Un proiect de care vorbim de peste 10 ani pare să prindă contur

Centura Uricani – Dacia va avea patru benzi: studiul este gata

vineri, 19 noiembrie 2021, 03:00
3 MIN

Studiul de fezabilitate va fi predat săptămâna viitoare, cu patru luni mai devreme n centura uşoară Uricani – Cicoarei – Nicolina va avea patru benzi pe tronsonul până la intersecţia cu penetraţia spre Dacia, în zona rondului. Varianta de trafic uşor a Centurii este inclusă în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), dar este pe lista de rezervă a proiectelor propuse pentru finanţare

 

Studiul de fezabilitate aferent variantei de trafic uşor a Iaşului va fi predat la sfârşitul săptămânii viitoare, cu patru luni mai devreme. Este vorba despre traseul Uricani – Cicoarei – intersecţie str. Nicolina, în lungime totală de peste 8 km. „Nu sunt modificări de traseu faţă cel stabilit iniţial. Important este că pe tronsonul Uricani – penetraţie Dacia sunt proiectate patru benzi de circulaţie. Documentaţia tehnică este încă în lucru, în această perioadă sunt obţinute şi avizele necesare înainte de predarea studiului de fezabilitate”, a declarat ieri Dănuţ Pilă, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRPD) Iaşi. Centura „uşoară” se desprinde din varianta de trafic greu, la intrarea în localitatea Uricani, printr-o intersecţie giratorie şi se desfăşoară paralel cu râul Bahlui, la baza dealului Catolicilor. Acest sector se termină la intrarea pe strada Cicoarei, şi are o lungime de 4,95 km, penetraţia spre Dacia fiind un pod peste Bahlui spre strada Strămoşilor, înspre rondul Dacia. Cel de-al doilea sector se suprapune pe amplasamentul străzii Cicoarei (intersecţie cu Calea Galatei) şi, apoi, pe str. Arh. Ioan Berindei până la intersecţia cu şoseaua Nicolina. Pe ultimul tronson sunt proiectate doar două benzi de circulaţie întrucât de o parte şi de cealaltă a străzilor sunt proprietăţi private.

Centura Est, alternativă la varianta pe Poitiers

Contractul de proiectare a fost semnat în martie 2021 cu firma clujeană NV Construct pentru suma de 1,1 milioane lei (fără TVA). După predarea studiului de fezabilitate, autorităţile vor putea lansa licitaţia de execuţie a lucrărilor. „Încă nu avem o estimare cu privire la valoarea lucrărilor”, a susţinut directorul DRDP. Varianta de trafic uşor este inclusă în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), dar este pe lista de rezervă a proiectelor propuse pentru finanţare. Traseul Uricani – Dacia este unul dintre obiectivele proiectului privind realizarea centurii ocolitoare a Iaşului, proiect lansat acum mai bine de 15 ani, dar din care au fost realizaţi doar 14 km (varianta de trafic greu inaugurată în 2012). La momentul întocmirii primului studiu de fezabilitate (documentaţia care este revizuită în această perioadă), compania Search Corporation a estimat o investiţie de 120 milioane lei (inclusiv TVA) pentru construcţia drumului, sumă care va suferi cu siguranţă modificări în urma finalizării detaliilor tehnice aflate în lucru.

În context, amintim că, între timp, autorităţile au renunţat la un alt obiectiv care făcea parte din centura Iaşului, respectiv tronsonul Selgros – DN28, al cărui traseu se suprapunea cu bulevardul Poitiers şi strada Trei Fântâni (Drumul hoţilor). În schimb, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are în derulare o licitaţie pentru proiectarea unei alte variante, aşa-numita „centura est” a Iaşului, ca alternativă la traseul iniţial, pe un drum de 29 km, care tranzitează mai multe comune limitrofe municipiului, pornind din DN 24 (zona Schitu Duca) şi până în zona Ungheni. Nu în ultimul rând, pentru închiderea „inelulului”, în prezent se află în proiectare autostrada A8, în condiţiile în care tronsonul Ungheni – Iaşi – Leţcani ar urma să devină varianta nord a centurii Iaşului.

Comentarii