De Business

Punem punctul pe știi

Ce ascund politele RCA

duminică, 02 aprilie 2006, 17:34
3 MIN
 Ce ascund politele RCA

Posesorii de autoturisme vechi ar trebui sa circule pe strada cu ochii in patru. Soferii unor astfel de autoturisme nu ar trebui sa stea fara griji nici daca sint loviti de un Mercedes nou-nout si pe deasupra si asigurat. Daca orice sofer care incheie o polita RCA pleaca de la premiza ca firma de asigurari ii va garanta plata daunelor in caz de accident, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) are stabilite insa norme concrete: daunele se acorda in functie de vechimea autoturismului. Mai exact, vechimea masinilor scade vertiginos valoarea daunelor care pot fi platite de firmele ce incheie asigurari de raspundere civila auto (RCA). Pentru a te incadra in categoria masini cu stare de intretinere medie nu trebuie sa circuli mai mult de 10.000 de kilometri pe an. Tot ce este in plus aduce dupa sine un grad de uzura mai mare al masinii si scade implicit limita maxima a despagubirii. Cu cit autoturismul este mai vechi si mai rulat, cu atit daunele platite de asigurator sint mai mici. Asta chiar si in conditiile in care costurile pentru repararea masinii avariate sint mult mai ridicate. Acest lucru este recunoscut si de reprezentantii firmelor de asigurari, care precizeaza ca in multe cazuri daunele platite de ei nu ajung nici pe departe pentru acoperirea in totalitate a pagubelor produse. „Potrivit legislatiei in vigoare, in cazul politelor RCA, firmele de asigurari pot plati daune ce se ridica la cel mult 75% din valoarea reala a autoturismului. Valoarea reala a unui autoturism se calculeaza in functie de gradul de uzura si pretul de nou al autoturismului“, ne-a explicat Constantin Tabacaru, director adjunct in cadrul sucursalei iesene a Omniasig. Dupa cum a precizat acesta, firmele de asigurari detin o baza de date cu preturile masinilor. Aceasta este oferita de producatorii si distribuitorii de autoturisme. Gradul de uzura este stabilit de CSA in functie de vechimea masinii si numarul de kilometri parcursi. „De exemplu, o Dacia veche de opt ani, are un pret de nou de 3.500 euro. Gradul de uzura al acesteia este de 75%, ceea ce inseamna ca valoarea reala a acestei masini este de doar 875 euro. In cazul unui accident, noi putem oferi maxim 657 euro, adica 23 milioane lei vechi“, a exemplificat Tabacaru. Cu alte cuvinte, daca costurile de reparatie ale autoturismului din exemplul de mai sus se ridica la 50 milioane lei vechi, polita RCA acopera mai putin de jumatate valoarea daunelor. „In cazul masinilor vechi se pierde destul de mult. De exemplu, la daciile vechi de 15 ani, limita de despagubire este cuprinsa intre 9 si 12 milioane lei vechi. Asta este legea. Noi nu putem face nimic. Pagubitul poate sa dea in judecata persoana care i-a avariat masina si sa ceara restul daunelor“, a sugerat Romeo Ciobanu, director in cadrul Unita Iasi. Peste 75% din autovehiculele din Romania au incheiata macar o polita RCA. Societatile de asigurari sustin ca rata anuala a daunei pe auto este in jur de 60%, potrivit raportarilor CSA. Neoficial, nivelul daunelor auto depasesc 80% din cuantumul asiguratilor. Dintre acestia, au sanse sa-si repare masinile integral pe banii societatilor de asigurari doar posesorii de autoturisme noi.

Comentarii