5 tuneluri pe sub intersectii

luni, 03 martie 2008, 22:31
4 MIN
 5 tuneluri pe sub intersectii

Traficul sufocant din multe zone ale orasului ar putea fi directionat in subteran. Scurte pasaje amenajate pe sub intersectii supraaglomerate sint propuneri analizate deja si luate in calcul in cadrul Comisiei de Circulatie a orasului. Pe hirtie, pasajele subterane rutiere ar descongestiona puternic traficul rutier din cele mai aglomerate puncte ale Iasului. Costurile de constructie nu se cunosc insa deocamdata.

Comisia, formata din reprezentanti ai politiei si ai municipalitatii, a analizat, la ultima ei intrunire, cinci propuneri concrete de tuneluri pentru care se va demara in acest an intocmirea studiilor de fezabilitate.

Intersectiile avute in vedere sint Rond Eminescu, Tirgu Cucu, bulevardul Socola cu Nicolae Iorga si Podu Ros, aici fiind avute in vedere doua pasaje. „Dupa finalizarea studiilor vom sti mai multe detalii despre sumele necesare pentru a realiza aceste investitii", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Pasajul din Fundatie, prioritar

Reprezentantii Comisiei de Circulatie spun ca Primaria va demara chiar in acest an studii pentru toate cele cinci pasaje subterane rutiere pe care le-a selectat. Prioritate va avea insa cel din Rond Eminescu. „S-a propus un pasaj subteran care sa lege strada Pacurari cu bulevardul Independentei, pe sub rond. Pentru acest tunel vom face in acest an si proiectul tehnic. Executia ar putea sa fie demarata anul viitor", a precizat Chirica.

Legatura subterana ar urma sa preia in special traficul usor care circula pe directia Independentei – Pacurari si invers. Pe acest traseu ar urma sa se circule fluent, fara semafoare. Solutia analizata de municipalitate presupune pastrarea benzilor supraterane de la extremitatile celor doua artere. Astfel, masinile ar urma sa poata circula si spre alte zone, in afara de directia pasajului.

„Este o propunere a Facultatii de Constructii din Iasi, de introducere a unor tuneluri scurte de 40 – 60 metri lungime. Astfel, fluxul principal de masini va trece prin tunel, iar restul pe deasupra. Cozile din intersectii ar fi mult mai mici. Un capat al tunelului ar fi pe strada Pacurari, in dreptul Bibliotecii Centrale, iar un altul dupa intersectie, pe Independentei", a explicat prof. univ. dr. Dan Popovici, de la Facultatea de Constructii.

El a mai spus ca pasajele subterane vor fi construite la o adincime de aproximativ 5 metri. „Nu vor fi la adincime mare. Daca vor avea o inaltime de 3,5 metri, pe acolo ar putea trece si autobuzele, microbuzele. Pasajele sint propuse a avea cite o banda pentru fiecare sens de mers. Noi incercam sa facem ceva, dar mai este o problema. Finantarea trebuie sa fie asigurata ritmic. Sa nu patim ca la Hala Centrala. Daca se incepe lucrarea, trebuie sa fie gata intr-un an. Noi vom da tot ajutorul", a explicat profesorul Popovici.

Pasaj in curba, in Tirgu Cucu

O alta intersectie vizata este cea din Tirgu Cucu. Propunerea vizeaza legatura dintre bulevardul Independentei si strada Elena Doamna. Concret, se doreste construirea unui pasaj subteran in curba. „Acolo este un punct foarte aglomerat. Foarte multe masini vin dinspre Elena Doamna, spre Independentei. De pe celelalte directii, circulatia s-ar putea face in continuare pe deasupra", a precizat Popovici.

Profesorii de la Facultatea de Constructii au propus si construirea unui pasaj subteran pe bulevardul Socola. Tunelul ar urma sa fie realizat pe sub intersectia de la Cotnari. Astfel, masinile ar putea evita intersectia pe directia Podu Ros – Bucium, iar tramvaiele si autoturismele vor putea circula suprateran pe directia Nicolae Iorga – bulevardul Primaverii.

„La noi mai exista o problema. In subteran sint tot felul de instalatii, de grote. Este mult de lucru, dar aceste tuneluri reprezinta singura solutie pentru intersectiile foarte aglomerate", a completat Popovici.

Doua pasaje in Podu Ros

Si reprezentantii Primariei in Comisia de Circulatie au facut doua propuneri pentru pasaje rutiere subterane care sa intre cit mai repede spre finantare. Solutiile gindite de municipalitate sint pentru zona Podu Ros. Aici ar putea sa fie construite doua pasaje subterane. Unul, anuntat inca din anii trecuti, vizeaza o legatura subterana pe directia Podul de Piatra – Tudor Vladimirescu.

„Traversarea subterana presupune asfaltarea liniei de tramvai care vine dinspre Podul de Piatra. Un capat al tunelului ar fi aproape de actuala statie de tramvai a traseului 5 (linga sediul PNL- n.r.), iar celalalt acces ar fi pe splai Bahlui, linga intersectia cu bulevardul Tutora. Masinile care vin din Podul de Piatra, spre Tudor Vladimirescu, nu ar mai ajunge in Podu Ros pe soseaua Nationala si ar evita astfel rondul", a precizat Chirica.

Noua artera ar urma sa aiba sens unic, iar asfaltarea ei ar costa in jur de 6 milioane lei. O alta traversare subterana ar urma sa fie facuta de partea cealalta a podului peste Bahlui. Astfel, toate masinile care vin de pe sensul unic de pe splai Bahlui, din Tudor Vladimirescu, nu ar mai fi nevoite sa intre in intersectia de linga sediul BCR, traversind astfel strada Palat si intersectia de la BCR prin subteran. Astfel, s-ar crea o legatura subterana directa intre splai Bahlui si strada care duce in Podul de Piatra.

Un acces in pasaj ar urma sa fie facut in zona Facultatii de Constructii, iar altul in dreptul parcului de vizavi de Sala Sporturilor. Daca pentru tunelul de la Rond Eminescu sefii Primariei au declarat ca anul viitor ar putea incepe construirea lui, pentru celelalte propuneri nu a fost avansat inca un termen.

Comentarii