Investiţie uriaşă: Zeci de giganţi mondiali dau târcoale Iaşului în aceste zile

duminică, 17 decembrie 2023, 17:36
6 MIN
 Investiţie uriaşă: Zeci de giganţi mondiali dau târcoale Iaşului în aceste zile

Zeci de firme, din ţară şi din străinătate, şi-au arătat deja interesul pentru a participa la cea mai mare licitaţie de lucrări din istoria Iaşului: construirea Spitalului Regional de Urgenţă (SRU). Valoarea contractului va fi de peste 1,5 miliarde lei. Numele firmelor apar într-un raport al Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Sănătate (ANDIS), autoritate responsabilă cu gestionarea celor trei spitale regionale de la Iaşi, Cluj şi Craiova.

În cazul Iaşului, ANDIS a realizat o consultare pieţei, iar 18 firme şi asocieri au depus observaţii fie în ceea ce priveşte construirea SRU, fie în cazul furnizării de echipamente medicale.

„Ziarul de Iaşi” a analizat raportul ANDIS şi vă prezintă principalele firme implicate: şapte asocieri de firme au formulat sugestii cu referire la lucrări, toate fiind interesate şi de furnizarea aparaturii medicale. Celelalte 11 companii au vizat doar aparatura medicală. Printre companii se numără firme din Austria, Turcia, România, Germania, Bulgaria, Olanda sau Cipru.

La acest moment, nu vorbim încă despre o licitaţie de lucrări, ci despre o consultare a pieţei: ANDIS a întrebat companiile interesate ce obiecţii, sugestii sau recomandări au la documentaţia de atribuire a contractului. În afară de detalii tehnice, cele mai importante observaţii au vizat aspectele financiare şi timpul necesar pentru întocmirea unei oferte.

Posibil ofertant: o asociere cu o cifră de afaceri de peste 2,5 miliarde de lei

Un concurent puternic la licitaţia de lucrări ar putea fi o asociere de firme formată din patru dintre cei mai mari constructori români. Prima firmă pe listă este Construcţii Erbaşu, companie care a ajuns, anul trecut, la o cifră de afaceri de peste un miliard de lei. Erbaşu a construit spitale, săli polivalente, stadioane, bazine olimpice, staţii de epurare şi multe alte tipuri de construcţii. Firma a fost înfiinţată imediat după Revoluţie, ca un business de familie: de la 20 de angajaţi în 1990 a ajuns, în prezent, la o echipă de 1.800 de persoane, conform site-ului oficial.

Bog’Art este de asemenea un constructor puternic pe piaţa din România: cel mai recent proiect de amploare al firmei a presupus construirea aeroportului din Braşov. Cu o experienţă de peste 30 de ani, Bog’Art a realizat peste 600 de proiecte: de la centre medicale şi blocuri de locuinţe şi până la parcuri de retail şi clădiri de birouri. Anul trecut, Bog’Art a avut o cifră de afaceri de peste jumătate de miliard de lei. În urmă cu patru ani, când avea o cifră de afaceri de un miliard de lei, Bog’Art era considerat, de presa centrală, cel mai mare constructor din România.

Ambele companii au acţionarat integral românesc. Din asociere mai fac parte alţi doi constructori autohtoni care au, fiecare, o cifră de afaceri de peste 500 milioane lei în 2022: Concelex şi Con A Operations.

„Avans de 10% la începutul contractului plus 5% pentru echipamente medicale la comandă. Să fie avut în vedere un avans mai mare în anul al 3-lea. Se poate aplica o formulă de ajustare unică pentru întreg contractul, aferentă construcţiilor, care să aibă în vedere indicele de ajustare conform INS şi evoluţia cursului valutar”, au propus constructorii români.

În acelaşi timp, aceştia au solicitat să fie introdus un criteriu care să facă referire la experienţa pe proiecte similare şi un timp de întocmire a ofertei de până la 90 de zile.

Turcii bat din nou la poarta Iaşului

Pe lista potenţialilor ofertanţi se înscrie şi Synergy Construct, grup de firme care a început, în ultimul an, să-şi facă simţită prezenţa la Iaşi. Grupul este deţinut de doi oameni de afaceri din Turcia, care au şi cetăţenie română, fiind stabiliţi de mai mult timp în ţara noastră.

