ion Creanga", au spus ca subiectele au fost asa cum a promis ministerul, accesibile, abordabile, dar si cu citeva chestiuni mai delicate, pentru departajare. "Au fost lucruri pe care noi le-am lucrat la clasa. Sint vreo doua cerinte la gramatica, unde puteau aparea probleme, iar la punctul trei, nota obtinuta depindea si de talentul literar al copilului, insa chiar si o compunere redactata scolareste poate obtine un punctaj foarte bun, daca respecta cerintele", a spus Geta Pasici, profesoara de limba romana la Liceul de Arta. Opinia sa a fost intarita si de profesoara Adriana Bogatu, de la Colegiul "Balcescu": "Un elev care s-a pregatit sistematic poate obtine o nota mare destul de usor, cu conditia unei minime atentii. Consider ca nu sint probleme cu dificultate mare."
"Pentru prima data, nu s-a mai scris pe tabla, fiecare elev primind subiectul tras la xerox, chiar si la Marasu"
Pina ieri, la ora prinzului, nu au fost semnalate probleme legate de desfasurarea examenului de capacitate in cele 27 de centre organizate pe teritoriul judetului Braila. Inspectorul scolar general Viorel Mortu a spus ca, de aproximativ o saptamina, intreaga echipa de inspectori a muncit exemplar, pentru a pregati examenul. "Organizarea a fost foarte buna, in toate centrele au functionat cabinete medicale cu personal adecvat, transportul lucrarilor la centrele de corectare este asigurat si de catre echipaje de politie, iar in preajma scolilor, ordinea publica a fost garantata de prezenta si activitatea jandarmilor. In toate centrele, au existat copiatoare. Pentru prima data, nu s-a mai scris pe tabla, fiecare elev primind subiectul tras la xerox, chiar si la Marasu. Acolo, a fost dus un copiator inca de ieri, care rezolva, pentru cele trei probe, situatia celor peste 60 de copii. Dupa examen, lucrarile se aduna in noua centre, cu comisii mai mari. Profesorii alesi pentru corectare sint si din municipiu, si din judet, si de gimnaziu, si de liceu, in proportii aproape egale, pentru a garanta un echilibru al corectarii. De regula, s-a mers pe profesori cu experienta, gradul II si gradul I". La rindul sau, inspectorul general a apreciat ca subiectele au fost normale si ca nu au surprins elevii: "MEC si-a respectat promisiunea. Mai mult, in partea a doua a anului scolar, a trimis in judete modele de subiecte posibile, iar structura subiectului de astazi respecta acele structuri date ca posibile, in ultimele luni. As spune ca, in acest an, s-a creat, mult mai mult decit in primul an, o cultura a acestui examen, s-a acumulat o anumita experienta pe care noi am dezvoltat-o, s-a acumulat o anumita experienta didactica – cel putin, in ultima perioada a acestui an, predarea fiind facuta din perspectiva acestui examen. Sper ca acest lucru sa se regaseasca intr-o situatie scolara mai buna la sfirsitul acestui examen."
16 medici si 62 de cadre sanitare medii acorda asistenta elevilor la examenul de capacitate
Pe durata examenului de capacitate, elevii braileni sint asistati medical de 16 medici si 62 cadre medii. Dr. Gabriel Gheorghiu, directorul Directiei de Sanatate Publica, ne-a declarat, ieri, ca, in toate unitatile scolare unde se sustine examenul de capacitate, elevii sint supravegheati din punct de vedere medical, pentru preintimpinarea unor situatii nedorite, generate de emotii sau alte cazuri imprevizibile.
Ieri, la prima proba a examenului de capacitate, in nici o unitate scolara nu s-au inregistrat incidente care sa necesite interventia cadrelor medicale sau a Serviciului Judetean de Ambulanta. In plus, nici un elev nu a solicitat Directiei de Sanatate Publica examinarea in spital, pe motive de sanatate. (Cristina DOSULEANU, Tudorita TARNITA)

Comentarii