De Business

Punem punctul pe știi

Cele mai reclamate bănci din Iaşi

marți, 01 noiembrie 2016, 02:50
4 MIN
 Cele mai reclamate bănci din Iaşi

Clasamentul plangerilor este aproape identic cu topul celor mai mari instituţii financiare din ţară.

 

Cea mai mare instituţie bancară din România, Banca Comercială Română, este cea mai reclamată bancă la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor de către clienţii săi. Acesteia îi urmează alte bănci importante după numărul reclamaţiilor primite, cum ar fi Banc Post, BRD – Group Societe Generale, Raiffeisen Bank sau Volksbank/Banca Transilvania. Însă, comisarul şef al CJPC spune că, privind raportul dintre portofoliul de clienţi şi reclamaţiile primite, „nu există o bancă mai păcătoasă decât alta”. „La nivelul anului 2015 au fost depuse de către consumatori 360 de reclamaţii împotriva instituţiilor bancare, în timp ce în primele nouă luni ale anului în curs au fost depuse 175 de astfel de reclamaţii. În ambele perioade, BCR a primit cele mai multe reclamaţii asta şi pentru că are cel mai mare portofoliu de clienţi. Aproape că nu contează numărul în sine, trebuie urmărită proporţia, nu există o bancă mai păcătoasă ca alta, în principiu toate fac greşeli şi sunt reclamate”, a explicat Alexandru Hordilă, comisar şef al CJPC Iaşi.

 
De ce se plâng ieşenii
 
După BCR, în 2015, cele mai multe reclamaţii, în ordine, au fost depuse de ieşeni împotriva Banc Post, BRD, Raiffeisen şi Volksbank, în timp ce în primele nouă luni ale acestui an, locul secund a fost ocupat de Raiffeisen Bank, urmată de BRD, Banca Transilvania şi Banc Post. Din răspunsul oferit de CJPC pentru „Ziarul de Iaşi”, reiese că, pe parcursul anului trecut, 18 bănci au fost amendate în urma reclamaţiilor ieşenilor, valoarea totală a acestora fiind de 113.000 lei. Păstrând proporţia, se observă că primele nouă luni ale anului nu au diferit foarte mult de anul 2015: 11 amenzi în valoare totală de 76.000 lei. Potrivit şefului CJPC, există două mari segmente pe care se bazează reclamaţiile ieşenilor împotriva băncilor. „Sunt mai multe nemulţumiri care se regăsesc în reclamaţiile ieşenilor împotriva instituţiilor bancare. Una din cele mai frecvente este nemulţumirea clienţilor care doresc să ramburseze anticipat creditele pe care le au. Cele mai multe bănci nu acceptă fără să perceapă nişte penalităţi sau unele chiar nu acceptă, iar clienţii nemulţumiţi apelează la noi. Apoi, există nemulţumirea legată de diferite comisioane percepute clienţilor ca nişte dobânzi penalizatoare sau alte tipuri de comisioane care sunt explicate ambiguu în contract sau nu au fost explicate tocmai pe înţelesul clienţilor. Unele probleme sunt remediate direct de noi, punând cele două părţi faţă în faţă, dar altele ajung în instanţă şi se soluţionează acolo”, a explicat Alexandru Hordilă.
 
Numai două au fost contestate
 

Cel puţin referitor la cele mai mari amenzi aplicate de instituţia publică băncilor, CJPC a reuşit să demonstreze că instituţiile financiare au greşit în raport cu clienţii care au depus reclamaţiile. Din toate amenzile mai mari de 10.000 lei aplicate de comisarii ieşeni începând cu ianuarie 2015, doar două au fost contestate de băncile amendate, restul fiind achitate. În acest an, Raiffeisen a primit o amendă de 20.000 lei, iar BCR – Banca pentru Locuinţe şi Cetelem IFN câte o amendă de 10.000 lei, toate fiind achitate. Totodată, Cetelem IFN a mai primit o amendă de 12.000 lei pe care a achitat-o, dar a şi contestat-o în instanţă. „Privitor la Cetelem IFN SA, operatorul economic a formulat o plângere contravenţională la Judecătoria Iaşi – dosarul 3132/245/2016. Prima instanţă a admis în parte plângerea, înlocuind sancţiunea amnezii aplicate cu sacnţiunea «avertisment»”, a răspuns CJPC Iaşi, care mai are o şansă de menţinere a amenzii la Tribunalul Iaşi. De asemenea, în decursul anului trecut, BCR a achitat o amendă de 15.000 lei, Raiffeisen două amenzi de câte 10.000 lei, Piraeus Bank o amendă de 10.000 lei, în timp ce Volksbank a achitat două amenzi de câte 10.000 lei, însă pe una a contestat-o, sperând că va obţine anularea procesului verbal de contravenţie. Însă, potrivit CJPC, banca a pierdut procesul în final. „Referitor la contestarea amenzii de 10.000 lei de către Volksbank România (n.r.-bancă preluată de către Banca Transilvania SA), s-a formulat plângere contravenţională, iar prima instanţă a respins plângerea. La Tribunalul Iaşi, instanţa a constatat nefondat apelul formulat de instituţia bancară, instituţia noastră având câştig de cauză”, se arată în răspunsul CJPC.  

 

 

Comentarii