Războiul tramvaielor – Polonezii de la PESA nu renunţă la luptă: cheamă din nou Primăria în instanţă. „Preţ neobişnuit de scăzut”

marți, 27 februarie 2024, 02:50
4 MIN
 Războiul tramvaielor – Polonezii de la PESA nu renunţă la luptă: cheamă din nou Primăria în instanţă. „Preţ neobişnuit de scăzut”

Judecătorii ieşeni vor analiza din nou dosarul privind achiziţia a 18 tramvaie moderne la Iaşi. Polonezii de la PESA au sesizat Curtea de Apel: procedura a fost lansată în mai 2023 şi, din iulie, au început să curgă contestaţiile. Ieri, municipalitatea a anunţat semnarea contractului cu Bozankaya, dar există riscul suspendării acestuia.

Anterior, toate contestaţiile depuse de PESA (inclusiv cea din instanţă) au fost respinse. Miza este un contract de 177 milioane lei, finanţat prin intermediul PNRR. Turcii au câştigat licitaţia după ce au licitat 141 milioane lei (circa 7,8 milioane lei/tramvai), în timp ce polonezii au ofertat 169,5 milioane lei (circa 9,4 milioane lei/tramvai).

Ce ilegalităţi invocă PESA

În plângerea înaintată judecătorilor, PESA solicită suspendarea procedurii de atribuire, descalificarea ofertei Bozankaya şi suspendarea executării contractului de livrare. Acţiunea în instanţă a fost depusă după ce, la începutul lunii februarie, Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a respins cea mai recentă contestaţie a PESA.

CITESTE SI: „Război” polono-turc la Iaşi. Oficiali de la PESA cer descalificarea celor de la Bozankaya de la licitaţia privind livrarea a 18 tramvaie

„Decizia de desemnare drept câştigătoare a ofertei Bozankaya, precum şi menţinerea acestui rezultat al procedurii de către CNSC sunt vădit nelegale”, spune PESA în plângere.

Principalele motivele invocate de polonezi sunt: turcii ar fi inclus „informaţii false” în ofertă (cu privire la rezilierea unui contract similar anterior încheiat cu o altă autoritate – o astfel de situaţie poate constitui motiv de excludere de la alte licitaţii, implicit cea de la Iaşi), oferta Bozankaya nu ar fi fost „corect întocmită şi fundamentată raportat la propunerea tehnică” (polonezii spun că turcii au licitat „un preţ neobişnuit de scăzut”) şi nerespectarea unor cerinţe din caietul de sarcini aferent licitaţiei.

Primăria a semnat ieri contractul cu turcii

„De o manieră nelegală şi superficială, CNSC a omis să se pronunţe cu privire la anumite critici ale subscrisei, a ignorat cu desăvârşire efectele autorităţii de lucru judecat ale unei hotărâri definitive anterioare şi a comis erori grave de interpretare şi a aplicare a prevederilor legale incidente în speţă. Decizia CNSC a fost pronunţată cu încălcarea dispoziţiilor caietului de sarcini şi cu ignorarea probelor concludente depuse de subscrisa în dosar”, se mai precizează în plângerea PESA.

CITESTE SI: Lupta turco-polonă pentru cele 18 tramvaie noi destinate Iaşului: o nouă contestanţie a PESA. „Preţ neobişnuit de scăzut”

Polonezii spun că CNSC nu a analizat pe fond ultima contestaţie depusă de producător. În context, amintim că legea achiziţiilor publice a permis Primăriei semnarea contactului, existând chiar o obligaţie în acest sens, dacă rezultatul procedurii a fost menţinut printr-o decizie a CNSC. „Riscul ca procedura să se finalizeze cu încheierea contractului înainte de soluţionarea prezentei plângeri este iminent”, argumentează PESA capătul de cerere cu privire la suspendarea contractului de livrare – plângerea PESA a fost depusă la finalul săptămânii trecute.

„Începerea executării contractului şi, ulterior, admiterea plângerii subscrisei ar conduce la o situaţie de natură să creeze prejudicii tuturor părţilor, precum şi litigii viitoare cu privire la nulitatea contractului astfel semnat”, potrivit PESA.

Contractul trebuie finalizat până în decembrie 2026

Fondurile pentru achiziţia tramvaielor sunt asigurate prin intermediul PNRR, iar contractul ce urmează a fi încheiat trebuie finalizat cel târziu în luna iunie 2026. Conform graficului stabilit în documentaţia de atribuire aferent licitaţiei organizate de Primăria Iaşi, primul tramvai va ajunge la Iaşi în maximum 15 luni. Ulterior, vehiculele vor fi livrate la fiecare 3 luni, în condiţiile în care durata contractului este de maximum 30 de luni.

„Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 135 locuri, dintre care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum 5 din low floor, plus vatmanul. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători prin montarea de scaune rabatabile”, se precizează în documentaţia de licitaţie.

CITESTE SI: Primăria ar putea semna contractul pentru livrarea a 18 tramvaie: a fost respinsă contestaţia PESA

În prezent, la Iaşi circulă 32 de tramvaie noi: 16 livrate de PESA (în cadrul unei licitaţii organizate de Ministerul Dezvoltării) şi 16 livrate de Bozankaya (în cadrul unei licitaţii organizate de Primărie). La fel în cazul celor 18 tramvaie care urmează să fie achiziţionate, şi celelalte 32 de vehicule au fost cumpărate cu fonduri puse la dispoziţie de Comisia Europeană.

Comentarii