Cosmar fara sfarsit pentru soferi in Suceava

marți, 02 martie 2010, 19:37
8 MIN
 Cosmar fara sfarsit pentru soferi in Suceava

De zile in sir, tot municipiul Suceava este blocat de bataia de joc a celor care fac lucrarile de reparatii, sau mai bine zis a celor care se prefac ca mai repara si ei cate ceva. Mersul pe jos este varianta cea mai buna pentru cei care vor sa isi menajeze nervii iar sansele ca asa ceva sa se termine prea repede, adica in zilele urmatoare, sunt ca sI inexistente. Daca inainte soferii care se avantau la orele de varf cu masina pe strazile Sucevei considerau acest lucru ca un fel de aventura, acum lucrurile s-au transformat intr-un cosmar.

Niciodata, cel putin in ultimii ani, sucevenii nu au fost atat de mult asediati de bataia de joc a celor care ar fi putut sa lucreze noaptea pe strada principala, la pavelare sau pe programul ISPA prin care se pun conducte noi de apa sau de canalizare. Asta desigur daca le-ar fi trecut prin cap acest lucru altminteri banal pentru "un oras de nivel european". Cum insa nu suntem la acest nivel, ci mai mult intr-un fel de perestroika obsura, firmele care au tocat nervii sucevenilor cu incapacitatea lor cronica de a face lucrari ca lumea au continuat si in ultimele zile sa isi faca mendrele. Au trimis cateva echipe de oameni in toate colturile orasului si s-au apucat sa "bortileasca" si mai tare strazile ca sa mai bage cateva conducte noi. Ca sa arate, chipurile, lumii cat sunt de harnici si de capabili, si-au trimis utilaje in mai multe zone, spunand ca "ataca pe mai multe fronturi". Fara sa le treaca macar o secunda prin cap ca atacurile mai trainice s-ar putea face pe timp de noapte.

O calatorie cu taxiul din cartierul Burdujeni, statia Orizont si pana in centrul orasului este parcursa in cel mai fericit caz in 25 – 30 de minute. Nici nu-i de mirare ca taximetristii sunt foarte suparati. Multi dintre cei cu care am vorbit spun ca platesc taxe si impozite, sunt nevoiti sa mearga cu masinile tot mai des prin service din cauza gropilor care au aparut in carosabil iar clienti nu prea au deoarece sucevenii nu mai vor sa urce din Burdujeni ca sa faca aproape jumatate de ora cu masina pana in centrul orasului.

Pe bulevardul principal al municipiului, haosul in trafic va dura pana in mai, iar pe multe alte strazi, pana la sfarsitul anului

Soferii suceveni vor avea "bucuria" sa circule bara la bara pe bulevardul principal al municipiului inca pe putin doua luni de zile, potrivit termenului estimativ dat de catre reprezentantii Primariei Suceava. Mai mult decat atat, la recomandarea oficialilor locali, soferii suceveni trebuie sa fie intelegatori si sa gaseasca rute alternative, ocolitoare, pentru a evita artera principala, si asa supraaglomerata, mai ales in portiunea zonei industriale de pe Calea Unirii. "Din cauza strangularilor de trafic de pe Calea Unirii, provocate de lucrarile din proiectul ISPA, s-a produs aceasta situatie. Ne grabim sa finalizam aceste lucrari cat mai repede, dar ele vor dura cel putin doua luni de zile. Solutii nu prea avem, oamenii trebuie sa priceapa si sa aleaga rute ocolitoare, in functie de directia dinspre care vin si de destinatia lor", a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu, enumerand printre rutele alternative strada Traian Vuia si strada Gheorghe Doja, care si pana acum au suportat un volum mare de trafic.

Prin urmare, toata aceasta problema a fost cauzata de lucrarile din proiectul ISPA la apa si canalizare, iar situatia se anunta sa devina la fel de "roz" pe aproape toate strazile circulabile ale municipiului. Aceasta intrucat constructorii ar dori sa deschida noi fronturi de lucru, in ciuda faptului ca mai au de finalizat lucrari incepute in foarte multe obiective, unele inca de anul trecut, iar pentru cele ce se doresc abordate in curand, nici macar nu au obtinut avizele necesare.

