Publicitatea „de partid” ramine fara bani publici

duminică, 29 mai 2005, 23:00
4 MIN
 Publicitatea „de partid” ramine fara bani publici

Publicitatea de stat acordata pe criterii clientelare ar putea deveni istorie. Grupul de lucru privind reglementarea atribuirii publicitatii din fonduri publice, alcatuit din reprezentanti ai mai multor organizatii ale mass media si societatii civile, a finalizat propunerile, iar Guvernul s-a angajat ca va modifica, printr-o ordonanta de urgenta, Legea achizitiilor publice. Astfel, apare contractul de publicitate media, iar toate anunturile privind contractele mai mari de 2.000 de euro vor fi publicate pe un site special, impreuna cu justificarile pentru incheierea lor. Este interzisa „spargerea” unui contract in contracte mai mici pentru a evita cunoasterea sa, iar toate informatiile privind publicitare din bani publici sint considerate informatii publice. In ultimii ani, Vrancea a fost campioana la dirijarea publicitatii institutiilor numai catre publicatiile apropiate si controlate de fosta putere. Bugetele au fost saracite cu sume de ordinul miliardelor de lei pentru „subventionarea” ziarelor de partid.
Organizatiile media si ale societatii civile au pus la cale sfirsitul publicitatii din fondurile publice acordate in functie de interese. Fenomenul a atins apogeul in timpul guvernarii PSD, atunci cind acordarea de publicitate a fost folosita ca o arma pentru a reduce sau elimina criticile din mass media. Guvernul s-a angajat sa modifice, printr-o ordonanta de urgenta, Legea achizitiilor publice, astfel incit acordarea publicitatii de stat sa fie mult mai transparenta, iar caile de a ocoli legea sa fie mult putine. Pentru aceasta se va creea o categorie speciala de achizitie publica, contractul de publicitate media, care va reglementa relatiile financiare dintre institutii, regii autonomie, companii si societati nationale sau alte entitati controlate de stat cu companiile media, fie ca este vorba de relatii directe sau prin intermediul unor agentii specializate. Toate anunturile privind contractele de publicitate mai mari de 2.000 de euro vor fi publicate pe un site specializat. Anunturile vor contine obligatoriu criteriile de evaluare ale ofertelor mass media si algoritmul de calcul folosit la evaluare, care trebuie intocmite cu respectarea principiului utilizarii eficiente a fondurilor publice, prevazut in Legea achizitiilor publice. Contractantul publicitatii va publica pe site un referat de oportunitate privind ratiunea achizitiei de publicitare, impactul urmarit si un set de criterii de evaluare a rezultatului obtinut. Dupa acordarea contractului, se vor anunta cistigatorii. Viitoare ordonanta va interzice divizarea unui contract in mai multe contracte distincte, cu o valoare mai mica de 2.000 de euro, pentru a evita aducerea sa la cunostinta opiniei publice.
Contractele de publicitate sint de interes public
Institutiile de stat vor fi obligate sa asigure transparenta prevederilor contractelor de publicitate media. Acestea trebuie sa cuprinda prevederi privind accesul publicului la informatii, despre destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a acestor fonduri, sumele aferente fiecarui beneficiar final si termenele de executare a prevederilor contractuale. Daca exista un intermediar, autoritatea contractanta are obligatia a aduna respectivele informatii. Dosarul de achizitie publica pentru contracte de publicitate este informatie publica si poate fi solicitat in conformitate cu prevederile Legii 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public. „Ne exprimam convingerea ca acesta e un inceput pentru a inlatura suspiciunile care au planat in ultimii ani privind folosirea acestor fonduri ca instrument de presiune asupra presei. Noua reglementare responsabilizeaza oficialii publici care folosesc acesti bani si instituie un mecanism de transparentizare si control”, se arata intr-un comunicat de presa al Centrului pentru Jurnalism Independent. Din Grupul de lucru privind reglementarea atribuirii publicitatii din fonduri publice au facut parte reprezentanti ai Centrului pentru Jurnalism Independent, Clubului Rom?n de Presa, Agentiei de Monitorizare a Presei – Academia Catavencu, Asociatiei Pro-Democratia, Asociatiei Rom?ne de Comunicatii Audio-Vizuale, Institutului de Politici Publice, Asociatiei Editorilor de Presa On-line, Asociatiei Editorilor Locali, Centrului Rom?n pentru Jurnalism de Investigatie si ai Ligii Rom?ne de Presa.
Institutiile din Vrancea au dat reclama „politica”
Sume de ordinul miliardelor de lei au intrat in ultimii ani in conturile publicatiilor din judetul nostru controlate de PSD si liderii sai. Numai in perioada octombrie 2003- iunie 2004 institutiile de stat au dat reclama intr-un singur ziar de cel putin 113.000 de euro, daca luam in considerare tarifele obisnuite. Potrivit raportului de activitate a Camerei de Conturi Vrancea pe anul 2003, Consiliul Judetean si-a facut reclama de 1,8 miliarde de lei in mass media locala. Culmea publicitatii au fost sumele de 1,7 miliarde de lei si 2 miliarde de lei, pe care SC Drumuri si Poduri SA, care are ca actionar unic CJ, le-a platit pentru a-si face reclama in principalul ziar controlat de PSD, desi se afla intr-o situatie financiara dezastruoasa. Printre cei mai generosi furnizori de publicitate de stat s-au numarat CUP RA Focsani si SC ENET SA, regii care nu au concurenta, insa si-au facut reclama de parca pe piata ar fi fost zeci de firme cu acest profil. (Mihai BOICU)

Comentarii