IMAGINI: Când și pe ce rute vor intra în circulaţie noile tramvaie aduse la Iași
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

IMAGINI: Când și pe ce rute vor intra în circulaţie noile tramvaie aduse la Iași

GALERIE
tramvai
  • tramvai
- +

Cele două tramvaie noi ajunse ieri la Iaşi vor circula pe străzile oraşului începând cu a doua jumătate a lunii august. Vehiculele, produse în Polonia de către PESA, au costat câte 2 milioane euro/bucata, banii fiind asiguraţi din fonduri europene.

Alte două tramvaie PESA vor ajunge la Iaşi în următoarele 10 zile, iar polonezii s-au angajat că vor finaliza livrările la sfârşitul acestui an. Contractul, semnat în aprilie 2020, prevede furnizarea, în total, a 16 tramvaie.

În paralel, turcii de la Bozankaya vor începe livrările către Iaşi în această lună, când sunt aşteptate primele două vehicule. Primăria Iaşi are semnate trei contracte cu Bozankaya, aferente celor trei proiecte integrate privind reabilitarea de căi de rulare: două contracte au fost semnate în noiembrie 2019, iar celălalt în iulie 2020. Turcii vor livra tot 16 tramvaie, până la mijlocul anului 2022, la un preţ similar cu cel solicitat de PESA. Ambele achiziţii sunt finanţate cu fonduri UE.

Ultimele tramvaie noi achiziţionate la Iaşi au fost vehiculele Tatra, în anul 1977, tramvaie scoase, între timp, din circulaţie. Ulterior, Primăria a achiziţionat doar tramvaie rulate.

Pe ce trasee vor circula tramvaiele

Înainte de a fi puse în circulaţie, cele două vehicule ajunse ieri la Iaşi trebuie înmatriculate. În acelaşi timp, vatmanii CTP trebuie să treacă printr-o sesiune de instruire, la fel ca în cazul personalului de instruire. Traseele pe care ar urma să circule tramvaiele PESA sunt 1, 3, 7, 8 şi 13, acestea fiind stabilite încă de la momentul întocmirii documentaţiei de licitaţie. Pe toate traseele vor fi alocate câte 3 tramvaie cu excepţia traseului 7, unde vor fi repartizate 4 vehicule.

În context, Primăria pregăteşte punerea în funcţiune a noii căi de rulare din zona Pădurii, astfel că traseele de tramvai spre Tătăraşi vor fi redeschise la sfârşitul acestei săptămâni (după 7 august).

„Tramvaiele au nevoie de o pregătire specială pentru a fi puse în circulaţie care presupune dotarea cu toate echipamentele, altele decât cele cu care au venit din Polonia, care vizează în special partea de control asupra călătorilor (sistemele de numărare, cele de supraveghere, ticketing), care vor fi montate în depou. Trebuie să continue partea de teste şi la Iaşi, în afara testelor din Polonia. Practic, certificatul final de omologare va fi semnat după ce vor parcurge măcar 500 km de probă în municpiul Iaşi, probe care se vor face şi pe timp de zi, şi pe timp de noapte, atât în zone plate, cât şi în zone cu declivitate“, a explicat ieri primarul Mihai Chirica.

Potrivit edilului, în următoarele două săptămâni vor fi obţinute toate acreditările necesare pentru ca tramvaiul PESA să poată fi pus în circulaţie. În context, amintim că acest tip de vehicul circulă deja şi în alte oraşe europene.

Ce dotări au tramvaiele PESA

Tramvaiele PESA au o lungime de 30 metri şi o capacitate de transport de 230 pasageri. Printre dotările vehiculelor se numără aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior. Scaunele pentru călători sunt singulare şi nu de tip banchetă. Alte dotări vizează diverse echipamente wireless, comandă automată de schimbare a macazurilor sau monitorizare GPS. Durata de utilizare fără reparaţii generale a fost stabilită la minimum 8 ani, iar cea normală de funcţionare la minimum 17 ani.

Tramvaiele PESA au făcut obiectul unei licitaţii organizate de către Ministerul Dezvoltării, în numele Iaşului. Primăria a semnat contractul de furnizare în aprilie 2020. În schimb, tramvaiele Bozankaya au fost contractate în urma unei proceduri organizate de Primăria Iaşi. În prima parte a anului 2022, la Iaşi vor ajunge şi primele 20 de autobuze electrice care se află în producţie în Polonia, la unitatea Solaris. În cazul altor 24 de autobuze, Ministerul Dezvoltării nu a atribuit încă contractul de furnizare, licitaţia fiind în desfăşurare.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

După Congresul PNL

Alexandru LĂZESCU

După Congresul PNL

În acest moment pare mai probabilă o formulă de guvern minoritar PNL - UDMR decât una în care să se refacă vechea coaliţie cu USRPlus.

Filmuletul zilei

opinii

Delta lui Bogdan Bârleanu

Nichita DANILOV

Delta lui Bogdan Bârleanu

Pe artist îl obsedează nu atât peisajul în sine, cât relaţia dintre elementele primordiale, apă, pământ şi cer, mirajul pe care îl poţi vedea răsfrângându-se în fiecare bob de rouă sau în fiecare respiraţie a stufului şi a ierbii ce se ridică în văzduh. Adevăratul mister al începutului de lume îl putem regăsi aici. Peste împărăţia apelor, simţi plutind şi azi cuvântul şi sufletul lui Dumnezeu.

Taberele mele

Michael ASTNER

Taberele mele

Prima mea tabără? La Cisnădie!? În vacanţa de iarnă!? Nu ştiu cum am ajuns eu să merg în tabăra aia, de ce, în plus la doi paşi, la circa 40 km de la Apoldu de Sus?

Etimologicale pescăreşti (V)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (V)

Speculaţiile etimologico-istorice continuă cu o discuţie despre denumirile vaselor moderne.

pulspulspuls

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Pentru că tot e uichend şi, aşa cum am mai zis, nu vrem să vă mai amărâm pandemia cu acreala din politica actuală, am zis că, iată, să vă mai prezentăm şi fate ancorate în sinergia trecutului. 

Caricatura zilei

Victorie Cîțu

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.