Ghid pentru evitarea „dopurilor“ din trafic

vineri, 09 noiembrie 2007, 01:56
7 MIN
 Ghid pentru evitarea „dopurilor“ din trafic

Iasul face fata tot mai greu traficului infernal. Marile intersectii sint gituite zilnic de sute de masini care circula bara la bara. Lipsa parcarilor si infrastructura dimensionata doar pentru jumatate din numarul actual de masini fac practic un calvar circulatia la ore de virf in Iasi. Nervi, claxoane, injuraturi si zeci de minute de asteptare pentru a traversa citeva noduri de circulatie.

In unele zone, cei care se satura de stat cu piciorul pe ambreiaj nonstop pentru a inainta citiva metri pe minut, isi strica masinile mergind pe piatra cubica ce inca mai exista in Gara si Podul de Piatra. Asa arata circulatia zilnica.

„Ziarul de Iasi“ a stat de vorba cu mai multi soferi care circula zilnic prin toate zonele orasului si va prezinta un top al celor mai aglomerate intersectii si variante de ocolire a acestora, precum si citeva posibile solutii avute in vedere de Politia Rutiera. 

 Zona Podu Ros

Intersectia din Podu Ros pare a fi cea mai dificila pentru soferii ieseni. Soferii spun ca e nevoie de nervi tari ca sa te poti strecura pina traversezi rondul. „Este cea mai aglomerata intersectie, pentru ca sint si multe strazi care intra in rondul de acolo. Cei mai avantajati sint cei care vin dinspre Palat si merg spre Nicolina, ca nu trebuie sa dea prioritate nimanui. Pentru restul soferilor, multa rabdare si nervi tari“, a explicat taximetristul Viorel Carimb.

Mai greu intra in intersectie cei care vin de pe bulevardul Socola. Dezavantajati sint si soferii care vin dinspre Nicolina si vor sa mearga pe Palat sau Sfintul Lazar care, dupa ce astepta la semaforul dinaintea rondului sint obligati sa dea prioritate celorlalte masini aflate deja in intersectie. Orele de virf, cind circulatia este practic data peste cap, sint intre 7:30 si 10.

Zona este „critica“ si pentru Politia Rutiera. In fiecare dimineata, patru agenti dirijeaza circulatia in rond. „In momentul de fata, este zona care pune cele mai mari probleme. Dimineata, sirul de masini ajunge chiar pina la Belvedere, spre CUG“, a mentionat inspectorul principal Cristian Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban (BSCMU) si membru in Comisia de Circulatie din cadrul Primariei.

Acesta sustine ca s-a luat in discutie ca rondul sa fie taiat de o sosea, insa si acest lucru ar fi o solutie de moment. „Pe moment este singura posibilitate care ar imbunatati circulatia in zona. Este o solutie de moment pentru ca ulterior nu ar mai face fata nici aceasta la ritmul in care se inmultesc masinile“, a adaugat inspectorul principal Mindru.

Variante de ocolire

* traseul Podu de Piatra – Bucium: Podul de Piatra – B-dul Nicolae Iorga – B-dul Socola – Bucium

* traseul Bucium – strada Palat: Bucium – intersectia Cotnari – B-dul Primaverii – Podu Ros – str. Palat.

Intersectia Piata Mihai Eminescu

Alta zona critica este intersectia din Fundatie si strazile care o formeaza. Dimineata si dupa-amiaza, sirul de masini care asteapta pe strada Pacurari sa intre in rond se intinde uneori pina in apropiere de AMRS. „Dimineata, pe la ora 8-9, se poate prinde semaforul si de cite sase ori. Se aglomereaza si sint zile cind de la Petru Poni pina la semafor faci mai bine de douazeci de minute“, a spus Iulian Paziuc, sofer de taxi. 

Soferii spun ca nu numai strada Pacurari se aglomereaza. Bulevardele Independentei si Carol I pun si ele probleme. „Sint zile in care intr-adevar sint foarte aglomerate. Pe Carol I mai stau cei de la Politie la intersectiile cu strazile mai mici si dirijeaza, ca altfel nu se poate intra pe bulevard“, a explicat taximetristul Marian Mihaianu.

Cei mai multi dintre soferii care vor sa evite cele doua bulevarde se inghesuie pe strada Sararie. „La prinz se circula bara la bara. In general, pe strazile mici pe care se circula in ambele sensuri se circula greu, pentru ca sint masini parcate pe margine. Dupa ora zece este infernal pe acolo“, a povestit Florin Dorneanu, angajat al unei firme de taxi.

Reprezentantii Politiei spun ca solutia pentru rezolvarea partiala a problemei din Fundatie ar fi un pasaj rutier care sa lege Pacurari de Independentei. „In zilele in care se aglomereaza avem si acolo echipaje care dirijeaza. O solutie ar fi un pasaj subteran. In urma cu multi ani exista ideea unui pasaj suprateran care sa lege Pacurari cu Podu Ros. Acum nu am cunostinta despre astfel de discutii. Rondul respectiv este intr-adevar o intersectie grea“, a precizat inspectorul principal Mindru.

Variante de ocolire

* traseul Pacurari – T. Vladimirescu: AMRS – str. Arcu – B-dul Stefan cel Mare – B-dul A. Panu – str. Elena Doamna – str. Ornescu – B-dul T. Vladimirescu

* traseul Pacurari – Tg. Cucu: AMRS – str. Toma Cozma – B-dul Carol I – Fundatie – B-dul Independentei – Tg. Cucu

Intersectia Bucsinescu

O alta intersectie, ceva mai mica decit primele doua, dar extrem de aglomerata, este cea din Bucsinescu. Semafoarele care dirijeaza circulatia in apropierea intersectiei (Hotel Europa, Petre Andrei, Bucsinescu) creeaza dificultati celor care vin de pe strazile nesemaforizate. „Pleaca sirul de masini de pe Elena Doamna sau din Tudor Vladimirescu si daca vrei sa iesi de pe Smirdan, nu prea ai sanse. Cind se face rosu la semafor, sirul trece de intersectie, si iar nu poti iesi“, a taximetristul Mihai Rusu.

