Ceata in mediul de afaceri vrincean

luni, 20 august 2001, 23:00
3 MIN
 Ceata in mediul de afaceri vrincean

Mult promisa relaxare fiscala a debutat cu o ordonanta care reglementeaza impozitarea microintreprinderilor. Impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% la toate veniturile obtinute, fara a fi luate in calcul cheltuielile. Chiar daca pina la intrarea in vigoare a noilor prevederi in domeniul impozitului pe profit au mai ramas doua saptamini, mai sint destul de multe lucruri de clarificat. Spre exemplu, inca nu sint cunoscute modificarile care vor avea loc in contabilitate, lucru care lasa in ceata societatile. Micii patroni vor scapa de "stresul" controalelor, Fiscul urmind sa-i "calce" cel mai devreme o data la doi ani.
De la 1 septembrie, mai bine de jumatate dintre firmele judetului vor avea un alt sistem de calcul al impozitului pe profit, prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra veniturilor, potrivit prevederilor OG 24, publicata in Monitorul Oficial din 17 august a.c. Este vorba despre promisa impozitare forfetara, ce se va aplica societatilor comerciale care la finele anului trecut indeplineau cumulativ patru conditii. In primul rind, obiectul de activitate trebuie sa fie producerea de bunuri materiale, prestarea de servicii sau activitati de comert, un numar de maximum noua angajati, o cifra de afaceri anuala de pina la 100 de mii de euro, ceea ce inseamna 2,5 miliarde de lei si, nu in ultimul rind, capitalul social trebuie sa fie integral privat. Nu intra sub incidenta acestor prevederi, chiar daca se incadreaza in conditiile impuse de legiuitor, bancile, societatile de asigurare si reasigurare, de investitii, de administrare a investitiilor, societatile de depozitare, de intermediere de valori mobiliare, precum si firmele care au ca obiect de activitate exclusiv comertul exterior.
Evidenta contabila va fi modificata
In conditiile noilor prevederi, impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra veniturilor totale, obtinute din orice sursa, indiferent de pierderea sau profitul inregistrat. Altfel spus, chiar daca volumul cheltuielilor il depaseste pe cel al veniturilor, acest lucru nu influenteaza in nici un fel impozitul pe care firma in cauza trebuie sa-l plateasca. Ceea ce face ca patronul sa depuna toate eforturile pentru a-si face firma sa mearga, micile smecherii menite sa reduca impozitul datorat statului nemaifiind, in acest caz, de nici un folos. Ordonanta in cauza mai prevede ca societatile care intra sub incidenta noilor reglementari vor organiza si conduce evidenta financiar contabila dupa o metodologie aprobata prin ordin al ministrului Finantelor. Se pare ca vor exista registre speciale de evidentiere a veniturilor, insa inregistrarile efective vor ramine aceleasi. Plata impozitului se va face tot trimestrial, cind se vor depune si "Declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul de stat". Totodata, sint acordate si unele reduceri de impozit de 20% pentru crearea de noi locuri de munca, insa si aici conditiile sint bine conturate. Posturile nou create trebuie sa reprezinte macar 10% din cele deja existente, fara a se face alte disponibilizari, iar noii angajati sa aiba contracte de munca.
Controalele fiscale, o data la doi ani
Pe lista noilor obligatii pe care le au micii intreprinzatori se numara si dotarea cu case de marcat, indiferent de cifra de afaceri realizata in anul anterior. Unul dintre cistigurile imediate ale OG 24 este acela ca patronii vor scapa de "stresul" controalelor de la Fisc. Acestea nu pot avea loc mai devreme de doi ani de la data ultimului control sau de la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, cu exceptia cazurilor de evaziune fiscala. La nivelul judetului nostru functioneaza 5500 de firme care au intre 0 si 9 angajati. Este adevarat ca o buna parte dintre acestea au cifra de afaceri net superioara celei stabilite prin actul normativ mentionat, insa numarul celor care se incadreaza in noile conditii este destul de ridicat. Noul sistem de impozitare a creat confuzie in mediul de afaceri vrincean, mai ales cu privire la organizarea contabilitatii. Specialistii in domeniu sustin ca Ordonanta nu va fi, cu siguranta, aplicata in forma existenta. Sint asteptate citeva modificari menite sa limpezeasca apele in domeniu. Cit priveste avantajele sau dejavantajele noii impozitari, si aici parerile sint impartite, cei mai multi dintre oamenii de afaceri considerind ca in acest fel va spori evaziunea fiscala, pentru ca multi dintre agentii economici cu afaceri in pierdere nu vor putea sa plateasca impozitul la timp. (Elena CRISTIAN)

Comentarii