Salubris – monopol pe încă zece ani. Tarife şi salarii mari. Pro şi contra contractului

miercuri, 27 aprilie 2022, 01:50
5 MIN
 Salubris – monopol pe încă zece ani. Tarife şi salarii mari. Pro şi contra contractului

Municipalitatea şi-a făcut propria analiză şi a concluzionat că "Salubris" ar trebui să strângă gunoaiele încă zece ani de acum înainte. În Cluj, Bucureşti, Braşov, Constanţa sau Timişoara curăţenia este realizată de firme private. Legea permite încredinţarea directă a serviciului în cazul în care operatorul de salubritate este deţinut de consiliul local. Directorul "Salubris" are un venit net de minimum 25.000 de lei pe lună, iar tarifele de salubrizare sunt în top la nivel naţional. O decizie trebuia luată mâine, dar proiectul a fost scos de pe ordinea de zi a plenului CL pentru că nu ar fi stat suficient de mult timp în dezbatere publică.

 

Salubris ar urma să deţină monopolul curăţeniei la Iaşi pentru cel puţin încă 10 ani. O decizie în acest sens era aşteptată mâine, la nivel de Consiliu Local, dar proiectul a fost scos de pe ordinea de zi pe ultima sută de metri. Actualul contract de delegare, încheiat în 2007 şi prelungit în 2016, expiră în decembrie 2022. Primăria are la dispoziţie şi varianta unei licitaţii deschise pentru încredinţarea serviciului de salubrizare, dar un studiu de oportunitate arată că atribuirea directă ar fi atât în beneficiul instituţiei, cât şi al oraşului.

În alte municipii din ţară, precum Cluj, Timişoara, Braşov sau Constanţa, operatorii sunt privaţi. În studiul realizat la Iaşi există şi o analiză comparativă între Salubris şi aceştia, iar concluzia este că operatorul ieşean "stă foarte bine", cel puţin în ceea ce priveşte riscul financiar. Studiul a fost realizat de un compartiment al Primăriei, cel puţin aşa rezultă din documentele publicate de municipalitate.

Avantajele şi dezavantajele atribuirii directe a contractului

Odată ce Consiliul Local (CL) va da undă verde, Salubris va putea continua să se ocupe de salubrizarea Iaşului în perioada 2023 – 2033. În studiul de oportunitate a fost efectuată şi o analiză SWOT (acronimul SWOT provine din engleză: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, ceea ce ar însemna Puncte tari, Puncte slabe, Oportunităţi, Ameninţări), iar în cazul atribuirii directe au fost identificate 13 puncte tari şi doar 3 puncte slabe, alături de 4 oportunităţi şi 4 ameninţări.

"Încredinţarea serviciului prin gestiune directă permite controlul direct şi influenţa dominantă asupra deciziilor strategice ale Municipiului Iaşi asupra activităţii operatorului de salubritate", este primul punct tare enumerat în analiză. Experienţa Salubris, dotările tehnice moderne, resursa umană, controlul asupra tarifelor şi existenţa unei planificări multianuale a investiţiilor sunt alte avantaje care apar în studiu. În schimb, principalul punct slab vizează "excluderea oricărei posibilităţi de concurenţă" pe piaţa locală a salubrizării. "Dificultate în estimarea cât mai exactă a posibilităţii investiţiilor. Dificultăţi întâlnite în procesul de stabilire a unor mijloace eficiente de cointeresare a populaţiei în vederea creşterii gradului de reciclare", sunt alte două dezavantaje. La capitolul ameninţări, principalul lucru subliniat constă în eventuale "modificări ale prevederilor legale în vigoare pentru încheierea contractelor de delegare".

În prezent, legislaţia permite autorităţilor locale să atribuie direct serviciul de salubrizare inclusiv către o societate, cu condiţia ca acea firmă să fie deţinută de către consiliul local. În ceea ce priveşte organizarea unei licitaţii deschise, în analiza SWOT aferentă sunt identificate doar 4 puncte tari şi 4 puncte slabe. În primul caz este vorba despre transferul riscurilor de operare în cea mai mare parte către prestator, asigurarea resursei umane de către acesta, constituirea unei garanţii de bună execuţie pentru serviciile prestate şi încasarea unei redevenţe anuale.

"Bază legală stabilă şi sistem de raportare corect. Prin realizarea achiziţiei prin licitaţie deschisă se poate alege un operator cu un preţ optim între preţ şi calitate", este un avantaj ("oportunitate") enumerat în analiză. În schimb, punctele slabe şi ameninţările sunt mai numeroase, iar printre acestea se numără: control mai scăzut asupra prestării serviciilor, limitarea investiţiilor doar la cele prevăzute în contract, costurile municipalităţii cu serviciul rămân semnificative, posibilitatea ca operatorul să intre în insolvenţă, modificări legale şi fiscale.

"Principalele avantaje ale acestei delegări (directe, n.r.) constă în faptul că Salubris are deja experienţa necesară operării serviciilor de salubritate, are capacitate tehnică şi de personal, dispune de cunoştinţele necesare în domeniu, are implementat deja un sistem de management integrat", este una dintre concluziile studiului. În document se face şi o sinteză a principalelor realizări ale Salubris din 2016 încoace în ceea ce priveşte: nivelul investiţiilor (65,7 milioane lei), extinderea portofoliului de servicii (înfiinţarea unei staţii ITP), gestionarea unei cantităţi de 800.000 tone deşeuri, o creştere cu 75% a cifrei de afaceri în 5 ani, creşterea productivităţii muncii şi altele.

Cum stă Salubris în comparaţie cu operatori privaţi

În studiu, angajaţii Primăriei au comparat indicatorii financiari ai Salubris cu cei ai unor operatori privaţi care care prestează servicii similare în Cluj, Bucureşti, Giurgiu, Braşov, Constanţa sau Timişoara. Două aspecte ies în primul rând în evidenţă, în favoarea Salubris, conform analizei: risc financiar mai scăzut ("cea mai scăzută valoare a datoriilor") şi nivelul pozitiv al capitalurilor proprii (locul 2 între societăţile analizate).

Comparaţia a mai revelat că, la capitolul cifră de afaceri şi profit, Salubris are capacitatea de a genera profit şi, în acelaşi timp, este reflectată calitatea managementului ceea ce asigură o competitivitate a societăţii pe piaţa de profil. "Delegarea serviciului public de salubrizare către Salubris este fundamentată, justificată şi realizabilă, această alternativă fiind cea mai avantajoasă pentru toţi utilizatorii serviciului din Municipiului Iaşi. (…) Această soluţie prezintă cel mai mare grad de rentabilitate şi cele mai puţine costuri şi riscuri pentru Municipiul Iaşi", este concluzia studiului de oportunitate. "Ziarul de Iaşi" a arătat, în mai multe rânduri, nivelul ridicat al salariilor şefilor de la "Salubris".

Directorul general, Cătălin Neculau, avea în urmă cu un an un venit net de cel puţin 25.000 de lei pe lună. Pe de altă parte, tarifele de salubritate în municipiu sunt printre cele mai ridicate din ţară. Un locatar la bloc avea de plătit, pe lista din luna februarie, 13 lei, în cazul gospodăriilor suma fiind mai mare în funcţie de modul în care se face colectarea.

 

 

Comentarii