Sefii CET verifica fiecare act din afacerea cu huila de 12 milioane dolari

joi, 24 iunie 2004, 23:00
3 MIN
 Sefii CET verifica fiecare act din afacerea cu huila de 12 milioane dolari

In licitatia de huila de 12 milioane de dolari au aparut ieri amanunte noi. Sefii CET au comentat detaliile desfasurarii licitatiei, au adus exemple proprii de preturi si au spus ca vor verifica fiecare act in parte. „Contractul trebuia incheiat miine (astazi – n.r.), insa mai facem o serie de verificari”, a spus Dorin Ivana, directorul tehnic al CET. Acesta a spus ca pretul de 80,5 dolari pe tona a fost cel stabilit in urma licitatiei de la Bucuresti. „A fost o licitatie deschisa la care au cistigat cei care au oferit cel mai mic pret. Pretul ar fi putut fi altul, dar conditiile impuse de lege nu au permis si altor firme sa se inscrie”, a mai spus Ivana. Directorul comercial al CET, Mihai Pricop, a spus ca cele 150.000 tone contractate vor fi platite integral din fondurile societatii iesene, insa nu a putut explica clar de ce licitatia s-a tinut la Bucuresti, si nu la Iasi. Mai mult, cei doi i-au raspuns directorului GMT Trade, Gheorghe Buhac care a spus ca Iasul putea obtine un pret pe tona cu macar 20 de dolari mai putin. „Noi avem si alte preturi. Astfel, in port in Australia o tona de huila de care ne trebuie noua costa 55 dolari, in Africa de Sud 51 dolari sau 53 dolari in China. Cu tot cu transport si taxe, pretul final ar putea ajunge mai mare decit cel luat acum de noi”, a spus Pricop.
Banii de la Iasi, licitatia la Bucuresti
Cele 150.000 tone de carbune vor fi achitate de CET din fonduri proprii, urmind ca din imprumutul care va fi contractat cu garantia Guvernului sa se achizitioneze, mai tirziu, alte 30.000 de tone. „Licitatia a fost organizata la Bucuresti pentru ca sa se faca o data pentru toate unitatile care folosesc acest tip de carbune”, a explicat Pricop de ce licitatia s-a tinut la Bucuresti, si nu la Iasi. Acesta a spus ca a comparat pretul de 80,5 dolari pe tona obtinut la Iasi cu altele existente pe piata. „In Rotterdam, pretul huilei era, la data de 19 aprilie 2004, 68,5 dolari pe tona. La acest pret, marfa era adusa pina in cel mai apropiat port de unitatea contractanta, urmind ca de acolo sa fie preluat de aceasta. Alte preturi, dar care includ doar transportul pina la bordul navei din portul tarii de origine sint: in Africa de Sud – 51 dolari pe tona, in America de Sud – 49,8 dolari pe tona, in Australia – 55 dolari pe tona, in China – 53 dolari pe tona. In plus, transportul pe mare pina la Constanta costa intre 20 si 25 dolari in functie de distanta si capacitatea vasului”, a spus Pricop. Directorul CET a vrut astfel sa-i raspunda lui Gheorghe Buhac, directorul GMT Trade. „Eu consiliez mai multe firme care aduc carbune din Rusia in tari europene si va pot spune ca la Iasi se putea aduce huila de aceeasi calitate cu 60-65 dolari/tona, pret in care intrau si transportul si taxele”, a spus, de mai multe ori, Buhac. Acesta a precizat ca huila adusa in tara este scumpa deoarece pe traseul de la mina si pina la poarta CET sint foarte multi intermediari.
Ce inseamna fiecare dolar in plus
Pretul final de achizitie al carbunelui este important pentru ieseni. Astfel, facind un simplu calcul matematic reiese ca fiecare dolar pe tona platit in plus inseamna un efort financiar din partea Iasului de 150.000 dolari, adica 5 miliarde lei. Daca, asa cum zice Buhac, la Iasi s-ar fi reusit aducerea carbunelui cu 60 dolari, ar fi rezultat o economie de 3 milioane dolari, adica 100 miliarde lei. (Felix GUZGA)

Comentarii