Incepe batalia pentru banii alocati reconstructiei Balcanilor

luni, 03 aprilie 2000, 23:00
3 MIN
 Incepe batalia pentru banii alocati reconstructiei Balcanilor

Romania este prima tara din zona care a propus un plan coerent de actiune (pe infastructura, comert etc.), aprobat de Guvern la sfirsitul lunii iulie 1999 si prezentat oficial la Bari in luna octombrie 1999 (anuntat de presedintele Romaniei la prima intilnire a pactului de Stabilitate de la Sarajevo). La Bari, Romania a prezentat 40 de proiecte de infrastructura (transporturi, refacerea retelelor de distributie a apei, modernizarea aeroporturilor si a porturilor, modernizarea retelei de electricitate, modernizarea retelei de metrou din Bucuresti etc.), dintre care Banca Europeana de Investitii a retinut 23, ca fiind de interes. Desigur, mai departe, Romania va trebui sa prezinte, printre alte argumente, studiile de fezabilitate pentru fiecare din proiectele retinute, astfel incit acestea sa poata intra cit mai repede intr-unul dintre primele pachete de proiecte finantate. Dat fiind faptul ca proiectul podului peste Dunare dintre Romania si Bulgaria intra in Quick Start Package si este deci foarte probabil ca podul sa fie construit mult mai repede decit s-ar fi asteptat partile direct implicate (cum s-a cazut de acord asupra construirii podului abia in luna februarie, la ora actuala datele concrete privind acest proiect sint aproape inexistente), Romania face in acest moment efortul ca proiectele de refacere a infra-structurii din zona Calafat sa intre de asemenea in pachetul Quick Start. Mai mult, pentru ca, asa cum s-a spus in cadrul Conferintei podul "nu trebuie sa fie doar un monument", trebuie asigurata finantarea cit mai rapida a "coridorului IV de transport Est-Vest", care face legatura intre Sofia si Dresda. Acest proiect a fost initial prevazut in programele pe termen mediu, dar exista sanse ca finantarea sa inceapa in cadrul pachetului Quick Start, Romania prezentind deja proiectul complet si studiile de fezabilitate. Trebuie spus ca acest proiect, ale carui costuri se ridica (intr-o prima faza) la 200 milioane de euro, se afla printre cele retinute de Banca Europeana de Investitii.
Cum proiecte ar fi, ramine sa demonstram ca sint viabile si merita atentie imediata, ca sa obtinem finantare pentru a le pune in practica, Romania mizind, in acest moment, in cea mai mare parte, pe finantare externa pentru acestea.
Proiectele romanesti prezentate la conferinta donatorilor de la Bruxelles
1.Coridorul IV-200 mil. de euro. Proiectul prevede conectarea granitei ungare cu Bucurestiul, incluzind constructia a cinci pasaje in orasele Deva, Orastie, Pitesti, Sebes si Sibiu. In prezent se afla in stadiu de pregatire, intrind in responsabilitatea Bancii Europene de Investitii (BEI) si Administratiei Nationale a Drumurilor
2.Reabilitatea retelei nationale de distributie si transport a energiei electrice- Proiect in termen scurt, isi propune sa sustina infiintarea unei companii nationale independente pentru transmisia si distributia energiei electrice. – Beneficiar va fi Compania Nationala de Electricitate (CONEL) care va participa la finantare cu 70 milioane de euro, alaturi de BEI (90 milioane de euro), BERD (70 milioane de euro) si Comisia Europeana (20 milioane de euro) 250 mil de euro
3.Reabilitarea si intretinerea drumurilor – 60 mil. de euro. Proiect pe termen scurt, prevede privatizarea unitatilor existente si stabilirea unor investitii capabile sa sustina managementul retelei de drumuri. – Beneficiari: Administratia Nationala a Drumurilor. – Finantator BERD
4. Modernizarea cailor ferate -60 mil, de euro. Proiect pe termen scurt, aflat in stadiul de pregatire; – Obiectiv: continuarea modernizarii sistemului feroviar; – Beneficiar: SNCFR. – Finantator: BERD
5. Concesionarea serviciilor de apa din Bucuresti – 100 mil. de euro. Proiect pe termen scurt, vizeaza mai multe investitii pentru reabilitarea retelei de distributie cu apa din Capitala; – Finantatori: BERD, BEI, IFC si Compania concesionara la RGAB. (Diana Andrei, Bruxelles)

Comentarii