Centura Est a Iaşului: primul pas concret

marți, 05 aprilie 2022, 23:06
3 MIN
 Centura Est a Iaşului: primul pas concret

A fost adjudecată licitaţia pentru studiul de fezabilitate al arterei care ar urma să lege DN24, dinainte de Schitu Duca, cu Ungheni. Valoarea lucrării ar ajunge în final la 60 milioane euro.

 

Studiul de fezabilitate privind realizarea unei variante ocolitoare prin estul Iaşului va fi gata în prima parte a anului 2024. Documentaţia ar urma să fie întocmită de o firmă din Oradea: Proiect Construct Regiunea Transilvania SRL. Aceasta este societatea care a fost declarată câştigătoare la licitaţia organizată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Contractul între cele două părţi, în valoare de 3,1 milioane lei, va fi semnat până la sfârşitul lunii curente, dacă nu vor fi înregistrate contestaţii la procedură. La licitaţie au mai participat Consitrans (firmă abonată la studiile comandate de CNAIR), SPC Elite Consulting şi turcii de la Inpro Muhendislik. Durata contractului este de 18 luni şi constă inclusiv în acordarea de asistenţă tehnică către CNAIR pentru obţinerea finanţării europene necesare pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor. În studiul de fezabilitate vor fi analizate trei variante de traseu, iar proiectantul va recomanda una dintre acestea.

În actualul traseu, propus de Adrian Covăsnianu, activist A8 şi fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, varianta ocolitoare Est tranzitează comune precum Schitu Duca, Comarna, Ţuţora şi Ungheni, ocolind, în principal, localităţile Poieni, Schitu Duca, Stânca, Osoi, Chicerea, Tomeşti şi, nu în ultimul rând, Iaşi. Ruta are o lungime de 29 km, din care 24 km de drum nou. Potrivit propunerii lui Covăsnianu, varianta Est ar urma să aibă 5 noduri rutiere (cu autostrada A8, drumuri naţionale şi judeţene de pe traseu), 2 eventuale tuneluri, un pod peste calea ferată şi poduri peste Jijia şi Bahlui. Unul dintre avantajele construirii variantei Est este, conform lui Covăsnianu, scoaterea totală a traficului greu din oraş dinspre sud (via Bucium) şi est (via Tomeşti). În prezent, valoarea estimată a lucrărilor de execuţie ajunge la circa 60 milioane euro. Amintim că proiectul variantei Est a centurii Iaşului vine să înlocuiască alternativa prin oraş stabilită în urmă cu mai bine de 10 ani, respectiv ruta suprapusă cu bld. Poitiers şi str. Trei Fântâni.

Proiectul variantei Est este inclus în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pe o listă de rezervă, dar probabilitatea să fie accesaţi bani pe această linie de finanţare este redusă. Iaşul este unul dintre ultimele oraşe mari ale României care nu au încă construită o centură. În ultimii 20 de ani s-a reuşit amenajarea a doar 14 km din varianta de trafic greu prin sudul oraşului. Celelalte tronsoane necesare pentru închiderea „cercului” sunt doar la nivel de întocmire a documentaţiilor tehnice, fără a se şti un termen de precis (sau o finanţare clară) pentru execuţia lucrărilor. Cele mai avansate sectoare sunt Uricani – Cicoarei (variantă de trafic uşor care se desprinde din varianta de trafic greu şi asigură conectivitate până spre cartierul Nicolina) şi varianta nord. În primul caz a fost finalizat studiul de fezabilitate, în timp ce al doilea sector menţionat face parte din autostrada Ungheni – Iaşi – Tg Neamţ şi, în acest an, ar urma să fie predate documentaţiile tehnice aferente. 

Comentarii