„Nebunie e in tot orasul. De cind au venit studentii, strazile s-au aglomerat si mai tare. Nici semafoarele si nici politistii nu mai fac fata citeodata“, a mai spus taximetristul Florin Dorneanu.

Ca sa mai reduca din numarul de masini care ajung in Bucsinescu, in urma cu trei luni, comisia de circulatie a Primariei a decis ca strada Ornescu sa fie prevazuta din nou cu dublu sens de circulatie. Strada face legatura intre bulevardul Tudor Vladimirescu si strada Elena Doamna, in dreptul Universitatii Petre Andrei.

Variante de ocolire

* traseul Tg. Cucu – T. Vladimirescu: Tg. Cucu – Podul de Fier – B-dul Tudor Vladimirescu – intersectia Bucsinescu – T. Vladimirescu

Zona Garii

Intersectia din fata Garii Iasi a fost si ea mentionata ca „zona neagra“ in circulatia din Iasi. Practic, tot traficul greu care tranziteaza Iasul trece pe acest traseu. „Toata strada Canta pina dincolo de Gara este folosita ca centura a orasului. Sint masini parcate pe margine, iar strada este distrusa. Nu ai prea multe optiuni daca trebuie neaparat sa treci pe acolo decit sa ai rabdare si sa mergi in rind“, mai spune taximetristul Mihai Rusu.

Cele mai mari probleme le au cei care vin de pe Moara de Foc si vor sa vireze stinga pe strada Garii sau cei care vor sa iasa din parcarea de la gara. Pe linga traficul care vine de pe strada Silvestru, acestia au de intersectat si doua trasee de tramvai.

„De la Gara pina dupa Podul de Piatra se circula greu. Pe margine sint masini parcate, iar pe linia de tramvai nu se poate circula din cauza pietrei cubice, altfel iti distrugi masina. Toate zonele prin care s-ar putea ocoli se aglomereaza, pentru ca toti soferii cauta sa ajunga cit mai repede“, a explicat Mihai Glavan, angajat al unei firme de distributie.

In plus, in zona se circula cu viteza redusa din cauza liniilor de tramvai care „taie“ intersectia si a pietrei cubice denivelate. Realizarea soselei de centura, spun politistii, ar face ca numarul masinilor care trec prin zona Garii sa scada, cele mai mari ambuteiaje creindu-se din cauza TIR-urilor sau camioanelor de mare tonaj.

Variante de ocolire

* traseul Canta – Podu Ros: str. Petru Movila – str. Sf. Andrei – str. Palat – intersectie Podu Ros;

* traseu Canta – CUG: bariera BJATM – str. Tabacului – B-dul Alexandru cel Bun – Mircea cel Batrin – Nicolina

Rond Podul de Piatra

Un alt nod important ce trebuie ocolit de catre soferi este Podul de Piatra. „Sint probleme cind vii de pe Mal Bahlui, pentru ca e semn de cedeaza trecerea si traficul pe Nicolae Iorga este foarte intens. Sint si camioanele care circula prin zona. Daca vii de pe Silvestru sa virezi pe pasarela spre Alexandru cel Bun, pe linga cei care vin de pe Nicolae Iorga, sint cei care vor sa intre de pe Mal Bahlui si care ies mult prea in fata pentru a avea vizibilitate mai buna sau pentru a forta intrarea. Am prins de multe ori blocaje acolo“, a mai explicat taximetristul Marian Mihaianu.

In plus, linia de tramvai aflata in rond si care s-ar putea folosi ca banda de circulatie este inca pavata cu piatra cubica, care este denivelata sau are portiuni lipsa si face practic imposibila circulatia pe respectiva portiune.

O solutie este cea de scoatere a pietrei cubice de la Gara pina in Podul de Piatra si asfaltarea benzii nou-create.

Variante de ocolire

* traseu Podu Ros – Gara (pe Mal Sting Bahlui): str. Morilor – str. Uzinei – str. Garii.

Solutii propuse de Politia Rutiera

Politistii spun ca sugrumarea traficului in anumite zone se datoreaza numarului tot mai mare de masini si reducerea posibilitatilor de parcare a acestora in alta zona decit pe marginea drumului, ocupind astfel o banda.

„In 1995 erau 66.000 de masini in Iasi. Acum cred ca numarul lor este aproape dublu in conditiile in care infrastructura a ramas aceeasi. Nu s-au largit strazi, iar locuri de parcare nu s-au facut. Pe zonele care puteau fi amenajate parcari s-au construit cladiri, dar care nu au prevazute si locuri de parcare“, a mentionat inspectorul principal Mindru.

In atentia autoritatilor sint citeva masuri care ar putea imbunatati circulatia:

* banda de circulatie pe Independentei si pe partea stinga pe sensul spre Tirgu Cucu;

* crearea unei benzi de circulatie pe soseaua Nicolina;

* deschiderea strazii Otilia Cazimir (de linga sediul Politiei Municipiului);

* realizarea de sensuri giratorii (Petru Poni, capat Pacurari, Trei Sarmale);

* reducerea scuarului de pe Stefan cel Mare astfel incit de pe strada Horia sa se poata vira stinga pe Stefan cel Mare spre Piata Unirii si relaxarea strazii 14 Decembrie 1989;

* semaforizarea intersectiei Primaverii cu Tudor Vladimirescu;

* semaforizarea trecerii de pietoni de la Piata Nicolina.

Comentarii