anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 30.09.2022

IMAGINI: Când și pe ce rute vor intra în circulaţie noile tramvaie aduse la Iași

GALERIE
tramvai
  • tramvai
- +

Cele două tramvaie noi ajunse ieri la Iaşi vor circula pe străzile oraşului începând cu a doua jumătate a lunii august. Vehiculele, produse în Polonia de către PESA, au costat câte 2 milioane euro/bucata, banii fiind asiguraţi din fonduri europene.

Alte două tramvaie PESA vor ajunge la Iaşi în următoarele 10 zile, iar polonezii s-au angajat că vor finaliza livrările la sfârşitul acestui an. Contractul, semnat în aprilie 2020, prevede furnizarea, în total, a 16 tramvaie.

În paralel, turcii de la Bozankaya vor începe livrările către Iaşi în această lună, când sunt aşteptate primele două vehicule. Primăria Iaşi are semnate trei contracte cu Bozankaya, aferente celor trei proiecte integrate privind reabilitarea de căi de rulare: două contracte au fost semnate în noiembrie 2019, iar celălalt în iulie 2020. Turcii vor livra tot 16 tramvaie, până la mijlocul anului 2022, la un preţ similar cu cel solicitat de PESA. Ambele achiziţii sunt finanţate cu fonduri UE.

Ultimele tramvaie noi achiziţionate la Iaşi au fost vehiculele Tatra, în anul 1977, tramvaie scoase, între timp, din circulaţie. Ulterior, Primăria a achiziţionat doar tramvaie rulate.

Pe ce trasee vor circula tramvaiele

Înainte de a fi puse în circulaţie, cele două vehicule ajunse ieri la Iaşi trebuie înmatriculate. În acelaşi timp, vatmanii CTP trebuie să treacă printr-o sesiune de instruire, la fel ca în cazul personalului de instruire. Traseele pe care ar urma să circule tramvaiele PESA sunt 1, 3, 7, 8 şi 13, acestea fiind stabilite încă de la momentul întocmirii documentaţiei de licitaţie. Pe toate traseele vor fi alocate câte 3 tramvaie cu excepţia traseului 7, unde vor fi repartizate 4 vehicule.

În context, Primăria pregăteşte punerea în funcţiune a noii căi de rulare din zona Pădurii, astfel că traseele de tramvai spre Tătăraşi vor fi redeschise la sfârşitul acestei săptămâni (după 7 august).

„Tramvaiele au nevoie de o pregătire specială pentru a fi puse în circulaţie care presupune dotarea cu toate echipamentele, altele decât cele cu care au venit din Polonia, care vizează în special partea de control asupra călătorilor (sistemele de numărare, cele de supraveghere, ticketing), care vor fi montate în depou. Trebuie să continue partea de teste şi la Iaşi, în afara testelor din Polonia. Practic, certificatul final de omologare va fi semnat după ce vor parcurge măcar 500 km de probă în municpiul Iaşi, probe care se vor face şi pe timp de zi, şi pe timp de noapte, atât în zone plate, cât şi în zone cu declivitate“, a explicat ieri primarul Mihai Chirica.

Potrivit edilului, în următoarele două săptămâni vor fi obţinute toate acreditările necesare pentru ca tramvaiul PESA să poată fi pus în circulaţie. În context, amintim că acest tip de vehicul circulă deja şi în alte oraşe europene.

Ce dotări au tramvaiele PESA

Tramvaiele PESA au o lungime de 30 metri şi o capacitate de transport de 230 pasageri. Printre dotările vehiculelor se numără aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior. Scaunele pentru călători sunt singulare şi nu de tip banchetă. Alte dotări vizează diverse echipamente wireless, comandă automată de schimbare a macazurilor sau monitorizare GPS. Durata de utilizare fără reparaţii generale a fost stabilită la minimum 8 ani, iar cea normală de funcţionare la minimum 17 ani.

Tramvaiele PESA au făcut obiectul unei licitaţii organizate de către Ministerul Dezvoltării, în numele Iaşului. Primăria a semnat contractul de furnizare în aprilie 2020. În schimb, tramvaiele Bozankaya au fost contractate în urma unei proceduri organizate de Primăria Iaşi. În prima parte a anului 2022, la Iaşi vor ajunge şi primele 20 de autobuze electrice care se află în producţie în Polonia, la unitatea Solaris. În cazul altor 24 de autobuze, Ministerul Dezvoltării nu a atribuit încă contractul de furnizare, licitaţia fiind în desfăşurare.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ce câştigă extrema dreaptă

Pavel LUCESCU

De ce câştigă extrema dreaptă

Tot mai mulţi din aşa-zisa lume civilizată strigă tot mai strident că vor o schimbare. Deocamdată nici ei nu ştiu cum şi către ce. Dar, ca de atâtea ori în istorie, se vor găsi mereu politicieni care vor ştii să călărească valul şi să ne vândă cu succes o nouă rundă de iluzii.

opinii

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

George PLEȘU

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

Săptămâna trecută a fost lansată, fără prea mare tam-tam mediatic, dar cu reacţii bune în online, platforma orasulcreatorilor.com. În spatele ei sunt oameni din echipa care a realizat logo-ul Iaşului, care de data aceasta au invitat pentru consultări mai largi o serie de tineri implicaţi în industriile creative locale, în timp ce site-ul era încă în perioada de teste.

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Codrin Liviu CUȚITARU

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Emil Brumaru era, în subsidiar, aidoma tuturor scriitorilor adevăraţi, fiinţa cea mai delicată cu putinţă - aproape fragilă, aş îndrăzni să observ - care-şi disimula, în identitatea (construită) de rebel al culturii, propriile temeri şi inhibiţii în faţa „infernului” din celălalt.

Viitorul memoriei

Bogdan ILIESCU

Viitorul memoriei

„Nothing is ever really lost to us as long as we remember it.” (Nimic nu e complet pierdut câtă vreme ni-l putem aminti.) L.M. Montgomery

pulspulspuls

Aripa fără scrupule a partidoiului local tocmai dă atacul la un proiect de milioane de iepuroi!!

Aripa fără scrupule a partidoiului local tocmai dă atacul la un proiect de milioane de iepuroi!!

Iată, dacă mai era nevoie, stimaţi telespectatori, dovada că şi în politichie este valabilă vorba aia că aşchia nu sare departe de trunchi şi unde altundeva puteam vedea mai bine o asemenea confirmare decât în familia fostului deputat Rachetă Patriot, hahalera universitară care a făcut de râs oraşul în ţară şi nu numai cu iniţiativa legii privind pensiile speciale, dar mai ales prin nenumăratele declaraţii şovine, patriotarde şi pompoase de tip vadimist. 

Caricatura zilei

Zbor anulat

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.