De Business

Punem punctul pe știi

Invazia supermarketurilor

Marii retaileri au împânzit oraşul cu magazine sufocând în acest fel patronii de magazine mici.

luni, 21 octombrie 2013, 01:50
4 MIN
 Invazia supermarketurilor

Marii retaileri străini îşi continuă expansiunea în Iaşi şi construiesc supermarket lângă supermarket, năpustindu-se astfel peste „buticarii” din cartiere. Numărul marketurilor şi supermarketurilor din municipiu se apropie foarte rapid de 25, dacă nu luăm în calcul şi cele şapte magazine „La Doi Paşi”, sub franciza Metro.

 

 
Potrivit calculelor „Ziarul de Iaşi”, suprafeţele de vânzare ale tuturor marketurilor, supermarketurilor şi hipermarketurilor din Iaşi, aici incluzând şi Metro, însumează circa 69.000 mp, astfel că fiecărui ieşean îi revin un sfert de metru patrat de supermarket. Expansiunea retailerilor pare oarecum ciudată, statisticile arătând un consum încă redus al populaţiei, iar criza încă îşi face simţită prezenţa. Totuşi, specialiştii în economie spun că nu trebuie să ne îngrijoreze această „invazie” a retaillerilor străini, deoarece orice investiţie înseamnă „bani la bugetul de stat’. „Toate aceste investiţii sunt realizate în baza unor studii care arată că nu vor da greş. Iaşul este încă un oraş în care se vinde mai mult decât se produce. Este oraş turistic şi este oraş studenţesc. Studenţii nu produc, ci cumpără. Studenţii sunt principala categorie de cumpărători ai Iaşului. Apoi, dacă pleacă studenţii vara, vin «spaniolii»  şi «italienii»  în concediu şi cumpără tot ce prind, mărfurile de aici fiind mult mai ieftine decât în afară”, a declarat Vasile Cocriş, profesor în cadrul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor.
 
 
Metro a înfipt primul steagul
 
 
După deschiderea Metro în 2001, în 2007 a fost deschis în zona Baza 3 primul hipermarket din zona Moldovei, Carrefour Felicia. La numai un an distanţă, retailerul francez avea să deschidă un nou hipermarket în centrul comercial Era Shoping Park din apropierea Metro. Anul trecut, retailerul a adus în Iaşi şi Carrefour Market, deschizând două magazine la parterul Iulius Mall şi la Hala Centrală. Săptămâna trecut, Carrefour a deschis un nou market, însă de această dată a pătruns până pe strada Sălciilor din Nicolina, o zonă în care se mai construieşte un supermarket Lidl şi nu demult a fost deschis şi un magazin Profi. De altfel, brandul Lidl începe să fie tot mai prezent pe piaţa ieşeană, numărul acestor magazine ajungând în curând la 6, după ce până anul viitor va mai fi deschis un magazin în zona Nicolina şi unul pe strada Tabacului, în zona Dacia, pe terenul firmei de construcţii aflate în insolvenţă, Euroconstruct. Până anul trecut au fost deschise în Iaşi patru magazine Lidl, respectiv în cartierele Galata, Păcurari, Tătăraşi şi Tudor Vladimirescu. Simultan cu ridicarea magazinului Lidl din „Tudor” s-a ridicat şi cel de-al patrulea supermarket Kaufland, pe aceeaşi suprafaţă. Celelalte trei „supermagazine” Kaufland sunt deschise în cartierele Alexandru cel Bun, Păcurari şi Nicolina, în apropierea pieţei. Tot patru magazine, mult mai mici decât Kaufland, a deschis şi Profi, în cartierele Nicolina, Dacia, Păcurari şi pe strada Clopotari. Dintre supermarketurile mari din oraş mai fac parte şi magazinul deschis de Auchan în cadrul complexului Palas şi Selgrosul construit pe un teren de la Fortus. Ultimul retailer care s-a extins în ultima perioadă este Billa, după supermarketul din zona Gării fiind deschise şi două market-uri în Minerva şi la parterul Moldova Mall. În acest proces de extindere a retailerilor străini în municipiu ar putea fi incluse şi cele şapte magazine „La Doi Paşi” cu franciză Metro. 
 
 
Mai multe amenzi
 
 
Extinderea continuă a marilor retaileri în cartierele ieşene le-a stricat afacerile micilor comercianţi care îşi întreţineau familiile prin cunoscutele „magazine de la colţ”. „Marii retaileri acordă nişte facilităţi, vin cu promoţii şi e adevărat că se năpustesc  asupra celor mici. În aceste condiţii, patronii de la magazinele mici ar trebui să vină cu metode prin care să-şi păstreze clienţii, dar e greu, având în vedere că supermarketurile vin cu o marfă de calitate superioară şi garantează cu ea. Să nu uităm că în afară, business-urile mici se întâlnesc preponderent în zona centrală a oraşelor şi se adresează unor categorii speciale de persoane”, a explicat Vasile Cocriş. Legat de calitatea produselor, şeful de la Protecţia Consumatorului susţine că numărul amenzilor date la magazinele mici pentru produse expirate îl depăşeşte pe cel acordat supermarketurilor. „Nu avem centralizate datele referitoare la produsele expirate din magazinele mixte sau supermarketuri. Totuşi, în privinţa calităţii produselor, fie că am efectuat controale în urma unor reclamaţii, fie că am desfăşurat tematici de control, abaterile mai multe au fost constatate preponderent la micii comerciaţi. Cumva este normal, pentru că sunt mult mai multe magazine mici decât supermarketuri. Însă, trebuie să recunoaştem că supermarketurile au un sistem mult mai strict prin care ţin evidenţa stocurilor, astfel că sunt destul de rare cazurile în care sunt expuse produse expirate. În plus, supermarketurile au un mod operativ de rezolvare a problemelor, atât în relaţia cu noi, cât şi cu consumatorii. Este un punct forte pe care îl au în faţa magazinelor mici”, a declarat Marian Grigoraş, comisar şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului Iaşi.
 
 
 

 

 

Comentarii