De Business

Punem punctul pe știi

O analiză realizată de Ziarul de Business, pentru primele trei luni ale anului, arată că ieșenii nu au niciun gând să renunțe la autoturismele second-hand

De ce tot mai mulți ieșeni preferă mașinile second-hand? Analiză: avantaje și dezavantaje

sâmbătă, 04 mai 2024, 15:57
15 MIN
 De ce tot mai mulți ieșeni preferă mașinile second-hand? Analiză: avantaje și dezavantaje

În primul trimestru din 2024, față de anul trecut, au fost înmatriculate cu 12,6% mai multe mașini uzate, dar cu 10% mai puține vehicule noi. Contrar a ceea ce ar vrea Uniunea Europeană, mașinile diesel sunt mai mult de jumătate și în creștere față de 2023. Jumătate din autoturismele care au ajuns pe străzile ieșene sunt fabricate cu mai bine de 10 ani în urmă.

Mai avem de așteptat mulți ani până când vom vedea circulând pe străzile Iașului preponderent mașini noi. Asta deoarece piața auto a mașinilor la mâna a doua este în continuă creștere la Iași, iar unii dealeri auto locali vorbesc de vânzări mari pe acest segment chiar și în primele trei luni din 2024, în ciuda declinului general al pieței auto în România în primul trimestru al acestui an. Evident, nu este o tendință observată de ieri și de azi, fiind un fenomen deja cunoscut, determinat în principal de preferințele românilor pentru opțiuni mai accesibile din punct de vedere financiar. Nici mașinile electrice nu par să câștige teren, cel puțin printre ieșeni, mai ales că din acest an s-a redus la jumătate valoarea ecotichetelor din Programul Rabla, situație care a afectat interesul, și așa scăzut, pentru autoturismele cu motoare electrice sau hibride.

Daniel Iacob, directorul general al Open Auto Center din Iași, dealer autorizat SsangYong, spune că anul trecut a remarcat o creștere semnificativă a vânzărilor de mașini rulate comparativ cu anul 2022, la fel și în primul trimestru al acestui an față de aceeași perioadă a anului anterior. Dealerul auto din Iași țintește în 2024 la o creștere de 30% a vânzărilor atât la mașinile noi, cât și la cele la mâna a doua.

„Piața second-hand la noi a crescut, probabil și pentru că dezvoltăm partea de rulate mai mult decât alții. Avem planuri de creștere de 30% anul acesta atât la mașini rulate, cât și la SsangYong. Sperăm să livrăm peste 500 de unități din toate modelele pe care noi le comercializăm, SsangYong, MG, Isuzu, Subaru, SuperSoco și rulate. Urmează să aducem și Maxus, gama de utilitare de la SAIC. Cât privește vânzările din primul trimestru al anului 2024, sunt anumite branduri care câștigă piață, sunt altele care pierd piață, fie că vorbim despre mașini noi, fie la mâna a doua. La noi au fost vânzări mai mari în primul trimestru al anului comparativ cu anul trecut. În 2023 am avut la mașini rulate o creștere de 50% față de anul 2022, iar la mașini noi de 15%. Însă, deși la Open Auto Center a crescut piața la mașinile rulate, în general piața scade. La rulate avem o creștere de 10-15% la momentul de față, iar la mașini noi avem vânzări, dar nu avem livrări. Anul trecut am livrat foarte bine, cel puțin marca SsangYong, care se află pe un trend ascendent. Noi am mers oricum contra curentului, marca SsangYong a câștigat foarte multă piață. Am ajuns de la 16 la 160 de livrări, ca să vă faceți o idee de creștere. Avem pe stoc la momentul actual în jur de 45 de mașini rulate“, ne-a explicat Daniel Iacob.

Ce mărci se găsesc la Open Auto Center

În portofoliul Open Auto Center se găsesc mărcile uzuale, cum ar fi Skoda, Volkswagen, Audi, BMW și SsangYong, un nume greu în industria automobilelor SUV, iar de la sfârșitul anului trecut au adus și MG, marca auto cu cea mai mare creștere în Europa.

