Drumuri civilizate interzise in judet

joi, 16 decembrie 2010, 22:14
3 MIN
 Drumuri civilizate interzise in judet

Investitia de aproximativ 39 de milioane de lei pentru reabilitarea a aproape 75 de kilometri de drum din Botosani pana la Targu Frumos nu a fost prinsa in proiectul de buget al statului pe 2011, nenumaratele interventii ale oficialilor si memorandumul semnat de trei primari, presedintele Consiliului Judetean (CJ), prefect si toti cei noua parlamentari botosaneni dovedindu-se a fi fara rost in fata reprezentantilor executivului. Singurul lucru cert este promisiunea neonorata a actualului ministru al Transporturilor facuta prefectului Cristian Roman si senatorului PD-L, Dan Humelnicu, privind alocarea fondurilor necesare pentru drumul Botosani-Targu Frumos in anul care vine. Promisiuni pentru reabilitarea tronsonului european au fost si in perioada guvernarii liberale, insa ministrul Transporturilor de atunci, Ludovic Orban, a directionat fondurile in Cluj. "Am facut tot ce am putut pentru acest drum. Acum situatia se afla in mainile parlamentarilor, fiind singurii care mai pot interveni prin amendamentele depuse la buget pentru prinderea acestei investitii", a mentionat prefectul.

Toti cei noua parlamentari ai judetului au anuntat ca au depus amendamente la buget pentru a se aloca finantare pentru reabilitarea drumului spre Iasi, insa tinand cont de experienta anilor trecuti, cand nu s-a aprobat nicio investitie importanta pentru Botosani, este putin probabil ca se va obtine ceva. In plus, a devenit o obisnuinta faptul ca parlamentarii botosaneni din partea partidelor aflate la putere voteaza bugetul chiar daca judetul e privat de fonduri, disciplina de partid dovedindu-se mai importanta decat interesul alegatorilor.

Sosea iesita din perioada de exploatare

Drumul spre Iasi se afla intr-o stare avansata de degradare, din cauza depasirii perioadei de exploatare, a traficului greu si a insuficientei lucrarilor de intretinere. Oficial, traseul este afectat pe sase sectoare, fiind probleme de stabilitate a terasamentelor pe 1,9 kilometri, dar in realitate tot drumul este ciuruit. Botosanenii s-ar fi putut bucura de un drum mai scurt cu 25 de kilometri si la standarde europene daca autoritatile locale ar fi colaborat in urma cu mai multi ani cu cele din Iasi la varianta prin Plugari.

Fonduri micsorate de 100 de ori

Nici investitia privind modernizarea drumului Botosani-Suceava nu a scapat de dezinteresul guvernantilor. Daca la jumatatea anului se anunta ca vor fi alocate 114 milioane de lei de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Romane (CNADR) si lucrarile puteau incepe cu siguranta in 2010, in realitate s-a alocat doar un milion de lei. Presedintele CJ, Mihai Tabuleac,a explicat ca este o investitie pe etape si de durata si ca singurii care mai pot interveni pentru alocarea sumelor necesare sunt parlamentarii judetului. "Speram ca bugetele pe anii viitori sa fie mai generoase. Prin amendamente parlamentarii ar putea aduce mai multi bani pentru judet", a declarat Mihai Tabuleac. 

Licitatia pentru executarea lucrarilor a fost castigata de societatea UMB Bacau, coordonata de Dorinel Umbrarescu, insa rezultatul a fost contestat. Potrivit caietului de sarcini, lucrarea ar trebui sa se finalizeze in 24 de luni, iar primele executii sa inceapa dinspre Botosani, tronsonul pana la Baisa fiind considerat "Drumul Mortii" din cauza numeroaselor accidente, dar totul este incert in lipsa banilor.

Planuri de modernizare abandonate

Desi initial oficialii lansau ideea unei modernizari a drumului spre Suceava dupa normele europene, proiectul arata ca, atunci cand vor fi bani, va fi pastrata platforma actuala cu cele doua benzi de mers, care va fi consolidata. Va fi amenajata o a treia banda doar in rampe, pentru TIR-uri. Vor fi consolidate podurile si amenajate santurile de scurgere a apelor, ca si parcarile pentru masinile de mare tonaj, iar parapeturile metalice din zonele Hutani si Baisa vor fi inlocuite. Panourile de semnalizare vor fi completate in zonele in care se impune. Aceste lucrari, care ar reprezenta investitia minima necesara pentru un drum atat de circulat, nu se stie cand vor fi executate, deoarece finantarea anuntata in acest an ca fiind deja aprobata nu exista in realitate.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii