O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion

luni, 18 martie 2024, 02:50
6 MIN
 O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion

Dacă preferaţi hainele de la adidas şi aveţi deja câteva modele în garderobă, există şansa ca unul dintre ele să fie creaţia unei tinere din Iaşi. Ilinca Lungu lucrează ca designer 3D pentru celebrul brand de aproape trei ani, iar creaţiile ei ajung în magazinele adidas din toată lumea. Ilinca este fiica scriitorului ieşean Dan Lungu, iar povestea din spatele începutului carierei în industria modei este de-a dreptul captivantă. 

Tânăra a spus pentru „Ziarul de Iaşi” că designul 3D a venit în viaţa ei într-un moment cheie. A absolvit facultatea London College of Fashion în anul 2020, în momentul în care restricţiile Covid erau printre cele mai severe. Din această cauză, nu a avut ocazia să îşi coase şi nici să îşi prezinte colecţia finală pe podium, eveniment foarte important în viaţa fiecărui absolvent de design vestimentar, asta datorită atenţiei media care poate aduce oportunităţi de angajare. Aşa că a făcut prezentările de licenţă online.

Designer 3D la adidas – un vis sau doar o întâmplare?

Apoi, terminând facultatea într-un moment în care lumea era într-o confuzie totală, cu spitale pline de bolnavi şi familii izolate în case, nimeni nu se mai gândea la haine şi la modă. Instinctiv, Ilinca a început să caute o altfel de metodă de a se exprima creativ în continuare şi de a se conecta cu alţi artişti. Aşa a început să înveţe designul 3D, pentru care nu ai nevoie decât de un calculator, şi să colaboreze cu diferiţi prieteni din facultate, într-o încercare de a stabili o comunitate digitală, din care puteau învăţa în afara unui spaţiu fizic comun, la care nu aveau acces niciunul dintre ei.

„După luni în care am experimentat designul vestimentar în 3D, postând constant pe social media, am început să constitui o mică reţea de oameni pasionaţi. Aşa am ajuns să aflu mai multe despre oportunităţile 3D din industrie, care au crescut masiv în timpul pandemiei, perioadă în care producţia fizică de haine a fost foarte afectată. După postările de pe social media, am avut şansa ca mai multe startup-uri să mă caute cu mici proiecte ca freelancer, iar după ceva timp am fost contactată pe LinkedIn de un recruiter adidas. Aşadar, aproape la un an după absolvire, am luat decizia de a mă muta în Germania, pentru a lucra la una dintre companiile pionier al designului 3D”, ne-a povestit Ilinca.

A făcut stagiu practic la Marc Jacobs şi Irina Schrotter, iar roboţii de la FabLab au fost de ajutor

Experienţa ei din timpul facultăţii include stagii practice valoroase, de la New York şi până la Iaşi, unde a colaborat cu designeri talentaţi şi a învăţat complexitatea procesului de creare a unei colecţii. Am întrebat-o, fireşte, de ce a ales acest domeniu. „Deşi va suna ca un clişeu, adevărul este că de mică mi-a plăcut să fac haine păpuşilor mele. Găseam fascinant faptul că o bucată de material se transformă într-o rochie sau fustă doar prin câteva noduri. De-a lungul copilăriei, am avut diferite idei pentru «ce vreau să mă fac când voi fi mare», dar designul vestimentar a fost singura de care m-am ţinut consecvent”, ne-a spus Ilinca.

“Vreau să aduc un elogiu Iaşului – este un oraş cu foarte multe resurse”

Arată că facultatea din Anglia a reprezentat cea mai bună opţiune pentru ea, datorită cursurilor integrate de business.

„Învăţământul superior occidental este cuplat la lumea reală, la industrie, la nevoile concrete. Experienţa de la Marc Jacobs de la New York rămâne un reper pentru mine. Tot în timpul studiilor am făcut un internship destul de lung la Iaşi, la Irina Schrotter, recunoscut la London College of Fashion ca perioadă de practică în industrie. E mare lucru, să ştiţi! Aici am lucrat cu designeri talentaţi şi cu un staff primitor, care au avut multă răbdare cu mine, să-mi explice tot parcursul unui produs. Pentru lucrarea de licenţă am folosit, prin amabilitatea domnului Dan Zaharia, roboţii de la FabLab, ca să-mi prezint într-un mod creativ colecţia. Vreau să aduc un elogiu Iaşului – este un oraş cu foarte multe resurse, cu evenimente de calitate, cu oameni interesanţi şi deschişi. Cu profesori dedicaţi. Vreau să spun că limba şi cultura engleza pe care le-am învăţat în liceu la Colegiul «Mihai Eminescu» din Iaşi mi-au fost de mare ajutor să mă adaptez rapid în Marea Britanie”, a menţionat Ilinca.