Însă dealerii auto mari și reprezentanțele nu dețin o cotă mare din piața mașinilor la mâna a doua. Majoritatea autovehiculelor de pe piața second-hand pe care le vedem scoase la vânzare pe site-uri de specialitate sunt împărțite, de cele mai multe ori, între samsari și proprietari care vor să vândă mașina personală. „În România nu se vând mașini scumpe rulate, cum avem și noi, ci cele mai multe în uz și care se cumpără sunt din acestea foarte vechi, mașini de 2.000 – 3.000 de euro, de peste zece ani. Noi le eliminăm și le aducem pe toate spre Euro 6“, precizează și directorul general Open Auto Center.

Mărcile din China câștigă popularitate

Aflăm de la el și cât sunt ieșenii dispuși să cheltuie pe o mașină nouă: un prag psihologic ar fi 20.000 de euro.

„Piața auto este destul de volatilă în prezent, dar noi avem avantajul de a reprezenta două mărci bune, SsangYong și MG, care oferă prețuri competitive, pachete bogate de opțiuni și garanții extinse, ceea ce le face atractive pentru clienți. Deși unele persoane pot fi reticente la mașinile din China, MG este percepută ca fiind una dintre primele mărci serioase care a intrat pe piața auto din România cu un pachet complet, prețuri competitive și mașini atrăgătoare. De asemenea, SsangYong a câștigat popularitate datorită garanției extinse, prețurilor accesibile și designului atrăgător, având un succes mare pe piața auto din România și aici, pe plan local“, ne-a mai declarat Daniel Iacob.

Acesta vine și cu câteva cifre ca să ne convingă: la marca SsangYong, vânzările au înregistrat în acest timp o creștere de 30%, dar, pe de altă parte, livrările au fost în scădere cu același procent, fiind cumva în linie cu trendul pieței, care a înregistrat o scădere de 25% în ceea ce privește livrările. „Situația pieței auto este imprevizibilă și nimeni nu poate prezice exact cum va evolua. Este surprinzător faptul că livrările au scăzut cu 25%, în timp ce previziunile inițiale pentru acest an indicau o creștere între 5% și 10%. Este incert dacă piața va putea recupera declinul din primul trimestru în următoarele trei sau patru luni“, consideră Daniel Iacob.

China conduce producția

Acesta spune că intenționează să aducă și mai multe mărci chinezești, fiind de părere că trendul este îndreptat către China, care devine tot mai influentă în industria auto. Iar cifrele de pe platforma globală de date statista.com îi cam dau dreptate: China este clasată ca cel mai mare producător de autoturisme din lume, după ce a produs peste 26 de milioane de mașini în 2023, reprezentând aproape o treime din producția mondială de autoturisme.

Citiți aici integral ediția Ziarul de Business nr. 5

În ultimele decenii, China a devenit una dintre principalele piețe de creștere pentru jucătorii din industria auto globală. Potrivit sursei citate, aproximativ 94 de milioane de autovehicule au fost produse în întreaga lume, cifră care se traduce printr-o creștere de aproximativ 10% față de anul precedent. China, Japonia și Germania au fost printre cei mai mari producători de mașini și vehicule comerciale.

„Din 70 de mașini am vândut doar 7 mașini electrice“

Pe aceeași platformă globală de date vedem și că Toyota Motor Corporation, cu aproximativ 11,2 milioane de unități, a rămas în anul 2023 deasupra celui mai mare rival al său, Grupul Volkswagen. Ambii producători vând autovehicule sub diferite mărci. În timp ce numărul vânzărilor Toyota include vânzările mărcilor sale Daihatsu și Hino, Grupul Volkswagen a livrat aproximativ 9,24 milioane de vehicule, inclusiv sedanuri, vehicule utilitare sport și mașini compacte sub mărcile sale de mașini de pasageri, precum și camioane sub cele patru mărci de vehicule comerciale.