Synergy are o experienţă bogată în construcţii civile (inclusiv spitale), derulând proiecte în România, Ungaria, Georgia, Turcia, Germania sau Polonia. La Iaşi, fondatorii Synergy s-au asociat cu alţi doi investitori puternici şi au început, în această toamnă, lucrările la un parc industrial în zona Miroslava sub brandul „Eli Parks”.

În ceea ce priveşte sugestiile la documentaţia de atribuire pentru SRU, Synergy a recomandat să fie inclus un avans de minimum 10% în prima parte, imediat după semnarea contractului, cu o garanţie bancară de aceeaşi valoare.

O firmă din Turcia apare şi în cazul unei alte asocieri interesate să participe la licitaţia de construire a SRU. Este vorba despre Ozaltin, care derulează deja în ţara noastră proiecte pentru construirea de autostrăzi sau drumuri expres. Ozaltin are o experienţă de peste jumătate de secol în domeniul construcţiilor. Turcii au construit de la baraje la poduri şi autostrăzi şi până la fabrici şi facilităţi turistice.

„Cifra de afaceri solicitată pentru calificarea să fie mai mare decât valoarea estimată a contractului. Solicitarea unui nivel al cash-flow-lui care să demonstreze capacitatea financiară a contractantului pentru că există posibilitatea ca şi autoritatea contractantă să se află în imposibilitate de plată (parţială). Solicitarea experienţei similare pentru construcţii spitale. Solicitarea unui expert cheie în inginerie medicală”, sunt câteva dintre sugestiile formulate de Ozaltin şi partenerii săi.

Strabag vrea să prindă rădăcini la Iaşi

Un potenţial ofertant la viitoarea licitaţie SRU este o asociere condusă de austriecii de la Strabag – firmă care construieşte terminalul T4 de la Aeroportul Iaşi. Austriecii au depus sugestii alături de Siemens Healthcare şi Vivas International. Firma din grupul Siemens este specializată în echipamente medicale. Strabag este prezentă în România de mai mulţi ani şi a avut numeroase contracte cu autorităţi ale statului. Printre altele, Strabag a recomandat un avans de 30% pentru echipamente medicale. „Lucrările pot fi executate fără acordarea unui avans, situaţie care se va reflecta în creşterea preţurilor”, spun austriecii, potrivit raportului ANDIS.

Grupul Strabag are mai multe companii în România, dar cea principală a atins, anul trecut, o cifră de afaceri de aproape un miliard de lei.

O altă firmă cu legături în Austria este Vamed: societatea este deţinută de compania austriacă omonimă, iar beneficiari reali sunt un cetăţean german şi unul român. Compania are o istorie de peste 40 de ani, şi, conform site-ului oficial, a implementat peste 1.000 de proiecte în 95 de ţări. Vamed a recomandat, de asemenea, un mecanism de plată pentru echipamente medicale distinct faţă de cel al lucrărilor: plată parţială de 20% la plasarea comenzilor, 60% la livrarea aparaturii, 10% la instalare şi 10% la punerea în funcţiune.

Care sunt celelalte firme care au depus sugestii

Pe lista viitorilor ofertanţi la licitaţia SRU s-ar putea afla şi alţi constructori: o asociere în jurul Dimex 2000 (o firmă din Bistriţa-Năsăud, cu o cifră de afaceri de aproape 200 milioane lei) şi CNN Group Sucursala Bucureşti.

În ceea ce priveşte strict partea de echipamente medicale, sunt 11 societăţi care au depus observaţii şi recomandări către ANDIS. Printre acestea se numără Philips, Karl Storz (Germania), Elta (Bulgaria) şi mai multe companii autohtone.

Deocamdată, ANDIS nu a anunţat data lansării licitaţiei de lucrări, dar, cel mai probabil, procedura de achiziţie publică va fi lansată în următoarele săptămâni sau, cel mai târziu, la începutul anului viitor.

 

Comentarii