Bloc din Centru, tăiat de la apă de două săptămâni. ApaVital, acuzată de abuz

miercuri, 25 mai 2022, 23:16
4 MIN
 Bloc din Centru, tăiat de la apă de două săptămâni.  ApaVital, acuzată de abuz

De două săptămâni locatarii dintr-un bloc din Cantemir cară apă cu bidoanele. "Am doi copii care merg la şcoală, cu care zilnic merg la rude să le fac duş şi să le spăl hainele! Psihic, simţim că cedăm…Nu suntem rău-platnici, nu avem datorii, vrem doar contract cu ApaVital ca să ne putem plăti apa!”, spune un locatar. Totul a pornit de la o răfuială între două asociaţii de proprietari. Ultima "bombă" în conflict a fost o factură uriaşă la apă, de 112.000 de lei

 

O situaţie conflictuală între două asociaţii a lăsat câteva zeci de familii fără apă de două săptămâni. Se-ntâmplă în Cantemir, pe str. Decebal, iar unii dintre cei afectaţi spun că au ajuns în pragul disperării. Conflictul datează de peste opt ani, de la momentul în care un bloc cu două scări a decis să se despartă de Asociaţia PT12 Cantemir. Au urmat zeci de procese, iar situaţia a culminat cu sistarea de către ApaVital a alimentării cu apă la cele două scări care s-au separat. „Stăm fără apă de aproape 2 săptămâni! Am doi copii care merg la şcoală, cu care zilnic merg la rude să le fac duş şi să le spăl hainele! Psihic, simţim că cedăm…Nu suntem rău-platnici, nu avem datorii, vrem doar contract cu ApaVital ca să ne putem plăti apa!”, este mesajul primit la redacţie de la unul dintre locatarii afectaţi. Reprezentanţii operatorului spun că nu pot încheia contractul de furnizare cu noua asociaţie întrucât aceasta nu ar avea toate actele în regulă. În conflict a intervenit Serviciul Asociaţii Proprietari din cadrul Primăriei: la începutul săptămânii viitoare s-ar putea contura o soluţie de deblocare a situaţiei astfel încât alimentarea cu apă să fie reluată.

Mărul discordiei: datorii istorice

Asociaţia D1 s-a separat de Asociaţia PT12 în anul 2014, fiind obţinută şi personalitatea juridică în acest sens. Dar, până în prezent, noua asociaţie nu a putut semna un contract cu ApaVital: operatorul solicită un protocol la zi care să ateste „preluarea activelor şi pasivelor de la vechea asociaţie”, conform regulamentului local al serviciului de alimentare cu apă şi canalizare. În speţă, este vorba şi despre datorii. La momentul separării, cele două asociaţii nu s-au înţeles asupra conţinutului protocolului, iar consecinţa a fost deschiderea mai multor procese. În 2017, Asociaţia D1 a avut câştig de cauză în instanţă, dar protocolul a fost semnat abia în 2020. În tot acest timp, potrivit lui Lucian Munteanu, şeful Asociaţiei D1, proprietarii din cele două scări au achitat factura la apă prin intermediul vechii asociaţii. Ulterior semnării acordului, proprietarii nu au mai putut achita serviciile de apă (nu au mai fost emise facturi) şi nici nu a fost semnat un contract cu ApaVital, cu toate că a existat un aviz tehnic din partea operatorului în acest sens.

În urmă cu câteva săptămâni, ApaVital a somat Asociaţia PT12 să achite datorii în valoare de 112.000 lei. „Întreruperea apei nu a fost făcută la iniţiativa ApaVital, ci la iniţiativa Asociaţiei PT12 care a indicat că la blocul respectiv (D1, n.r.) sunt cele mai mari datorii de plătit. Pentru ca noua asociaţie să încheie contract cu ApaVital trebuie să se conformeze regulilor care există”, a comentat Răzvan Manolache, purtătorul de cuvânt al ApaVital. În schimb, Lucian Munteanu, şeful Asociaţiei D1, ne-a precizat că a încercat în mai multe rânduri să semneze contractul cu ApaVital, dar fără succes. „Ei solicită un protocol la zi şi nu ţin cont de protocolul semnat în 2020. Atunci, a fost emis un aviz tehnic, dar nu s-a finalizat procesul. Anterior, se plătea lună de lună doar consumul blocului nostru, dar, din 2020, nu am mai avut facturi şi nu a fost bază legală pentru efectuarea de plăţi. Noi vrem doar să încheiem contractul”, a spus Munteanu.

Luni se preconizează o soluţie

În replică, reprezentanţii celeilalte asociaţii spun că protocolul poate fi semnat doar în momentul în care noua asociaţie îşi asumă datoriile către furnizori. „Asociaţia D1 trebuie să preia datoriile pe care le are pentru a putea semna acel protocol la zi. Pe listele lor de plată, consumul de apă nici nu apare, cine plăteşte acest consum?”, a comentat şefa Asociaţiei PT12, Mariana Ciocârlie. În schimb, în conflict a intervenit Serviciul Asociaţii Proprietari, care încearcă să medieze situaţia. Potrivit lui Ionică Ciobanu, şeful serviciului, un control la Asociaţia PT12 a revelat faptul că ar exista unele fonduri care nu ar fi fost predate către noua asociaţie la momentul semnării protocolului. „Nu ne putem antepronunţa, luni vom avea toate documentele. Dar, au fost identificate unele soluţii privind metoda de plată a datoriilor, luni vom avea o soluţie finală. Trebuie analizată toate situaţia în ansamblul ei şi de stabilit exact care este cuantumul datoriei noii asociaţii către ApaVital din factura de 112.000 lei şi care este suma care trebuia predată de PT12”, a declarat Ionică Ciobanu.

Până când asociaţiile şi instituţiile implicate vor rezolva hăţişul birocratic, câteva zeci de familii în continuare nu vor putea beneficia de servicii de alimentare cu apă. În cele două scări sunt 40 de apartamente, iar multe persoane sunt în vârstă.

Comentarii