Revenind pe plan local, directorul general Open Auto Center crede că mărcile care au și opțiuni cu motoare termice vor rămâne relevante și vor câștiga teren în viitorul apropiat. „Ca să înțelegeți care este cota mașinilor electrice, noi din 70 de mașini am vândut doar 7 mașini electrice. Nu cred că va exista o tranziție exclusivă către mașinile electrice în următorii 15-20 de ani, să zicem, deoarece producția mondială nu poate susține această schimbare rapidă. Cât privește Programul Rabla, la subvenția care era înainte, pot spune că era mai atractivă mașina electrică, măcar din punct de vedere al prețului, nu neapărat ca autonomie, care reprezintă cea mai mare problemă a mașinilor electrice, după părerea mea. Piața mașinilor electrice este foarte volatilă și foarte mică raportat la piața mașinilor cu motoare termice“, mai spune omul de afaceri din Iași.

AFM a înjumătățit în 2024 valoarea ecotichetului pentru mașini electrice

Cerere pentru mașini electrice există, dar, se pare, doar cât timp se dau și bani de la stat. Ieșeanul Bogdan Balanișcu, ministrul secretar de stat în cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, minister care coordonează Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), de unde vin banii pentru Programul Rabla, vede partea plină a paharului: reducerea la jumătate a valorii ecotichetului pentru mașinile electrice dublează numărul de persoane care pot beneficia de acest program, fiind menținut același buget.

„Cereri prin Programul Rabla sunt multe, dar problema este de buget, care este limitat. Iar faptul că există cerere foarte mare și fondurile se termină atât de repede înseamnă că există apetit din punctul acesta de vedere, sunt niște programe care funcționează foarte bine, cu o cerere foarte mare. Cum este Rabla Plus, s-a înjumătățit valoarea ecotichetului pentru mașina electrică, asta înseamnă că, practic, păstrând același buget, am dublat numărul de beneficiari. Obiectivul programului este acela de a scoate din uz mașinile foarte poluante. Motivul pentru care noi am înjumătățit plafonul, care ne-a fost cerut inclusiv de reprezentanții producătorilor și importatorilor auto, a fost ca să fie mai mulți beneficiari. România încă era la nivelul la care avea cel mai mare plafon pentru mașinile electrice din Uniunea Europeană (UE). Noi am încurajat foarte mult componenta aceasta de mașini electrice și se văd rezultatele. Banii se termină destul de repede, nu rămân bani necheltuiți, iar acestea sunt efectele pozitive ale programului“, este concluzia ministrului secretar de stat.

O imagine de ansamblu extinsă a parcului de autovehicule de pe drumurile din UE vedem în Ediția din 2023 a raportului „Vehicule în uz“ al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Mașinile din UE au acum în medie 12 ani, Grecia și Estonia având cele mai vechi flote auto, cu vehicule de 17 ani, în timp ce în România vârsta medie a parcului auto este de 15.1 ani. Cele mai noi mașini se găsesc în Luxemburg (7,6 ani). Pe categorii, camioanele au în medie 14,2 ani în UE. Cu o vârstă medie de 22,7 ani, Grecia are cea mai veche flotă de camioane, în timp ce cele mai noi se găsesc în Austria (6,6 ani) și Danemarca (7,5 ani). În România, vârsta medie este 18,6 ani. Autobuzele de pe drumurile UE au în medie 12,7 ani. În vârstă de peste 20 de ani, autobuzele românești sunt cele mai vechi din regiune. Doar opt țări din Uniunea Europeană au o flotă de autobuze care are mai puțin de 10 ani, după cum reiese din datele ACEA.

Cât privește tipul combustibilului, mașinile încărcate electric (electrice cu baterie și hibride plug-in) reprezintă încă doar 1,5% din totalul parcului auto din UE. Vehiculele utilitare ușoare care funcționează cu motorină sunt încă dominante în UE, 91% din flotă funcționând cu motorină și doar 0,6% dintre camionete fiind electrice cu baterie. Iar 96,4% din toate camioanele din UE funcționează cu motorină, în timp ce benzina alimentează 0,5% din flotă. Autobuzele diesel reprezintă 92,5% din flota UE, doar 1,3% fiind electrice cu baterie și 1,8% electrice hibride. Datele din cel mai recent raport ACEA sunt valabile până în anul 2021.

