Capcana ratelor

miercuri, 27 octombrie 2004, 23:00
2 MIN
 Capcana ratelor

In ultimii ani, magazinele de electro-casnice s-au „batut” in oferte de
creditare ce par cit se poate de avantajoase, mai ales in cazul celor care
au salarii mici si nevoie stringenta de a avea acasa un televizor sau o
combina frigorifica, spre exemplu. In spatele zecilor de oferte lansate pina
acum se afla, insa, aceeasi capcana: desi prima impresie a clientului este
ca plateste putin, el plateste, pina la urma, aproape dublul valorii bunului
achizitionat. Cu cit perioada de rambursare a creditului creste, cu atit
clientul plateste mai mult decit face obiectul cumparat. Singurul avantaj al
vinzarilor in rate este, astfel, de natura psihologica, clientul luind in
considerare ca plateste o rata lunara de citeva sute de mii de lei, timp de
citiva ani. Rata nu ii va usca, in nici un caz, buzunarul.
Unul din grupurile de magazine de profil, Altex, isi imbunatateste oferta de
creditare lunar. In timp, numarul documentelor ce trebuie prezentate la
magazin pentru dosarul de creditare a scazut, facind mai facila
contractarea creditului. In plus, ratele sint destul de mici incit sa atraga
atentia oricarui client. Spre exemplu, pentru un televizor Philips, cu
diagonala de 55 de centimetri, pretul „de raft” sau pretul ce se plateste
pentru achizitie cu banii jos este de 7.499.000 de lei. Cei care il cumpara in
rate platesc, lunar, o rata fixa de 250.247 de lei. Un pret mic pentru un
televizor de calitate. Insa, cum perioada de creditare pentru care s-a stabilit
valoarea ratei este de cinci ani, clientul va plati, pentru un televizor de
7.499.000 de lei, dublul valorii sale „de raft”, adica 15.014.820 de lei. Cu
acesti bani, strinsi pe cont propriu, acelasi client si-ar fi putut lua fie doua
televizoare de acest tip, fie un televizor „de invidiat”, din oferta aceluiasi
magazin: fie un Thomson, fie un Panasonic, fie un model mult mai bun al
marcii Philips, fie un Sony Trinitron cu ecran plat, oricare din ele avind
pretul de 9.999.999 lei. Clientului i-ar mai fi ramas si cinci milioane de lei –
bani de cheltuiala. Situatia este aceeasi in cazul oricarui magazin si al
oricarui produs: cel care cumpara in rate plateste produsul la dublul valorii
sale.
O varianta putin mai avantajoasa de achizitionare a unui produs ca urmare
a unei rate este cea oferita de unitatile bancare. Mai exact, clientul
contracteaza un credit bancar, iar cu banii luati de la banca isi cumpara
produsele dorite. Se pot economisi astfel citeva milioane de lei, conditia
fiind contractarea unui credit in dolari. Avantajele creditului in dolari sint
dobinda mica (intre 8 – 11,5% pe an) si cotatia in permanenta scadere a
monezii americane. Iar in cazul in care cel care vrea sa isi cumpere un
produs electro-casnic nu vrea sa simta gustul riscului creditelor in valuta,
cea mai buna si „sfinta” varianta ramine economisirea pe cont propriu, din
venitul familiei. (Alex NISTOR)

Comentarii