Proaspat membru PSD, Simirad s-a umplut de idei liberale

miercuri, 12 iunie 2002, 23:00
4 MIN
 Proaspat membru PSD, Simirad s-a umplut de idei liberale

Primarul Constantin Simirad a facut ieri o pirueta de 180 de grade. Proaspat membru al PSD si cunoscut ca om politic conservator, seful orasului a luat ieri cea mai liberala decizie a carierei sale de primar al Iasului. Simirad a anuntat ca va privatiza serviciile publice locale. Primarul s-a referit punctual la transportul public cu autobuze, la serviciul de salubritate si la Directia de Servicii Publice Municipale "Citadin". Aceasta schimbare radicala a opticii sefului administratiei publice locale a fost precedata si de intentia declarata a acestuia de a apela la o emisiune de obligatiuni municipale, in valoare de 120 milioane de dolari, pentru modernizarea infrastructurii transportului electric din Iasi. Simirad nu a precizat insa in ce mod va face privatizarea serviciilor publice. El s-a declarat insa convins ca managementul privat va conduce la o ridicare a calitatii serviciilor, chiar daca populatia ar putea plati un tarif mai mare pentru prestarea acestora.
Pe lista de privatizari sint "Autobuzul", "Citadin" si "Salubris"
Prima privatizare anuntata de primarul Simirad este legata de viitoarea societate "Autobuzul" SA, care se va infiinta in urma divizarii RATC. Practic, primarul a gasit o solutie de a se descotorosi de autobuzele din ograda regiei locale de transport, dupa ce a aflat ca acestea aduceau cele mai mari pierderi. "Vom diviza RATC in transport auto si transport electric. Autobuzele vor concura pe piata cot la cot cu firmele de maxi-taxi. Apoi vom privatiza societatea careia ii vom incredinta transportul auto", anunta primarul inca de la sfirsitul anului trecut. In ultimele zile, Simirad a precizat si data la care se va face privatizarea SC "Autobuzul": 1 decembrie 2002. Doar transportul electric va ramine in subordinea Primariei, acesta urmind sa fie modernizat prin imprumuturi de la ieseni, sub forma emisiunilor de obligatiuni municipale.
Ieri, insa, Simirad, cu carnetul de membru PSD in buzunar, a devenit mai liberal decit liberalii. El a anuntat ca va privatiza Directia de Salubritate si DSPM "Citadin", practic doua dintre cele mai importante servicii publice din subordinea Primariei, alaturi de transportul public si furnizarea energiei termice. Practic, Simirad estre gata sa incredinteze managementului privat salubrizarea orasului, asfaltarile si amenajarea spatiilor verzi. Aceasta, dupa ce anul trecut considera ca o firma privata de salubritate va lasa orasul in mizerie daca populatia nu va plati la timp pentru serviciile prestate. Un exemplu elocvent este alungarea, in septembrie 2001, de pe teritoriul Iasului a unei firme concurente cu "Citadin", in domeniul salubritatii. "Chiar cu riscul de a creste preturile la aceste servicii, privatizarea va oferi o calitate mai buna", a spus Simirad.
Toate traseele de transport trebuie scoase la licitatie
"Liberalismul" pe care a inceput sa-l arate Simirad va dinamiza transportul in comun din Iasi. La acest lucru va contribui si o lege aparuta acum o luna, care ar putea schimba complet fata serviciilor de transport. Conform legii 284, privind serviciile publice locale de transport, Consiliul Local (CL) poate utiliza unul sau mai multi operatori de transport, dar numai prin incheierea unui contract de concesiune incredintat prin licitatie. Practic, toate traseele de transport public din Iasi vor fi scoase la licitatie de catre Primarie, iar pe piata va ramine operatorul care va avea oferta cea mai avantajoasa. Conditia concesionarii va trebui respectata in cazul tuturor vehiculelor de transport public, adica atit de tramvaie, troleibuze si autobuze, cit si de minibuzele gen maxi-taxi. Legea 284 permite incheierea de contracte de concesiune cu mai multi operatori de transport public, mai ales in cazul in care traseele nu pot fi deservite de un singur operator.
Primarul Constantin Simirad a declarat deja ca va pune pe primul loc transportul electric, care sa transforme Iasul intr-un oras ecologic. Avind, insa, in vedere ca traseele electrice ale actualei RATC acopera cea mai mare parte a orasului, este de asteptat ca operatorii de maxi-taxi sa piarda mare parte din traseele pe care le detin in prezent.
Abalasei isi freaca miinile de multumire
Directorul RATC, Neculai Abalasei, crede ca pe traseele tramvaielor si troleibuzelor nu se va mai circula cu maxi-taxi. "S-au facut investitii foarte mari in retele electrice si cai de rulare. Traseele electrice vor putea fi concurate doar de un operator care sa aduca din alta parte tramvaie si troleibuze", a spus Abalasei.
Singurul fel in care operatorii de maxi-taxi pot protesta este doar facind dovada ca tramvaiele si troleibuzele RATC nu pot face fata fluxurilor de calatori. Conform legii 284, "se va incheia cite un contract de concesiune cu fiecare operator de transport pentru acelasi traseu, daca traseul respectiv nu poate fi deservit de un singur operator". In cazul in care Primaria va emite obligatiuni in valoare de 120 milioane dolari pentru investitii in caile de rulare, este putin probabil ca aceste rute sa fie incredintate si operatorilor de maxi-taxi, municipalitatea dorind sa-si conserve investitia. (B. PASCANEANU, C. PRISACARIU)

Comentarii