Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Speţă de interes: Cum a fost achitat un şofer care a zdrobit cu TIR-ul un pieton

GALERIE
tir
  • tir
- +

Concluziile instanţei sunt neobişnuite, raportat la celelalte dosare de ucidere din culpă soluţionate până acum. Deşi a depăşit uşor viteza legală şi a lovit cu TIR-ul un pieton, instanţa a considerat că nu a asta a provocat accidentul. Pietonul a vrut să traverseze, noaptea, prin loc nepermis, o porţiune de drum european care era neiluminată. „Nu poate fi admis a se pretinde conducătorilor auto să circule pe un drum european, în afara localităţii, la o oră când traficul este unul semnificativ, cu o viteză de 33-39 km/h, pentru a preîntâmpina eventuala apariţie a unor pietoni pe suprafaţa carosabilă, întrucât ar însemna blocarea efectivă a circulaţiei pe aceste drumuri“, a concluzionat judecătorul.

Un proces complicat în care s-au efectuat în ultimii ani nenu­mărate simulări şi expertize a fost finalizat, acum două zile, de Curtea de Apel Iaşi. Un bărbat de 36 de ani, originar din judeţul Vaslui, şofer profesionist, a fost achitat definitiv de infracţiunea de ucidere din culpă pentru care a fost judecat.

Magistraţii au concluzionat că Dumitru Alin Mora­riu nu este vinovat de moartea unui bărbat care a fost strivit de vehiculul său, un autotren marca Scania, cu semiremorcă.

Cum a avut loc accidentul

Şoferul profesionist a fost judecat pentru un accident mortal ce a avut loc pe 8 decembrie 2015, pe DE 583, între Valea Lupului şi Leţcani, pe sensul de mers spre Târgu Frumos.

Acci­den­tul a avut loc la orele dimine­ţii, când victima, un vârstă de 47 de ani, se întorcea cu un alt băr­bat de la o fermă şi ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice. La un moment dat, victima a coborât din maşină pentru a merge la un bar situat în partea opusă a DE 583.

Porţiunea prin care a vrut băr­batul să traverseze avea o limitare de viteză de 60 de km/h, victima intrând pe drumul european fără a se asigura, în condiţiile în care purta haine negre, afară era întuneric, iar iluminatul public încă nu fusese pornit.

La un mo­ment dat, victima a ajuns la axul drumului şi s-a oprit, vehicule care veneau dinspre Leţcani frânând brusc pentru a nu-l lovi. În loc să îşi continue traversarea neregulamentară, victima a făcut un pas înapoi şi a fost lovit violent de autotrenul condus de Morariu.

Probele adunate la dosar au demonstrat că şoferul nu şi-a dat seama că a lovit o persoană, el oprind abia când a văzut, în oglinzile retrovizoare, că maşinile din spatele său fuseseră oprite. Audiat, Morariu a spus că a crezut că i-a explodat un pneu atunci când a lovit victima.

Autorităţile au efectuat o ex­per­tiză care a relevat că şoferul conducea cu 62 de km/h. O altă expertiză a fost efectuată şi în instanţă, judecătorii dorind să afle care ar fi fost viteza maximă cu care şoferul trebuia să circule pentru a putea observa pietonul.

„Deoarece nu spaţiul de vizibilitate (pe întuneric, la lumina fa­rurilor) depinde de viteza de de­plasare ci viteza de deplasare trebuie adaptată funcţie de spa­ţiu de vizibilitate, în cazul concret, singura valoare a vitezei care permitea evitarea impactului era «0»“, se arată în expertiză.

Expertul a continuat experimentul şi a arătat că, în condiţii de întuneric, dacă două maşini merg cu luminile de întâlnire aprinse, spaţiul de vizibilitate se reduce la 20-25 de metri. Ca să poată opri un autotren pe această suprafaţă, şoferul ar fi trebuit să conducă cu 33-39 de km/h.

Şi chiar dacă ar fi mers cu această viteză, expertul a precizat că nu era obligatoriu ca şoferul să îl poată vedea pe pieton pentru că în experiment nu au fost luate în calcul şi alte variabile: Faptul că pietonul era îmbrăcat în negru, faptul că şoferul se afla la o înălţime de 2,5 metri de sol etc.

Din acest motiv, judecătorii au concluzionat că vina accidentului i-a revenit exclusiv pietonului, cu toate că şoferul a depăşit uşor viteza legală în zonă.

„Nu poate fi admis a se pre­tinde conducătorilor auto să circule pe un drum european, în a­fara localităţii, la o oră când tra­ficul este unul semnificativ, cu o viteză de 33-39 km/h, pentru a preîntâmpina eventuala apariţie a unor pietoni pe suprafaţa caro­sabilă, întrucât ar însemna blocarea efectivă a circulaţiei pe aceste drumuri şi ar constitui în acelaşi timp o încălcare a obli­gaţiei de a asigura fluenţa traficului“, a precizat judecătorul.

Nu e primul caz de acest gen. În 2016, Curtea de Apel Iaşi a achitat de asemenea un şofer acuzat de infracţiuni similare. Acel şofer a fost achitat deşi circulase cu 79 km/h pe un drum european, în localitate, moment în care un pieton a intrat efectiv în faţa sa, pe stradă.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri