Polonia, decapitata de o eroare de pilotaj

duminică, 11 aprilie 2010, 21:39
3 MIN
 Polonia, decapitata de o eroare de pilotaj

La 70 de ani de la masacrul a 22.000 de militari polonezi la Katyn de catre Armata rosie, tragedia revine dureros in mintile polonezilor. Printr-o coincidenta stranie, intr-un accident de avion, la 19 kilometri de padurea Katyn, au murit simbata seful statului, Lech Kaczynski, demnitari de rang inalt si, mai socant, elitele comandantii Fortelor Armate, Aeriene, Terestre, Marine si Speciale a Poloniei. Aceeasi ironie a destinului face ca majoritatea celor 96 de persoane aflate la bordul avionului presedintelui polonez sa fie rude ale victimelor de la Katyn. Polonezii vor o investigatie corecta si o Rusie capabila sa se comporte onorabil si asumat pentru a lamuri, fara nici un dubiu, cauzele si pentru a nu alimenta teoriile conspirationiste.

Rusii dau vina pe eroarea pilotilor polonezi

Desi Comisia de investigarea a dezastrului este condusa de premierul Vladimir Putin, investigatorii rusi au dat dovada de transparenta. „Inregistrarile vocilor si datelor sint la un laborator special unde, in prezenta oficialilor polonezi, printre care se numara si reprezentanti ai procuraturii din Polonia, a inceput analizarea lor", a declarat un inalt oficial rus. Rind pe rind, oficialii rusi au dezmintit alte ipoteze in afara erorii de pilotaj. Expertii sint inclinati sa creada ca „echipajul a dorit foarte tare sa aterizeze", in conditii de ceata densa pentru a fi prezenta la ceremoniile dedicate mascarului de la Katyn. „Inregistrarea de care dispunem confirma ca avionul nu a avut probleme de ordin tehnic", a declarat seful comisiei, Aleksandr Bastyrkin. Pilotului i s-ar fi oferit alternativa de a ateriza la Moscova sau la Minsk, dar acesta a decis sa aterizeze la Smolensk. Varianta anchetatorilor rusi este ca accidentul a fost provocat de o eroare a pilotilor. In momentul in care aeronava se afla la aproximativ 1,5 km distanta de pista de aterizare, controlorii de zbor au informat-o ca se afla sub traiectoria de aterizare, mult mai jos, si i-au cerut sa se redreseze, sa intre in regim de zbor orizontal, insa aceste au fost ignorate de echipajul care a continuat sa coboare si, peste citeva secunde, la 1,2 km de pista de aterizare, a atins un pom izolat, pomul avind o inaltime de opt metri, in timp ce avionul trebuia sa se afle in momentul respectiv la 60 de metri altitudine.

Pilotul ar fi putut actiona la ordinul lui Kaczynski

Fostul presedinte al Poloniei, Lech Walensa, a estimat ca pilotul avionului ar fi „putut actiona din ordinul cuiva", posibil chiar al presedintelui Kaczynski, dornic sa fie prezent la ceremonii. Conform graficului de lucru, Kaczynski trebuia sa ajunga la cimitirul Katyn la ora 11:30, iar avionul s-a prabusit la 10.50. Pilotii care deservesc aparatul guvernamental sint profesionisti cu un ridicat grad de calificare si „este greu de presupus ca ei pot actiona de capul lor incercind, o data si inca o data, sa aterizeze in conditii de ceata", a spus Walensa. Potrivit jurnalistului polonez Jedrzej Bielecki, Lech Kaczynski ar fi putut sa ordone personal aterizarea la Smolensk si nu in alta parte. Potrivit jurnalistului, care a zburat de mai multe ori cu presedintele defunct, in 2008, pilotul aeronavei prezidentiale a fost amenintat cu demiterea de catre Kaczynski, pentru ca nu a aterizat la Tbilisi (Georgia), ci la Baku (Azerbaidjan). Pilotul optase pentru tara vecina pentru ca aeroportul din Tbilisi nu dispunea de echipamente moderne de navigatie.

Incompatibilitate intre sistemul rus de aterizare si cel international

Un fost pilot militar polonez sustine ca unul dintre motivele prabusirii avionului in care se afla presedintele Lech Kaczynski ar putea fi incompatibilitatea dintre sistemele de aterizare, avind in vedere ca in Rusia este folosit un sistem diferit fata de cel utilizat la nivel international. „In Rusia, este folosit un singur sistem instrumental de aterizare, numit PRMG. Acesta functioneaza in acelasi fel ca si sistemul international ILS, care permite aterizarea avioanelor in conditiile meteorologice precare", a explicat expertul polonez Mikhal Fisher. "Cu toate acestea, cele doua sisteme nu sint compatibile. Avionul polonez era modificat pentru a folosi sistemul ILS, tinind cont de faptul ca aparatul a zburat mai mult catre diverse aeroporturi unde acesta este folosit in ultimul timp ", a adaugat Fisher.

Comentarii