Lupta turco-polonă pentru cele 18 tramvaie noi destinate Iaşului: o nouă contestanţie a PESA. „Preţ neobişnuit de scăzut”

joi, 14 decembrie 2023, 02:50
4 MIN
 Lupta turco-polonă pentru cele 18 tramvaie noi destinate Iaşului: o nouă contestanţie a PESA. „Preţ neobişnuit de scăzut”

Licitaţia pentru achiziţia a 18 tramvaie moderne intră în a doua repriză de prelungiri. Polonezii de la PESA au depus o nouă contestaţie, după ce o primă sesizare a fost respinsă, iar o acţiune în instanţă care i-a urmat nu a fost admisă de judecători. Amintim că Primăria a stabilit, în două rânduri, câştigător al procedurii firma Bozankaya (Turcia).

 

Faţă de precedenta contestaţie, PESA invocă alte motive, în principal fiind vorba despre preţul „neobişnuit de scăzut” licitat de turci şi faptul că Bozankaya nu ar fi respectat o serie de cerinţe tehnice din documentaţia de atribuire a contractului.

Un alt motiv vizează neducerea la bun sfârşit de către turci a unui contract de furnizare încheiat în 2020 cu Primăria Bucureşti pentru livrarea de troleibuze: acest acord a fost reziliat întrucât turcii nu şi-ar fi îndeplinit obligaţiile contractuale, potrivit PESA, care invocă inclusiv procesele care au fost între cele două părţi. Dacă un astfel de contract este reziliat din culpa furnizorului, acesta poate fi un motiv de excludere de la alte licitaţii, conform legii.

Ce preţ a ofertat fiecare competitor pe tramvaie

La Iaşi, Primăria a estimat achiziţia la o valoare de 177 milioane lei, fără TVA. În timp ce Bozankaya a licitat 141,4 milioane lei (7,8 milioane lei/tramvai), polonezii au oferit un preţ de 169,5 milioane lei (9,4 milioane lei/tramvai). „Valoarea propunerii financiare a fost în mod real singurul factor de evaluare determinant pentru atribuirea procedurii, din moment ce ponderea preţului ofertei a fost de 80% din criteriul de atribuire”, arată PESA.

Polonezii spun că Primăria Iaşi a solicitat clarificări de la turci pentru „preţul neobişnuit de scăzut” (79,8% din valoarea estimată), dar municipalitatea ar fi considerat răspunsul „în mod nelegal drept concludent”. Printre altele, PESA a susţinut că turcii nu au clarificat cheltuielile cu resursa umane şi diverse costuri aferente producţiei: proiectare, design, construcţie, documentaţia, aprobare, inspectare, instructaj, transport, livrare etc.

Cititi si: „Război” polono-turc la Iaşi. Oficiali de la PESA cer descalificarea celor de la Bozankaya de la licitaţia privind livrarea a 18 tramvaie

„Bozankaya s-a rezumat numai la a indica că producţia este «în mare parte automatizată», aspect pe care de altfel îl considerăm ca nefiind în acord cu realitatea, pentru următorul argument incontestabil: seriile sunt prea scurte în proiectele privind livrarea tramvaielor, sensul comercial al cumpărării şi/sau construirii unei fabrici de roboţi industriali dedicaţi pentru construirea unui număr de cel mult câteva zeci de tramvaie nefiind în mod evident unul realist”, se precizează în contestaţia PESA.

Polonezii au criticat şi faptul că Bozankaya a comparat preţul său cu cel oferit de un producător român (Astra Vagoane) la o licitaţie pentru furnizarea de tramvaie în Brăila. PESA a susţinut că există diferenţe majore între cele două tipuri de vehicule, de la costuri de proiectare şi design şi până la transportul tramvaielor la sediul autorităţii contractante. În plus, arată PESA, dacă, la Brăila, Astra a licitat 6,9 milioane lei/tramvai, la o licitaţie similară la Oradea a ofertat 8,7 milioane lei.

Cititi si: Licitaţia pentru 18 tramvaie merge înainte: contestaţia polonezilor a fost respinsă

„Bozankaya deţine o altă versiune constructivă, şi diferită de tramvai (mai lungă), aşa că, în mod necesar, vor fi incluse costuri diferite pricinuite de proiectarea vehicului, precum şi costuri mai mari de transport, deoarece fabrica Astra se află în Arad, pe când Bozankaya trebuie să includă costuri proporţional mai ridicate pentru activitatea de transport ce se face din Turcia în România”, a mai susţinut PESA.

În concluzie, polonezii spun că turcii au ofertat în mod „oportunist” o valoare cât mai mică („nefundamentată şi neacoperitoare”) doar pentru a obţine în mod artificial un punctaj financiar cât mai ridicat. „Acest aspect este nelegal şi trebuie a fi sancţionat cu respingerea ofertei oportunist şi formal înaintată”, a opinat PESA.

În ceea ce priveşte detaliile tehnice, polonezii spun că turcii nu pot asigura numărul de locuri pe scaune ofertat în propunere (44) şi nu ar respecta alte cerinţe precum: tipul de scaune (banchetă în loc de singural) şi podea joasă (fără niciun fel de trepte în interiorul vehiculului pe suprafaţa disponibilă pasagerilor în picioare), prezentarea buletinelor de măsurători, puterea sistemului de climatizare, lista materialelor periculoase utilizate în timpul producţiei, nedepunerea unor documente şi alte specificaţii de ordin tehnic (instalaţii, sisteme şi subsisteme etc.).

Cititi si: Disputa pe tramvaiele PESA: Polonezii şi turcii se vor bate în instanţă, la Iaşi

În final, PESA solicită Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) să anuleze (parţial) raportul de procedură emis de Primăria Iaşi în luna noiembrie şi să oblige municipalitatea să reevalueze oferta turcilor cu consecinţa respingerii acesteia ca „inacceptabilă şi neconformă”. 

Comentarii