"Demolatii" de ieri, despagubitii de miine

miercuri, 16 mai 2001, 23:00
5 MIN
 "Demolatii" de ieri, despagubitii de miine

Vrincenii care au fost expropriati de statul comunist mai au la dispozitie doar citeva luni pentru a-si cere dreptatea. Cadrul este oferit de Legea 10/2001, "privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989". Potrivit acestui act normativ, intrat in vigoare in 14 februarie a.c, pentru casele sau terenurile nationalizate, confiscate sau demolate inainte de 1989, fostii proprietari pot cere fie restituirea, fie, daca acest lucru nu mai este posibil, acordarea de despagubiri. Desi "motoarele" aplicarii Legii caselor nationalizate s-au pus in functiune la primarii, aparitia multor cazuri, insolite, complica lucrurile, fiind necesare precizari legislative suplimentare. Mai mult, pentru a putea fi calculat cuantumul despagubirilor, Banca Nationala este inca asteptata sa ofere un coeficient anual de actualizare a valorii leului, din 1948 pina in acest moment.
Legea 10/2001 vizeaza, spre deosebire de la fel de cunoscuta Lege 1/2000, doar imobilele din intravilanul localitatilor. Principiul actului normativ se bazeaza pe restituirea terenurilor sau caselor si doar, acolo unde nu este posibil, instituirea de "masuri reparatorii prin echivalent". Pentru a nu exista dubii, in lege sint formulate situatiile in care fostii proprietari pot pretinde repunerea in posesie sau despagubiri. Astfel, in categoria imobilelor preluate abuziv de statul comunist intra terenurile sau constructiile nationalizate, preluate prin confiscarea averii sau donate statului prin acte normative in perioada 1945-1989. Aceeasi calitate revine imobilelor preluate nejustificat de stat pentru neplata impozitelor sau rechizitionate, precum si altor imobile preluate de stat cu sau fara titlu valabil, in mod abuziv.
Cei care intra in incidenta Legii 10, fosti proprietari sau mostenitori, pot spera sa si beneficieze de prevederile ei, fie prin restituire, fie prin despagubiri. Procedura reglementata de lege vizeaza intocmirea unor dosare, pe baza unor acte absolut necesare. Ele vor intra in lucru la comisiile locale de aplicare, instituite prin dispozitia primarului. "Cind persoanele indreptatite doresc sa primeasca inapoi terenul pe care au fost proprietari, cererile sint analizate de comisia locala. Acelasi lucru se intimpla in cazul celor care solicita partial restituire, partial despagubiri. Daca din start este dorita nu restituirea ci acordarea de despagubiri, aceste dosare sint inaintate direct catre Prefectura", a declarat viceprimarul Dan Radovici, presedintele Comisiei de aplicare a Legii 10 din Primaria Focsani.
Actele care trebuie anexate la dosar
Cei care au fost expropriati in perioada comunista trebuie sa ataseze la dosar, in afara unor acte prin care li se atesta identitatea, documente clare privind proprietatea asupra imobilului: titlu de proprietate, contract de vinzare-cumparare, sau certificat de mostenitor. Dosarul mai trebuie sa contina, cel putin in cazul focsanenilor, o adeverinta eliberata de fostul IGO, actualul CUP. Aceasta trebuie sa certifice exproprierea, sa ofere detalii asupra sumelor acordate de statul comunist in compensare, ca si date cu privire la structura imobilului demolat. Toate aceste acte vor sta la baza unei notificari pe care o face executorul judecatoresc. Adresa acestora va fi fie Primaria, fie Prefectura ca reprezentanta a Guvernului in teritoriu, fie persoana juridica ce detine imobilul in prezent. Dupa centralizarea notificarilor si a ofertelor de acordare a despagubirilor banesti, Prefectura va trimite intreaga situatie Ministerului Finantelor Publice.
Termen limita de depunere a dosarelor: august 2001
Conform articolului 21 al legii, notificarile trebuie sa fie facute in termen de cel mult 6 luni de la intrarea sa in vigoare. "Nerespectarea termenului de 6 luni prevazut pentru trimiterea notificarii atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau echivalent", stipuleaza clar articolul amintit. Legea prevede insa posibilitatea ca actele doveditoare ale dreptului de proprietate sa poata anexate si mai tirziu ca anexe la notificari, mai exact in termen de 18 luni de la aparitie.
