Pe şantierele Primariei din oraş bate vântul. Iată lista întârzierilor, stradă cu stradă! (FOTO)

sâmbătă, 07 mai 2022, 01:50
4 MIN
 Pe şantierele Primariei din oraş bate vântul. Iată lista întârzierilor, stradă cu stradă! (FOTO)

Pe unele şantiere ale Primăriei bate vântul. Deşi suntem deja în luna mai, municipalitatea are deschise doar câteva fronturi de lucru în ceea ce priveşte infrastructura rutieră, iar, în unele cazuri, constructorii par că se mişcă în ritm de melc. Este şi situaţia a patru străzi, unde lucrările au început la sfârşitul lunii martie: Hotin, Albineţ, var. Iaşi-Rediu şi Lupiţei. În total, 2,7 km de drum. Zilele trecute, pe aceste străzi era pustiu, cu utilaje „abandonate” din loc în loc. Constructorul este asocierea Alpenside – Concret Drum şi, după ce firmele au început în forţă lucrările, brusc acestea au încetat: motivul invocat de Primărie vizează necesitatea de a se interveni prioritar la reţele de utilităţi. În perioada următoare, aceeaşi asociere va avea undă verde să înceapă lucrări pe alte 13 străzi. Va fi acelaşi ritm?

 

Dacă pe şantierele de reabiltat străzi lucrurile stagnează, în schimb, faţă de anul trecut, pe şantierele aferente liniilor de tramvai ritmul pare să fie ceva mai bun: constructorul Conest a „atacat” inclusiv lucrările aferente noilor contracte semnate (rond Dancu, str. Aurel Vlaicu), iar la punctul intermodal din Ţuţora mai trebuie făcute doar racordurile la utilităţi. Pe celelalte tronsoane de linii tramvai, pe care s-a intervenit în ultimii ani, lucrările sunt finalizate.

Un singur muncitor pe str. Hotin, niciunul pe restul

La vizita de marţi a reporterilor ZDI, pe şantierele străzilor enumerate mai sus, am reuşit să identificăm, în jurul orei 14, un singur muncitor, respectiv pe str. Hotin (769 metri, zona Ţicău). Încă de săptămâna trecută au existat sesizări primite la redacţie potrivit cărora constructorii ar fi abandonat şantierul. În teren am găsit mai multe utilaje, dar fără a exista muncitori care să le manevreze, cu excepţia amintită.

Vezi mai multe imagini aici

„S-a dat peste nişte drenuri vechi şi intervin alţi operatori”, ne-a spus singurul muncitor pe care l-am întâlnit pe şantier. El a adăugat că ar mai fi şi alţi colegi mobilizaţi dar, după parcurgerea întregului tronson, am găsit doar câţiva angajaţi ai Delgaz care lucrau la tăierea unei ţevi, iar activitatea nu se desfăşura în cele mai bune condiţii de siguranţă pentru trecători. Prin zonă se „plimba” şi o maşină a ApaVital. În rest, linişte. „Au plecat acum două-trei săptămâni, nu s-a mai făcut nimic de când au spart betonul”, a susţinut unul din locuitorii zonei. Aceeaşi situaţie era şi pe str. Albineţ, din imediata apropiere (utilaje „abandonate”, fără să fie vreun muncitor) sau pe var. Rediu, din Păcurari.

„Se lucrează pe str. Hotin la terasamente, stadiul fizic este de 12%. Delgaz Grid a finalizat ieri (miercuri, n.r.) intervenţia la reţeaua de gaze naturale, respectiv pozarea la cotă a reţelei proprii. Lucrările continuă astăzi (joi, n.r.) cu aşternerea stratului de balast. Pe str. Albineţ, lucrările sunt executate în proporţie de 15%. Pe str. Lupiţei, lucrările vor începe după execuţia lucrărilor de către ApaVital la o reţea nouă de alimentare cu apă. Pe şos. Varianta Rediu, stadiul fizic al lucrărilor este de 15%. S-au finalizat lucrările de terasamente. În săptămâna 9-13 mai, vor fi executate lucrări de aşternere mixturi asfaltice”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.

Acesta a negat că şantierele ar fi abandonate şi a explicat lipsa muncitorilor asocierii contractate invocând intervenţiile la reţelele de utilităţi. În timp ce lucrările la cele 4 străzi avansează într-un ritm de melc, asocierea Alpenside-Concret Drum a mai bifat un contract cu Primăria, tot pentru refacerea infrastructurii rutiere, respectiv modernizarea a opt străzi: Văscăuţeanu, Victor Babeş, Aleea Copou, Titu Maiorescu, Nicolae Istrati, Turcu, Ion Roată şi şos. Munteni (până la intrarea în Grădina Botanică). Până la sfârşitul lunii mai, din informaţiile ZDI, asocierea ar urma să semneze încă un contract pentru reabilitarea altor cinci străzi: Dr. Vicol, Alexandru Vlahuţă, D. Cantacuzino, Simion Bărnuţiu şi stradela Sofia Nădejde.  

Ritm de lucru ceva mai bun pe şantierele de la liniile de tramvai

Alte şantiere de infrastructură deschise în această perioadă de Primărie vizează Zona Industrială şi Iaşi – Dancu, unde constructorul este Conest. Pe bld. Virgil Săhleanu, lucrările la calea de rulare sunt finalizate şi, în prezent, se pregăteşte punerea în funcţiune a punctului intermodal din Ţuţora. La ora vizitei pe teren a reporterilor ZDI, la staţia de transfer erau patru muncitori (marţi, ora 13.30).

„Lucrările se desfăşoară într-un ritm mai redus până luni, 9 mai, motivat de întârzieri în livrarea firului contact. Urmează lucrări pentru asigurarea utilităţilor la obiectivul nou, respectiv alimentare cu energie electrică, apă şi canalizare. Stadiul fizic al contractului este de 92%”, a comentat Buraga.

Odată finalizate lucrările la utilităţi, tramvaiele vor putea circula până la rondul Ţuţora, termenul estimat fiind sfârşitul lunii iunie. În schimb, pe ruta Iaşi – Dancu, erau mobilizaţi muncitori pe toate fronturile de lucru: rond Dancu şi pe str. Aurel Vlaicu – atât pe sectorul cu cale de rulare (se lucra în special la utilităţi pe sensul de mers spre Iaşi), cât şi partea fără linie de tramvai.

„Lucrările sunt finalizate în proporţie de 98%. Punerea în funcţiune a tramvaiului pe tronsonul Iaşi – Dancu se poate face după finalizarea lucrărilor la obiectivul limită mun. Iaşi – rond Dancu, motivat de faptul că nu este alt punct de întoarcere pentru tramvai. Termen estimat de finalizare: 20 noiembrie 2022”, a mai spus Sebastian Buraga. Lucrările din zonă au făcut obiectul a trei contracte distincte, toate adjudecate de Conest: calea de rulare Iaşi – Dancu (până la limita mun. Iaşi, finanţat cu fonduri europene), modernizarea str. Aurel Vlaicu şi reabilitarea liniei de tramvai pe porţiunea cuprinsă între limita mun. Iaşi şi rond Dancu (proiecte cu fonduri de la bugetul local).

 

 

Comentarii