Ce se întâmplă și la alți dealeri auto din Iași

Că piața mașinilor la mâna a doua în Iași este în creștere am stabilit, dar nu peste tot au fost vânzări bune în primele trei luni din acest an. Aflăm asta de la Gabriel Buluc, manager de vânzări Leasing Automobile Iași, care a observat în primul trimestru al anului 2024 o scădere a numărului de unități vândute comparativ cu anii anteriori. Pe de altă parte, dealerul de autovehicule rulate, care a deschis showroom-ul din Iași în 2019, a încheiat anul trecut cu cel mai bun rezultat, mai exact a vândut 200 de unități pe plan local.

Gabriel Buluc, manager de vânzări Leasing Automobile Iași

Media lor lunară de vânzări, raportată la ultimii ani, se situează în jurul cifrei de 16-17 unități. Managerul de vânzări ne explică cu pixul pe hârtie și ne arată că s-au înregistrat și extreme: între 9 mașini vândute în februarie 2020 și 29 de mașini în septembrie 2022.

„Această situație de scădere în primul trimestru era anticipată într-o oarecare măsură și de noi, deoarece contextul economic și politic actual nu este cel mai fericit, iar piața auto a fost de asemenea afectată. Pe de altă parte, anul 2023 a reprezentat pentru noi un punct de referință, întrucât am reușit să depășim un prag simbolic de 200 de unități vândute, marcând astfel cele mai bune rezultate de la inaugurarea showroom-ului nostru regional din Iași în august 2019. Acest succes vine în ciuda provocărilor inițiale întâmpinate odată cu declanșarea pandemiei la scurt timp după deschiderea noastră. Deși anul 2022 a fost un an bun, 2023 a fost excepțional, reflectând o creștere evidentă și consolidarea poziției noastre pe piața din regiunea Moldovei. Anul 2023 s-a dovedit a fi un an fără fluctuații mari, dar cu un parcurs constant foarte bun, menținând un nivel stabil al vânzărilor lunare“, spune Gabriel Buluc.

Aproximativ 75% din mașinile vândute de Leasing Automobile sunt produse în ultimii 5 ani și au o medie de 125.000 km la bord, în timp ce restul de 25% sunt modele cu o vechime ceva mai mare, dar care corespund unor criterii de finanțare flexibile. Majoritatea clienților optează pentru achiziția prin leasing financiar pe persoană juridică, ceea ce i-a determinat să configureze stocul astfel încât să corespundă cerințelor specifice ale societăților de leasing.

Primul showroom a fost deschis în Galați

Showroom-ul central și primul deschis a fost în Galați, apoi s-au extins în Arad, București, Cluj, Iași, iar cel mai recent inaugurat este cel din Brașov. Au prezență și în afara țării, cu showroom-uri deschise în Spania (Valencia), și în Germania (Frankfurt).

Stocul Leasing Automobile este format constant din aproximativ 170 de mașini, acestea fiind distribuite în toate showroom-urile din țară, iar în ultimii ani compania a promovat și un alt serviciu, anume posibilitatea de a comanda mașini personalizate. „Acest serviciu le permite clienților să solicite aducerea unei mașini conform preferințelor personale, respectând totodată anumite criterii minime impuse de noi, precum vechimea vehiculului și numărul de kilometri parcurși“, explică Gabriel Buluc.

70% dintre clienți sunt persoane juridice, restul persoane fizice

Acesta ne spune și de unde provin mașinile pe care compania le comercializează, dar și că peste 70% dintre clienții lor sunt reprezentanți ai persoanelor juridice, în timp ce restul de aproximativ 30% sunt persoane fizice.

„Majoritatea mașinilor din stocul nostru intern, reprezentând peste 90% din total, provin din leasing operațional extern, cu o preponderență din țări precum Germania, Franța și Italia. Acest fapt certifică într-o oarecare măsură calitatea și istoricul lor, oferind un nivel de încredere suplimentar clienților noștri. De asemenea, avem situații în care mașinile provin din buy-back, caz în care acestea au circulat pe teritoriul României înainte de a fi comercializate de noi. O bună parte din vânzările noastre este reprezentată și de mașini vândute pe comandă, conform specificațiilor și preferințelor clienților“, a precizat managerul de vânzări.