Ce înseamnă designul 3D

Tânăra ne explică şi ce înseamnă designul 3D, arătând că este un proces artistic în sine foarte asemănător cu cel tradiţional, adică alegerea unui concept, inspiraţia din diferite imagini, stări, momente din istorie şi altele, însă ceea ce este diferit este procesul de exprimare a creaţiilor.

Practic, în loc de un desen tehnic, designerul alege să creeze un model 3D care poate fi mişcat, rotit, suflecat şi aranjat similar cu un produs din viaţa reală. Prin această metodă inovativă, comunicarea cu fabricile devine mai eficientă, fiindcă înţeleg mai uşor cum trebuie executat produsul, mai aflăm de la Ilinca. Mai departe, indiferent dacă a fost realizată prin metode tradiţionale sau prin 3D, colecţia urmează aceeaşi cale: este promovată şi distribuită în magazine.

Iar creaţiile Ilincăi, cu colecţiile care depind de la un sezon la altul, pot fi văzute pe site-ul adidas şi în magazinele din întreaga lume. Am întrebat-o care sunt provocările şi satisfacţiile într-o astfel de muncă. „Ca designer, cel mai fascinant moment de până acum a fost când am întâlnit întâmplător o persoană, pe care nu o cunoşteam, purtând o rochie făcută de mine. Cred că de abia atunci am conştientizat că ideile mele au ceva tangibil, sunt independente de persoana mea şi călătoresc în locuri pe care nici nu mi le pot imagina. Există şi provocări, desigur. Lucrând pentru o companie, indiferent care ar fi aceasta, tu, ca un creator, trebuie să înveţi un nou limbaj vestimentar, cel al brandului din care faci parte. Creaţiile trebuie să fie pe gustul tău, să-ţi satisfacă propriile exigenţe, dar în acelaşi timp trebuie să placă şi consumatorului, care influenţează mare parte din deciziile unei companii. E o artă a echilibrului care pe mine mă stimulează creativ”, a fost răspunsul ei.

Ilinca îi sfătuieşte pe tinerii pasionaţi de design vestimentar şi tehnologie să experimenteze cât mai mult, cu diferite medii artistice şi tehnologice. „Aşa înveţi ce ţi se potriveşte cel mai bine stilului tău. Apoi, este foarte important să arăţi altora ceea ce faci, în viaţa reală şi pe social media – pe de o parte poţi primi sfaturi utile, iar pe de altă parte oamenii te vor ţine minte, mai ales dacă i-ai surprins cu ceva. Progresul în ceea ce faci este mai important decât perfecţiunea, şi nu este nicio ruşine dacă nu îţi iese din prima ceva la care ai lucrat”, crede tânăra.

Moda şi inteligenţa artificială (AI)

Ilinca este de părere că AI va modela viitorul modei, dar este greu de spus cu precizie cum, de vreme ce noutăţile în AI apar de la o zi la alta. Ea vede potenţialul acestor tehnologii, aşa că le utilizează în procesul de creaţie. „Deocamdată, în timpul liber, mă ajut în procesul de creaţie de inteligenţa artificială, folosind-o pentru a mă inspira într-un mod diferit faţă de cel tradiţional, cu programe ca Midjourney, New Arc şi altele. Această metodă ar putea ajuta la democratizarea industriei şi la un nou mod de face designuri, dar asta rămâne de văzut. Din perspectivă foarte practică, AI, în general, va eficientiza industria modei, de la îmbunătăţirea procesării recenziilor online a produselor şi a serviciului cu clienţii şi până la reorganizarea producţiei în fabrică”, consideră Ilinca Lungu.

Mai sus sunt câteva imagini cu Ilinca Lungu și câteva din creațiile ei ca designer

Comentarii