Anul acesta vor fi daţi în folosinţă primii kilometri de autostradă din zona Moldovei?

duminică, 05 ianuarie 2020, 10:19
2 MIN
 Anul acesta vor fi daţi în folosinţă primii kilometri de autostradă din zona Moldovei?

Anul 2019 s-a încheiat cu doar 44 km noi de autostradă deschisi circulaţiei, aceleaşi loturi promise practic şi cu un an înainte, în ciuda faptului că de-a lungul anului foştii ministri PSD de la Transporturi promiteau de la 100 la 180 (!) de km noi de autostradă. Acum, pentru 2020, lucrurile par că stau mai bine, iar la final de an, într-un scenariu extrem de optimist, România ar putea încheia cu peste 100 de km noi de autostradă.

În realitate, însă, kilometri inauguraţi la finalul lui 2020 ar putea fi mult mai puţini. La finalul anului trecut, noul ministru liberal al Transporturilor, Lucian Bode, declara că anul 2020 ar putea aduce deschideri pe nu mai puţin de 75 de km de autostradă, mai exact: 18 kilometri pe lotul 2 din A3 Ogra-Câmpia Turzii (Astaldi-Max Boegl); 16 kilometri din lotul 3 A3 Ogra – Câmpia Turzii (Straco); 17 km pe lotul 1 din A10 Sebeş-Turda (Pizzarotti); 24 km pe lotul 2 A10 Sebeş – Turda (Aktor)”.

La aceştia s-ar mai putea adăuga, printr-o foarte bună mobilizare a constructorilor încă 27,6 km de autostradă: 5,3 km A3 Biharia – Borş; 6,3 km A3 Răşnov – Cristian; 16 km A7 Centura Bacău. Astfel, într-un scenariu extrem de optimist la final de 2020 am putea număra puţin peste 102 km noi de autostradă.

În realitate însă, şansele ca toate aceste tronsoane să fie gata până în decembrie 2020 sunt aproape nule. Unele loturi vor fi gata, dar altele au mai degrabă şanse reale de a fi finalizate abia din 2021 încolo…

„Ogra-Câmpia Turzii lotul 3 şi Sebeş-Turda lotul 2 nu se vor deschide în anul 2020”, susţine ferm Asociaţia Pro Infrastructura, ONG-ul care monitorizează strict evoluţia şantierelor din ţară.

„Vorbim despre 2 sectoare începute în 2017, respectiv 2015, aflate la stadii fizice de 30%, respectiv 60%, cu probleme extreme de mobilizare ale constructorilor şi cu diferenţe de zeci de milioane de lei (neplătite de CNAIR) între stadiul fizic în teren şi cel financiar, sau chiar lucrări suplimentare survenite pe contract pe care CNAIR refuză să le plătească”, explică Pro Infrastructura.

Care sunt loturile care au şanse (măcar teoretice) să fie gata în 2020. Scenariul realist vs. scenariul circumspect:

A3 Râşnov – Cristian
Lungime: 6,3 km
Constructor: Alpenside
T: Final de 2020

A3 Iernut – Cheţani
Lungime: 17,9 km
Constructor: Max-Boegl
T: Prima jumătate din 2020

A3 Cheţani – Câmpia Turzii
Lungime: 15,7 km
Constructor: Straco
T: Final de 2020 (scenariu foarte optimist) / Prima jumătate din 2021 (realist)

A3 Biharia – Borş
Lungime: 5,3 km
Constructor: Trameco
T:Toamna lui 2020

A7 Centura Bacău
Lungime: 16 km (în total 32 km, 16 km sunt la profil de DN) Constructor: UMB
T: Final de 2020 / Jumătatea lui 2021 (pesimist)

A10 Sebeş – Turda, Lot 1 – Sebeş – Alba Iulia Nord
Lungime – 17 km
Constructor: Pizzarotti
T: Final 2020 (optimist) / Prima parte din 2021 (pesimist)

A10 Sebeş – Turda, Lot 2 – Alba Iulia Nord – Aiud
Lungime: 24,3 km
Constructor: Aktor
T: Final 2020 (scenariu foarte optimist) / Jumătatea lui 2021 (realist)

TOTAL: 45,5 km (scenariul circumspect) / 102,2 km (scenariul extrem de optimist)

SURSA: hotnews.ro

 

Comentarii