Note umflate la probele orale de bacalaureat

joi, 14 iulie 2005, 23:00
3 MIN
 Note umflate la probele orale de bacalaureat

Un alt paradox scos la iveala de bacalaureatul din acest an. Listele examenului la care peste 50% dintre absolventii mai multor licee din Iasi au obtinut medii peste 9,00 arata decalaje mari intre notele de la proba de romana scris si oral. Desi au invatat aceeasi materie, foarte multi candidati au luat note de 9,00 si 10 la discutiile cu profesorii evaluatori, dar sub 7,00 sau 6,00 la lucrarile scrise. Sa fie doar spontaneitatea motivul notelor mult mai mari de la oral, comparativ cu proba scrisa? Notele atit de diferite de la cele doua probe pun din nou in discutie corectitudinea evaluarii la bacalaureat, care ar putea crea mari inechitati la admiterea la facultate.
La oral 10, la scris 5,35
Inca de la introducerea bacalaureatului cu sase probe, absolventii de liceu au invatat lectia: probele orale sau cele practice, precum sportul, le ridica serios mediile de examen.
O privire aruncata pe liste arata clar acest lucru. Concludente sint diferentele mari intre notele la romana, scris si oral. Sint cazuri in care diferentele dintre notele de la cele doua probe depasesc si patru puncte. La Liceul „Vasile Alecsandri”, de exemplu, un candidat s-a descurcat de nota 10 la proba orala de romana, in schimb la proba scrisa nu a reusit mai mult de 5,35. La acelasi liceu, un alt candidat a luat nota 9 la oral si 5 la scris. La Liceul de Informatica „Grigore Moisil”, un absolvent a primit 9,50 la proba orala de romana, insa subiectul de la scris l-a pus probabil in dificultate si a obtinut doar 5,30.
Cele mai intilnite cazuri sint cele in care diferentele dintre proba orala si cea scrisa de romana se situeaza intre doua si trei puncte. Un exemplu ar fi cel al unei absolvente de „Negruzzi” care la oral a luat 10, dar la scris 6,50. Sau, de la acelasi liceu o alta candidat are 9,50 la oral si 6,45 la scris. La fiecare dintre liceele iesene exista cel putin 20 de absolventi, adica aproape o clasa de elevi, cu diferente mai mari de 1,5 puncte intre notele de la romana oral si cele de la scris.
„Aceste diferente semnifica supraevaluarea profesorilor la oral”
„Sint foarte rare cazurile in care un elev pregatit nu e in stare sa se ridice la nivelul notei de la proba orala. De obicei, aceste diferente semnifica supraevaluarea profesorilor la oral”, este de parere o profesoara de la Liceul „Vasile Alecsandri”, care nu a dorit sa-si dea numele. Sefii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) considera si ei ca evaluarea orala a absolventilor de liceu este de cele mai multe ori subiectiva. „Pedagogic vorbind, exista o oarecare subiectivitate in timpul probelor orale, care il favorizeaza pe candidat. Este teoretic o proba mai lejera. Si aici ne referim nu numai la romana, ci si la probele orale de la limbile straine”, a spus Camelia Gavrila, inspectorul scolar general. Aceasta spune ca diferentele dintre notele de la oral si scris pun in discutie „regindirea sistemului de evaluare la bacalaureat”. „Ar trebui sa ne gindim daca evaluarea la probele orale se va mai face cu note sau reintroducem calificativele «admis» sau «respins»”, a mai spus Gavrila. Notele foarte mari de la probele orale sau cele de la proba de sport, unde majoritatea elevilor iau 10 sau 9,00 asa cum s-a intimplat in acest an, le ridica absolventilor intreaga medie de bacalaureat. Aceasta nu ar fi o problema, daca notele de la acest examen nu ar crea inechitati la admiterea in facultate. Universitarii se pling de exemplu ca, in ultimii ani, candidatii lor sint foarte slabi, dar vin la admitere cu medii exagerat de mari, de peste 9,00. Acestia propun si ei schimbarea sistemului de evaluare la bacalaureat, cerind mai multa obiectivitate. „O propunere ar fi ca examenul de bacalaureat sa fie controlat si de universitati”, considera prof.dr. Dumitru Oprea, rectorul Universitatii „Al.I. Cuza”. (Marinela RATA)

Comentarii