Inregistrarea notificarii obliga institutia unde aceasta a fost depusa sa se pronunte asupra cererii de restituire, in maximum doua luni. Acesta este si cazul Primariei Focsani, unde sint deja depuse peste 100 de dosare. Cel putin jumatate din acestea vizeaza exclusiv despagubiri banesti, restul revendicind suprafete de teren. Viceprimarul Dan Radovici afirma insa ca se asteapta la mult mai multe cereri in Focsani. El a precizat ca foarte multe solicitari de restituire au fost avansate pe baza Legii 1/2000, desi terenurile, altadata agricole, sint acum incluse in intravilanul orasului. "Dupa calculele noastre, ar trebui ca prin notificari sa primim cam 1200-1500 de cereri. O sa suportam o avalansa de solicitari pentru ca unii nu au inteles legea de la inceput, iar termenul limita se apropie vertiginos. Pentru cei care au deja depus un dosar pentru Legea1, trebuie stiut ca acesta nu intra automat sub incidenta Legii 10. De aceea, persoanele in aceasta situatie sint obligate sa faca alte dosare, cu notificari de la executorul judecatoresc", a spus Radovici.
Neclaritatea legii da nastere la interpretari
Terenurile care fac obiectul Legii 10 sint cu adevarat problematice pentru municipalitate. Pe linga componenta juridica a activitatii Comisiei locale, cea de urbanism cauta sa identifice solicitarile chiar pe teren. "Foarte multe dintre strazi si zone au cu totul alta configuratie acum, capatata o data cu constructia de locuinte produsa dupa demolari. Noi facem insa eforturi sa identificam exact aceste adrese", a mentionat viceprimarul Focsaniului. Cazuistica bazata pe revendicarile de pina acum a scos la iveala, cel putin in municipiu, situatii paradozale. Potrivit precizarilor facute de Dan Radovici, un caz relativ frecvent este cind un detinator de imobil a consimtit inainte de 1989 sa vinda de buna voie unei alte persoane o casa cu un teren de mai multe sute de metriu patrati. Dupa cumparare, statul comunist a confiscat suprafata care depasea 250 mp. Pentru ca legea nu este suficient de clara, ambii fosti proprietari solicita acum despagubiri pentru aceeasi teren. O alta situatie intilnita la Focsani este cea in care doua dosare privind acelasi imobil, unul pentru despagubiri si altul pentru restituire, privesc acelasi imobil. Explicatia este data de istoricul imobilului: dupa ce a fost confiscat de stat pentru neplata impozitului inainte de 1989, acesta a fost vindut tot de stat unei alte persoane care a fost ulterior demolata.
Putine terenuri pentru fostii proprietari
Chiar daca multe din cererile focsanenilor vizeaza repunerea in posesie a terenurilor din intravilan, situatia concreta aduce in atentie inca si mai multe dificultati. Procedurile exclud posibilitatea repunerii in posesie pe domeniul public al municipiului (parcari, locuri de joaca, parcuri), raminind deci de restituit doar suprafetele incluse acum in domeniul privat al Primariei. De cele mai multe ori fragmentate, acestea din urma risca sa serveasca doar de decor pentru viitorii beneficiari ai legii care merg pe aceasta varianta. "Punerea in posesie a unor fisii de teren sau in cvartale de bloc nu este benefica nici pentru solicitanti. Primaria are un Plan Urbanistic General pe care trebuie sa il respecte, si nu va acorda autorizatii de construire decit in anumit regim. Sint sanse ca aceste terenuri sa devina inutile pentru proprietari pentru ca nu vor putea construi pe ele", a mai spus seful comisiei din cadrul Primariei Focsani.
Prin urmare, probabil cel putin in cazul municipiului, greul Legii 10 va fi dus de despagubirile ce vor fi acordate fostilor proprietari de imobile. Evaluarea exacta a cuantumurilor este insa o problema de timp, primele efecte concrete ale legii find asteptate cam peste 18 luni. In afara restituirilor in natura sau a despagubirilor banesti, Legea 10/2001 prevede si alte masuri reparatorii pentru fostii demolati. O varianta este reprezentata de actiuni sau titluri de valoare nominala, care pot circula pe piata si pot fi folosite exclusiv in procesul de privatizare. (L.GROSEI)

Comentarii