Strada Gheorghe Doja nu este "pont" pentru soferii care vor sa evite Calea Unirii

Zilele trecute exista si varianta de a merge "fir intins", dar parcurgand cativa kilometri in plus pe strada Gheorghe Doja. Ieri insa aceasta varianta nu a mai fost de luat in considerare. Un taximetrist ne-a spus ca a stat aproape o ora in trafic si enervat la culme a revenit pe Calea Unirii unde a reusit cam in jumatate de ora sa ajunga de la pasajul CFR Burdujeni pana la podul de pe apa Sucevei. Din pura curiozitate am mers sa verificam daca intr-adevar asa stau lucrurile iar ceea ce ne-a spus taximetristul nu era chiar departe de adevar. O calatorie cu masina pe strada Gheorghe Doja, de la intersectia cu Jean Bart si pana aproape de gara Itcani a durat aproape trei sferturi de ora. Teoretic, in zona ar fi trebuit sa se lucreze, dar in afara de o echipa ce sapa o groapa in apropiere de carosabil si un semafor care mai mult incurca traficul, nu s-a putut vedea o mare desfasurare de forte.

Asta ca sa nu mai vorbim de Calea Unirii, principala artera de circulatie a Sucevei. Inainte erau blocaje mari in zona ce ducea spre Inspectoratul Scolar al Judetului Suceava. De aceea o varianta relativ buna de ocolire, chiar daca un pic mai lunga, era zona Serpentinelor. De data aceasta "meseriasii" de la firma ce lucreaza la proiectul ISPA a gatuit traficul in zona de la intersectia cu strada Traian Vuia. De acolo, a fost restrictionat un intreg sens de mers, fiind un chin pentru orice masina, indeosebi pentru cele de interventii.

Cei care se incumetau sa circule cu autobuzul din statia de la Orizont pana in centrul Sucevei puteau face cel putin 40 de minute. Ieri la amiaza, in jurul orelor 12 – 13, o calatorie cu autobuzul de la Orizont doar pana in zona statiei din fata Shopping City a durat 40 de minute. Coada de masini se intindea de la pasajul CFR de la Burdujeni si pana in apropiere de Sala Sporturilor. Sensurile giratorii care teoretic trebuiau sa fluidizeze circulatia ajunsesera mai degraba pe post de "nod gordian" unde functiona mai bine "mica intelegere" intre participantii la trafic. Cat despre intersectia semaforizata de la poarta 1 a societatii Ambro si intrarea in parcarea de la Shoping City nu mai are rost sa discutam.

Firma de transport local cheltuie la fel de multi bani pe motorina, dar autobuzele fac mai putine curse si incaseaza mai putini bani

Disperati la maxim, oamenii coborau din autobuze, microbuze si taxiuri si preferau sa mearga pe jos, spunand ca oricum parcurg distanta pana la statia de la Inspectoratul Scolar Judetean cel putin la fel de repade, daca nu chiar mai repede decat mijloacele de transport. Un lucru care a ingreunat si mai mult traficul este chiar traseul autobuzelor care indiferent daca vin din Burdujeni spre centrul Sucevei sau invers trebuie sa treaca neaparat pe la Iulius Mall, abatandu-se pe la sensul giratoriu de langa bazar.

Oficial, durata unei calatorii dus intors cu autobuzul a crscut de la o medie de 90 de minute pana la 120, cel putin in cazul liniei numarul 4 care este cea mai lunga din Suceava. Exista insa semnale ca au fost situatii in care durata unei astfel de calatorii a fost cu mult peste doua ore. Chiar directorul societatii TPL SA, Darie Romaniuc, ne-a declarat ca au fost cazuri si de 140 de minute. Cea mai mare problema pentru societatea de transport public o reprezinta incasarile. Consumul de motorina a ramas acelasi, dar din cauza maririi substantiale a timpului de efectuare a unei curse dus intors, numarul zilnic al acestora s-a redus de la 24 pana la 20. Prin urmare si numarul calatorilor "procesati" a scazut simtitor. Cel mai putin s-a redus numarul de curse zilnice la linia 5, dar acesta oricum nu era un traseu foarte aglomerat. In schimb, pe linia 4, unde erau incasarile cele mai mari, numarul de curse au scazut mult. Prin urmare si incasarile.