Aflăm și care sunt mașinile second-hand comercializate de Leasing Automobile care se vând cel mai repede în județul Iași: SUV-urile din clasa medie, cutie automată și tracțiune integrală, iar mai greu se vând cele cu motorizări mari pe benzină, care nu sunt hibride, și cele cu motorizări foarte mici, de până la 1200 cm cubi. Mai nou, clienții se pare că sunt mai interesați de confort și sunt dispuși să accepte un număr de kilometri mai mare în schimbul unei dotări mai avansate.

SUV-urile, la putere în Iași

„Am încercat la un moment dat să construiesc un tipar al mașinilor comercializate de noi și am identificat următoarele elemente comune: SUV, clasa medie, cutie automată și tracțiune integrală. Deși motorizările diesel rămân foarte populare, am observat o creștere accentuată în vânzările de modele hibride. În ceea ce privește mașinile care se vând mai greu, observăm că sunt cele cu motorizări mari pe benzină, care nu sunt hibride, și cele cu motorizări foarte mici, de până la 1200 cm cubi. Pe de altă parte, în ultimii ani, clienții au început să pună un accent mai mare pe confort, fiind dispuși să accepte un număr puțin mai mare de kilometri la bord în schimbul unui nivel de echipare superior. În ceea ce privește mașinile electrice, acestea reprezintă un procent foarte mic din vânzările noastre de mașini rulate, motiv pentru care consider că impactul lor pe piața de auto-rulate este încă irelevant“, mai spune Gabriel Buluc.

Mărcile germane continuă să domine piața

Care sunt cele mai populare modele la Leasing Automobile și cât sunt dispuși să cheltuie ieșenii pentru o mașină second-hand?

Ne lămurește tot managerul lor de vânzări din Iași: „Analizând vânzările din anii anteriori, am constatat că mărcile auto europene, în special cele germane, continuă să domine piața de vânzări, deși, din perspectiva fiabilității, vehiculele japoneze, mai ales cele cu motorizări pe benzină și hibride, s-au dovedit a fi superioare. În ceea ce privește categoria de preț cea mai solicitată de clienții din Iași, aceasta se situează în segmentul mid-range spre premium, cu clienții dispuși să cheltuie aproximativ 30-35.000 euro pentru mașini cu o vechime de 4-5 ani și aproximativ 125.000 km la bord“, ne explică el.

A crescut numărul cumpărătorilor care plătesc toți banii odată

De regulă, ieșenii preferă să-și cumpere mașina prin leasing financiar pe persoană juridică, însă Gabriel Buluc a observat în primele trei luni din acest an o creștere a plăților integrale.

„Referitor la preferințele de plată ale ieșenilor, și mai larg ale locuitorilor din regiunea Moldovei, trebuie să menționez că, tradițional, clienții noștri au optat pentru achiziția prin leasing financiar pe persoană juridică. Aceasta a fost tendința predominantă în toți acești ani. Totuși, un aspect surprinzător pe care l-am observat în primele luni ale acestui an este o creștere accentuată a numărului de plăți integrale. Acest lucru indică o posibilă schimbare în comportamentul de cumpărare, unde un segment din ce în ce mai mare de clienți alege să plătească cash în detrimentul finanțării. Această tendință poate reflecta modificări în contextul economic sau schimbări în preferințele și capacitățile financiare ale clienților noștri“, crede Gabriel Buluc, care totuși nu vede cu ochi buni finalul acestui an, pe fondul măsurilor fiscale care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie. „Aceste măsuri au avut un impact semnificativ asupra costurilor și au afectat comportamentul de achiziție al consumatorilor. În consecință, așteptările noastre pentru acest an sunt moderate și anticipăm o oarecare stabilizare a pieței după perioada de creștere intensă din ultimii ani“, ne-a mai spus Gabriel Buluc.

Plus 10% la nivel național la second-hand

Ne-am uitat și peste datele Asociației Constructorilor de Automobile din România, iar în ceea ce privește autoturismele second-hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în martie 2024 cifra de 27.499 unități, o scădere de –1.9 % față de martie 2023. Pe primele trei luni din 2024, autoturismele second-hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 84.135 unități, în creștere cu +9.88% comparativ cu perioada similară din 2023, respectiv 76.577 unități.

Comentarii