Afaceri de succes, cu nume celebre

miercuri, 22 septembrie 2004, 23:00
5 MIN
 Afaceri de succes, cu nume celebre

Citeva firme din Vrancea fac profit de pe urma unor marci celebre in lumea intreaga, preluind o afacere in franciza de la societati de renume. Yves Rocher, Fornetti, Germanos, Neoset sau Elvila sint numai citeva dintre numele de succes prezente in judet. In tara, numarul marcilor care opereaza in franciza este de aproximativ 120, putine, spun specialistii fata de de potentialul economic al Romaniei, dar si raportat la alte tari din Vestul si Centrul Europei. In Vrancea sint cam 10-15 nume celebre in umbra carora s-au dezvoltat afaceri profitabile. Body Shop, Bigotti Exclusive, Carrefour, Coca-Cola, Cris Tim, Escada Couture, Escada Sport, Everest, Gogoasa Infuriata, Gregory’s, Hilton, Howard Johnson Grand Plaza Hotel, Hugo Boss, Ideea Studio, Kenvelo, Lacoste, Max Mara, Naf Naf, McDonald’s, Neoset, Pepsi Cola, Pizza Hut, Saatchi & Saatchi, Smartree, Tina R si Tuborg sint citeva dintre marcile care pot fi furnizate in franciza oricarui om de afaceri interesat de o afacere de succes. Motivul pentru care aceasta procedura comerciala are succes in Romania este riscul redus. Dintre marcile prezente la acest moment in tara, 60 au aparut numai in ultimii doi ani. Si societatile romanesti au inceput sa isi dezvolte propriile retele in regim franciza in orasele mari – Smartree (outsourcing), Cris-Tim (pui congelati sau proaspeti), Angst (produse alimentare), Depozitul de calculatoare (distributie de tehnica de calcul si electronice) si Ziua (presa).
Cheltuielile pentru preluarea unei francize depasesc, in general, 100.000 de euro, suma la care se adauga de obicei investitii serioase in sedii, produse si tehnologii de virf. Indiferent de cheltuielile pentru preluarea francizelor, afacerile de acest tip au in continuare succes. Printre avantajele unui francizat, firma careia i s-a concesionat dreptul de a folosi o marca, se numara puterea de atractie a unui nume celebru, libertatea implementarii unui management independent, folosirea unui concept verificat, in conditiile unor riscuri reduse, dar si campanii publicitare mai ieftine, reclama facindu-se la nivel de retea, de marca. E adevarat ca, la fel ca orice alta afacere, are si limite. Independenta francizatului, societatii care a achizitionat franciza, este restrinsa, iar accesul la tehnologie, la rezultatele cercetarilor si dezvoltarii este conditionat financiar prin taxa de intrare in retea, taxa care va majora pretul produselor de firma.
Marci in spatele carora puteti dezvolta afacerea proprie
Pentru cei care vor sa intre in afaceri si au bani suficienti sa „imprumute” o marca recunoscuta, prezentam in continuare citeva nume neexploatate inca sau neexploatate suficient in Romania in umbra carora orice novice poate deveni om de afaceri de renume. Cei interesati de domeniul publicitar au la dispozitie in regim franciza Ticket com, un brand francez care s-a specializat de-a lungul timpului in publicitatea pe verso-ul bonurilor fiscale. Si in domeniul serviciilor financiare exista citeva oportunitati de afaceri. Team Vision ofera servicii specializate de consultanta care permit dezvoltarea integrala a a oricarui proiect prin cercetari de marketing, consultanta comerciala, manuale de franciza si prezinta avantajul de a nu fi inca prezent pe piata romaneasca. Pentru cei interesati sa ofere consultanta in industria alimentara exista marca Biqual care vine in ajutorul restaurantelor, supermarketurilor si cantinelor facilitind pregatirea si training-ul angajatilor si al firmelor. National Business Brokers asigura in parteneriat servicii complete in domeniile financiar, contabil si juridic. Daca va doriti o afacere in domeniul consultantei, Elevus este o alta solutie. Aceasta este o firma care ofera solutii de management integrat al resurselor umane, oferind instrumentele si cunostintele necesare. O alta firma de renume in domeniul serviciilor de consultanta este One2Connect o companie olandeza specializata in dezvoltarea internationala a afacerilor din domeniul comunicatiilor si tehnologia informatiei. Pentru cei care se orienteaza spre domeniul confectiilor citeva marci neexploatate inca sint Titto Bluni, Torero, Peter Murray, Conte of Florence, Mad’s, Waipai, Extyn, Charanga, Neck&Neck, Terranova, Fil a Fil si menergiReset. Si in zona HORECA – hoteluri, restaurante, catering – exista posibilitati de dezvoltare a unei afaceri de succes in sistem franciza. Citeva dintre marcile cunoscute pe plan mondial sint Pizza Inn ca si pizzerie, Gregory’s&Cofferright, Happy Food ca fast-food cu specific italian, Sr. Patata – fast-food, Lizarran, Histoire de Pains, Southern Fried Chicken, E’arrivato Paolino ca si rotiserii.