Strazile de cosmar din Suceava, in urmatoarele doua luni

Pe lista din ce in ce mai lunga a strazilor cu lucrari nefinalizate – in top fiind strazile Armeneasca, Vasile Bumbac, Dobrogeanu Gherea, Arcasilor etc. si multe altele din zona centrala, cele mai multe observatii vizeaza finalizarea de bransamente sau montarea de hidranti, situatie care se mentine de ceva vreme. Cu toate ca de abia au revenit la lucru, echipele de la TMUCB, firma care se ocupa cu modernizarea retelei de apa potabila, nu se grabesc sa finalizeze lucrarile deja incepute, si trimit solicitari Primariei si Politiei Rutiere sa restrictioneze circulatia si pe alte strazi precum Mitropoliei sau Petru Rares, fara sa le traca prin cap ca astfel s-ar bloca total intreaga zona deservita de strazile Mitropoliei si Alexandru cel Bun. Desi TMUCB se afla in mare intarziere cu lucrarile, reprezentantii firmei se declara optimisti, si promit ca vor suplimenta numarul oamenilor de pe teren, insa fara sa precizeze daca aceasta suplimentare a fortei de munca va fi directionata catre fronturile de lucru ce se intentioneaza a fi deschise sau catre punctele in care se lucreaza inca de anul trecut.

Nici la canalizare lucrurile nu se desfasoara mai profesional, echipele firmei Pfeiffer, desi stau mult mai bine din punctul de vedere al stadiului lucrarilor, au grija sa "remedieze" situatia si sa provoace pagube suplimentare beneficiarilor proiectului ISPA, respectiv Primaria Suceava si ACET. Astfel, fie ca mai agata cate o conducta care se intampla uneori sa fie si magistrala de apa potabila, cauzand astfel intreruperea alimentarii cu apa pe zone intinse si degradarea carosabilului, fie solicita oprirea furnizarii apei potabile in anumite zone fara a anunta din timp locatarii in cauza. Scuza firmei, dar si a oficialilor Sucevei, o constituie faptul ca nu exista o harta exacta a retelei de conducte subterane pe teritoriul municipiului, astfel ca utilajele sapa "orbeste", fara a sti dinainte ce gasesc in zonele respective.

Ion Lungu: "Este o nebuneala mare pe strazi in momentul de fata"

Primarul Ion Lungu le reproseaza ca "bat pasul pe loc" la montarea conductei de canalizare de pe strada Petru Rares, deoarece nu se vad progrese, in ciuda faptului ca reprezentantii firmei Pfeiffer sustin ca se inainteaza cu 4-5 metri pe zi. Mai mult decat atat, reprezentantii Pfeiffer au solicitat inceperea de luni a lucrarilor pe strada Vasile Alecsandri, fara sa realizeze ca astfel se blocheaza total accesul la Autogara.

"Este o nebuneala mare pe strazi in momentul de fata. Se lucreaza pe zeci de strazi in acelasi timp, Pana in mai avem de executat lucrari doar pe bulevarde. Nu putem bloca orasul mai ales ca vine o perioada mai grea, vin Sarbatorile de Pasti, iar lumea circula mai mult", a declarat primarul Ion Lungu, cerandu-le celor doua firme principale – TMUCB si Pfeiffer – macar sa lucreze ingrijit si sa betoneze suprafetele afectate imediat dupa finalizarea lucrarilor.

Termenul de finalizare a modernizarilor la retelele de apa si canalizare din municipiu expira la sfarsitul acestui an, insa constructorii promit ca se vor incadra in data limita. Pana atunci, soferii si pietonii suceveni vor avea parte in continuare de restrictii de circulatie totale sau partiale, blocaje de trafic, gropi in carosabil, noroi si multi nervi.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii