De Business

Punem punctul pe știi

Străzile Iaşului se umplu de rable cu o viteză de 100 de maşini pe zi

sâmbătă, 11 martie 2017, 03:01
6 MIN

Înmatriculările de autovehicule au urcat cu 250% în luna februarie faţă de prima lună a anului. De la 1 februarie nu se mai plăteşte taxa de poluare.

Odată cu renunţarea la taxa de poluare, de la 1 februarie, ieşenii au dat năvală la înmatriculări. Numai luna trecută, la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Iaşi s-au înmatriculat aproximativ 3.500 de maşini. Dintre acestea, 2.100 sunt maşini second-hand, 177 sunt maşini noi, iar 1.100 sunt reînmatriculări-cumpărate din ţară. Faţă de prima lună a anului 2017, numărul de înmatriculări şi reînmatriculări a crescut cu 250%, în condiţiile în care, în luna ianuarie s-au înregistrat doar 1.300 de dosare. Ieşenii profită de ziua de miercuri, când se vine la Serviciul de Inmatriculări fără programare şi stau la coadă chiar şi de la ora 3 dimineaţa.

„Pe luna februarie mai avem înregistrate şi 1.500 de numere provizorii şi 135 de radieri. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, numărul de înmatriculări a crescut cu 70%. Cele mai multe sunt aduse din afară şi personal, nu cred că este un lucru bun, având în vedere faptul că parcul auto nu întinereşte. Străzile noastre nu sunt pregătite pentru un trafic mai intens, plus că nu există nici suficiente locuri de parcare. Noi muncim, ce să facem, muncim şi sâmbăta ca să facem faţă, venim la serviciu, nu avem încotro. Înţeleg că preţurile sunt la îndemână, însă maşinile cu 200-300 de mii de kilometri în afară, credeţi că vor mai merge mult? Şi în loc să le repare, ieşenii vor alege să cumpere altele, tot second. Se vor umple străzile de rable abandonate”, menţionează Vasile Zacornea, șeful SPCRPCIV Iaşi.

La rândul lor, reprezentanţii RAR anunţă faptul că în luna februarie, la Iaşi s-au prezentat pentru omologare 2.500 de maşini second-hand. Un număr dublu faţă de cât se înregistra anul trecut în această perioadă. Însă nu toate au trecut de verificare.

„Vin şi maşini foarte vechi, miercuri am avut o maşină din 1990, veche de 27 de ani. Evident că nu a trecut de RAR, era şi foarte murdară, în interior mirosea a şobolan. Imaginaţi-vă că zilnic intră în traficul din Iaşi cam 100 de maşini aduse din afară iar toate sunt maşini vechi. Câte maşini noi din afară vin pentru a fi omologate la noi? Zero! De la rând, cea mai veche maşină este aceasta”, spune Octavian Varvara, arătându-ne un BMW din 1996.

Tânăra şoferiţă care aştepta la rând a spus că a dat pe maşină 700 de euro şi că dacă ar fi plătit şi taxa de poluare ar mai fi costat-o încă pe atât.

„Am adus maşina din Cehia, sper să trec de RAR. Am emoţii acum când văd că a mea este cea mai veche de aici”, spune ieşeanca.

Conform celor spuse de Varvara anul de fabricaţie al maşinilor care vin la Registrul Auto Român a scăzut cu cel puţin cinci ani faţă de perioada anterioară când exista taxa de mediu iar procentul de maşini mai noi de 10 ani este sub 5%.

Nemulţumiţi de voucherile „Rabla”

La rând sunt multe maşini marca Volkswagen, majoritatea fabricate după anul 2000.

„A mea este din 2004. Normal că nu este în regulă să se înmatriculeze maşini second-hand vechi, dacă ne gândim la poluare. Totuşi, ieşenii n-ar trebui nici ei să aducă maşini mai vechi de 2005. Trebuie să ne gândim însă şi la faptul că oameniii nu au bani să cumpere maşini noi, la salariile din România”, spune unul dintre ieşenii programaţi ieri dimineaţă la RAR.

În spate aşteaptă cu nerăbdare un tânăr împreună cu tatăl său.

„Cred că taxa ne-ar fi costat 300 de euro. Pe maşină am dat 3.000 de euro, am adus-o din Olanda recent pentru că avem nevoie de ea. Am doi băieţi, celălalt are maşină. Trebuia să-i cumpăr şi lui!”, spune bărbatul, arătând cu capul spre băiatul său.

Acesta mai adaugă faptul că nu este nici el de acord cu poluarea din oraş, dar că o maşină nouă nu-şi permite.

„O Dacia din fabrică, cheală, fără închidere centralizată, aer condiţionat, costă cam 7000-8000 de euro. Aşa că mai bine cumpăr una aşa, are de toate şi gata”, mai spune bărbatul.

Un alt ieşean din rând explică faptul că voucher-urile din programul „Rabla” nu încurajează suficient cumpărătorii, deoarece un voucher este 8000 de lei, în condiţiile în care o maşină nouă trece de 10.000 de euro.

„La veniturile pe care le are un român, o rată de 300-400 de euro pe lună, timp de 5 ani nu prea este posibilă. Scoaterea taxei de poluare are şi beneficii şi părţi rele. În primul rând, cei care nu-şi permiteau o maşină, acum îşi pot cumpăra una  cu bani puţini, una adusă din afară. Însă nu e ok nici să fie aduse toate hârburile din Europa. Taxa aceea nu cred că se va găsi sub altă formă. Se vorbea de o taxă ca să intri cu maşina în centrul oraşului, taxă ce este stabilită de consiliul local. Şi ce se întâmplă dacă Podu Iloaiei, de unde sunt eu, sau Tg. Frumos introduce această taxă? Şoseaua europeană trece fix prin centu în ambele oraşe. Se vor face rute ocolitoare?”, se întreabă acesta.

„Era bine aşa?”

Cea mai nouă maşină care aştepta la rând ieri dimineaţă era o Dacia Duster, la volanul căruia aştepta o şoferiţă tânără.

Un alt ieşean intră în vorbă şi ne spune în treacăt că: „Înainte se înmatriculau maşinile în Bulgaria şi veneau şi poluau în România. Era bine aşa”?

Dacă ieşenii se bucură de faptul că îşi pot permite o maşină pe care o pot înmatricula cu costuri mici, reprezentanţii care supraveghează gradul de poluare şi noxele care ies de pe ţevile de eşapament în oraş sunt însă alarmaţi de fenomen.

„Nici într-un caz nu văd cu ochi buni acest lucru. Dacă nu se iau măsuri pentru a stopa acest fenomen, în Iaşi va fi mai rău, Iaşul şi aşa este un oraş poluat. Sper că guvernul să vină cu o soluţie. Înţeleg şi dorinţa oamenilor de a avea o maşină. Însă în acelaşi timp, mi se pare şi normal ca cei care au o maşină care poluează să plătească. Copiii şi bătrânii sunt cei mai afectaţi de poluare, apoi mai este vorba şi de siguranţa în trafic. Nu ne aşteaptă vremuri bune!”, a declarat Bogdan Davideanu, directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului.

În prezent, judeţul Iaşul are un parc auto ce se apropie vertiginos 187.000 de autovehicule. Mai mult de un sfert au peste 15 ani vechime. Dintre acestea, în jur de 150.0000 sunt autoturisme.

Cei mai mulţi dintre ieşenii care aduc maşini la mâna a doua optează pentru autoturisme Volkswagen, Ford şi Opel.

La nivel naţional, în România sunt înmatriculate peste 7,5 milioane de vehicule, din care aproape 6 milioane sunt autoturisme. În acest ritm, România riscă să ajungă ţara cu cel mai vechi parc auto din Europa.

Comentarii