Firme mici cu nume mari
Franciza este o procedura comerciala de concesionare a drepturilor de a folosi o marca unor societati de dimensiuni reduse. Acestea vor desfasura activitati similare cu ale firmei-mama, in schimbul unor sume, dar si a efectuarii unor investitii in active sau cladiri. Plata unei taxe periodice in functie de cifra de afaceri realizata da dreptul de acces firmelor francizate la tehnologia de fabricatie a produselor comercializate sau a serviciilor prestate.
Franciza a inceput sa fie folosita pe scara larga in anii ’30. Originea acesteia este mult mai indepartata. In urma cu doua secole, producatorii unei marci de bere locale au cedat dreptul de comercializare a marcii lor unor mici magazine. Apoi bine-cunoscuta companie „Singier” a implementat un sistem de franciza pentru masinile de cusut pe care le fabrica. Sistemul a devenit insa cunoscut o data cu lansarea sistemelor de distributie prin franciza ale General Motors, Coca-Cola si Ford.
Prima retea moderna de franciza comerciala este considerata cea organizata de General Motors, ?n 1929, care a adus companiei o crestere a cifrei de afaceri iesita din comun, urmata la putin timp, in 1937, de Lanatia Pingouin din Roubaix, creatoarea lantului cu acelasi nume. In Europa, prima franciza industriala a fost creata ?n 1929, ?n Cehoslovacia, de firma BATA. Abia ?n anii ’50 franciza a devenit ceea ce este astazi, iar succesul l-a cunoscut tot ?n America. In prezent, ?n SUA, o treime din totalul vinzarilor se realizeaza ?n sistem de franciza, urmata de Canada si Japonia. Franciza, al carui domeniu preferat pina la sfirsitul anilor 70 a fost productia confectiilor, s-a impus cu succes ?n ultimii ani si ?n turism si servicii, cele mai cunoscute retele de franciza fiind Holiday Inn, Sofitel, Mariott, Herz-Rent a car, Mc Donald’s, Pizza Hut, Hilton etc. In Rom?nia, contractele de franciza sunt abia la ?nceput, cel mai cunoscut exemplu fiind Mc Donald’s. Dar franciza a patruns nu numai ?n domeniul restaurantelor si al comertului, ci si ?n turism, industrie si chiar ?n mass-media. (Dalia IOSIF)
Depozitul de calculatoare, un exemplu de marca francizata
Depozitul de calculatoare este una dintre marcile care figureaza pe lista ofertelor de franciza. Marca apartine CNDRI Romsoft si a fost deja cedata la doua societati din Buzau si Sfintu Gheorghe. Firma are deja 50 de magazine in toata tara, dar este interesata in general de acordarea de francize in scopul unui management eficient. Franciza este modica, 500 de euro lunar, la care se adauga o garantie pentru marfa livrata, care se depune intr-un cont, la banca. Concret, la Buzau, fondul de garantare al marfii este in valoare de un miliard de lei, contractul prevazind, in cazul in care marfa nu este vinduta, sa fie platita sau inapoiata. Francizatul se obliga, in plus, sa respecte niste norme minime de calitate, sa pastreze o anumita tinuta. „Ceea ce ne intereseaza este ca aceste firme sa nu distribuie, alaturi de marfa noastra, produse de proasta calitate sau de contrabanda, lucru care ne-ar prejudicia imaginea. Este vorba mai mult de o imagine unitara de piata. Decit sa existe mai multe magazine pe acelasi profil care sa se aprovizioneze individual de la aceleasi firme, mai bine este sa functionam intr-o asociatie si sa beneficiem de conditii mai bune de import, de preturi mia bune de la furnizori. Conceptul de asociatia nu este raspindit in Romania, este imprumutat din SUA”, declara Virgil Raducanu, patronul Romsoft Bucuresti. (D. I.)

Comentarii